Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
David tegen Goliath. Fair Trade tegen Nestlé Sara Lee. De Viral tegen de corporate video. Er is weer een leuke case in de maak als het gaat om online reputatie management. Nespresso, het paradepaardje van Nestlé, ligt onder vuur van de Zwitserse actiegroep Solidar. De reden? Nespresso wordt niet gemaakt van Fair Trade koffie. Nestlé zou de lokale koffieboeren uitbuiten en dat proberen te verhullen door het gebruik van een prachtig eigen label, Ecolaboration AAA. En volgens Solidar is het de hoogste tijd dat George Clooney ‘puts his money where his mouth is’. Via een parodie op de commercials wordt gevraagd om Clooney via een e-mail te vragen zich niet langer te verbinden aan Nespresso zolang deze geen Fair Trade koffie verwerkt.
De YouTube video is binnen een week al 400.000 keer bekeken. En op de website van Solidar is al 28.000 keer een e-mail aan George Clooney verstuurd. Een conversie van 7% lijkt mij. En wat doet Nestlé?
Nestlé heeft natuurlijk al de Ecolaboration blog. Mooi, maar misschien nét iets te gelikt voor dit doel.
De eigen Facebook site, met 1,2 miljoen ‘vrienden’, ziet inmiddels wel de nodige protestcommentaren opduiken en oproepen om over te gaan op Fair Trade. Nestlé reageert daar redelijk formeel op, met het enkele malen afgeven van een statement over sustainability. Correct, maar helaas zónder de passie die ze zelf zo graag associëren met Nespresso.
Ook op Youtube is inmiddels een antwoord geformuleerd. Een videotje om tegengas te bieden. Als advertentie meteen bovenaan naast de spoof van de Clooney commercial, en daaronder dan gewoon nog een keer of vijf… Jawel, Nespresso heeft hetzelfde videotje er in de afgelopen drie dagen gewoon vijf keer op gezet… Helpt dat bij de vindbaarheid?
Helaas voor Nespresso, Allemaal bij elkaar opgeteld halen ze de 1000 views nog niet. Fair Trade wint de viral battle vooralsnog met 400 – 1.
Het is interessant om te zien hoe dit verder gaat.
Ikzelf hoop dat Nestlé alsnog om gaat. Ik ben namelijk dol op Nespresso. De koffie, de kekke apparaatjes en zelfs de commercials. Ik ben een echte marketing victim, wat u zegt. Luxe mag een prijs hebben, de apparaatjes zijn een sieraad voor elke keuken of kantoor, en ook de kritiek over de afvalberg is gepareerd door een recycling-programma. Ik vertrouw er dus op dat dit ook goed gaat komen.
Dus George, zeg er eens iets van!
Fair Tade, What else?
Verder lezen over Viral
Social Media13.04.2024
Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins
Social Media06.04.2024
Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren
Social Media31.03.2024
Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup
Social Media23.03.2024
Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State
Social Media16.03.2024
Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who
Social Media10.03.2024
Deze week viral: nieuwe Mario-animatiefilm en de baby van Messi
Social Media03.03.2024
Deze week viral: broccoli, doventolk en ijsvogels
Social Media01.03.2024