Nieuws09.09.2011

De geheime Clooney Commercial (waar Nespresso niet blij mee is…)


David tegen Goliath. Fair Trade tegen Nestlé Sara Lee. De Viral tegen de corporate video. Er is weer een leuke case in de maak als het gaat om online reputatie management. Nespresso, het paradepaardje van Nestlé, ligt onder vuur van de Zwitserse actiegroep Solidar. De reden? Nespresso wordt niet gemaakt van Fair Trade koffie. Nestlé zou de lokale koffieboeren uitbuiten en dat proberen te verhullen door het gebruik van een prachtig eigen label, Ecolaboration AAA. En  volgens Solidar is het de hoogste tijd dat George Clooney ‘puts his money where his mouth is’. Via een parodie op de commercials wordt gevraagd om Clooney via een e-mail te vragen zich niet langer te verbinden aan Nespresso zolang deze geen Fair Trade koffie verwerkt.

De YouTube video is binnen een week al 400.000 keer bekeken. En op de website van Solidar is al 28.000 keer een e-mail aan George Clooney verstuurd. Een conversie van 7% lijkt mij. En wat doet Nestlé?

Nestlé heeft natuurlijk al de Ecolaboration blog. Mooi, maar misschien nét iets te gelikt voor dit doel.

De eigen Facebook site, met 1,2 miljoen ‘vrienden’, ziet inmiddels wel de nodige protestcommentaren opduiken en oproepen om over te gaan op Fair Trade. Nestlé reageert daar redelijk formeel op, met het enkele malen afgeven van een statement over sustainability. Correct, maar helaas zónder de passie die ze zelf zo graag associëren met Nespresso.

Ook op Youtube is inmiddels een antwoord geformuleerd. Een videotje om tegengas te bieden. Als advertentie meteen bovenaan naast de spoof van de Clooney commercial, en daaronder dan gewoon nog een keer of vijf… Jawel,  Nespresso heeft hetzelfde videotje er in de afgelopen drie dagen gewoon vijf keer op gezet… Helpt dat bij de vindbaarheid?

Helaas voor Nespresso, Allemaal bij elkaar opgeteld halen ze de 1000 views nog niet. Fair Trade wint de viral battle vooralsnog met 400 – 1.

Het is interessant om te zien hoe dit verder gaat.

Ikzelf hoop dat Nestlé alsnog om gaat. Ik ben namelijk dol op Nespresso. De koffie, de kekke apparaatjes en zelfs de commercials. Ik ben een echte marketing victim, wat u zegt. Luxe mag een prijs hebben, de apparaatjes zijn een sieraad voor elke keuken of kantoor, en ook de kritiek over de afvalberg is gepareerd door een recycling-programma. Ik vertrouw er dus op dat dit ook goed gaat komen.

Dus George, zeg er eens iets van!
Fair Tade, What else?

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Viral

Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins

Soms zijn we als mensheid enorm dom, maar gelukkig ook regelmatig enorm creatief. En vooral dat laatste zien we graag voorbij komen, bijvoorbeeld in de Deze Week Viral.

Social Media13.04.2024

Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup

Deze week hebben we natuurlijk heel veel 1-aprilgrappen viral zien gaan, maar daar besteden we morgen apart aandacht aan in ons 1-april-artikel. Deze week viral gaat ditmaal om andere dingen, waaronder sympathieke sporte...

Social Media31.03.2024

Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup

Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State

Deze week viel het mee met de gekte rondom viral posts, maar alsnog zijn er een paar pareltjes te noemen: geen zorgen. Daarnaast komt er ook iemand die we al eens eerder bespraken voorbij. Schilderen met handen en voete...

Social Media23.03.2024

Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Welkom in de nieuwe Deze week viral, waarin we op zoek gaan naar de hits op social media deze week, naast uiteraard de dingen die we zelf al veelvuldig voorbij zagen komen. Daar gaan we. Max Verstapp'une Max Verstappen...

Social Media16.03.2024

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Deze week viral: nieuwe Mario-animatiefilm en de baby van Messi

Deze week is de variëteit in video's die viral gingen weer groot. En er waren slachtoffers, bijvoorbeeld de baby die van Messi een bal tegen d'r aankreeg. Oeps.. Maar ook leuk nieuws voor gamers. Dubbel zelfs! Messi sc...

Social Media10.03.2024

Deze week viral: nieuwe Mario-animatiefilm en de baby van Messi

Deze week viral: broccoli, doventolk en ijsvogels

Het was een heerlijke week qua viral content, hoewel hij wel werd gedomineerd door een bepaalde chocoladefabriekeigenaar. Geen zorgen, er waren nog veel meer toffe video's die viral gingen. Geniet mee. Broccoli uitverko...

Social Media03.03.2024

Deze week viral: broccoli, doventolk en ijsvogels

​Willy Wonka Experience bewijst: AI kan enorm misleidend zijn

Deze hele week gaat het al viral: de jammerlijk mislukte Willy Wonka Experience in Glasgow. Het is triest voor de mensen die er naartoe zijn gegaan, maar ook de mensen die er werkten. Tegelijkertijd is het ook een intere...

Social Media01.03.2024

​Willy Wonka Experience bewijst: AI kan enorm misleidend zijn