Events17.04.2009

Google: Het grootste probleem is doodgaan #tnw


google-het-grootste-probleem-is-doodgaan.jpg
google-het-grootste-probleem-is-doodgaan.jpg

Geïnspireerd door sprekers Jarvis en Saacca gister, besloot Bradley Horowitz (VP Google Apps) zijn oorspronkelijke lezing voor The Next Web aan te passen. Geen verhaal over Google en Twitter dus, maar over de grote problemen en oplossingen van Google.

GMail was de oplossing voor het probleem van e-mail moeten verwijderen vanwege gebrek aan opslag. Het is volgens Bradley Horowitz een voorbeeld van hoe Google werkt: denk groot, zie het probleem en los het vervolgens op zonder rekening te houden met bestaande technologische beperkingen. “Wij hebben de luxe en de mogelijkheid om na te denken over de grootste technologische problemen van de wereld. Overigens hebben start-ups dat ook: when you ain’t got nothing, you’ve got nothing to lose. Dat geeft je de positie om de gevestigde orde aan te pakken. Je kunt nadenken over hoe je de bestaande situatie wilt veranderen.”

Een groot probleem nu is dat we – dankzij slimme apparaten en goedkope opslag en bandbreedte – in staat zijn ons hele leven digitaal vast te leggen, maar “helaas krijgen we geen tweede leven om ons eerste leven opnieuw te bekijken. We kunnen opslaan wat we zien, horen, fotograferen, lezen, browsen, twitteren. We verzuipen in informatie, hoe gaan we dat beheersen?”
En dus wordt er bij Google Apps hard nagedacht over metadata en context. “Hoe lossen we het probleem op van versnipperde aandacht? Hoe kunnen we teruggaan naar die momenten in ons leven die de moeite waard waren? Metadata is daarom net zo belangrijk of belangrijker dan de data zelf en nu kan je wel een waanzinnig algoritme ontwikkelen dat een hond herkent op een plaatje, maar met de juiste vorm van beloning kan je mensen zo ver krijgen dat ze voor je taggen. Software voor gezichtsherkenning werkt niet zo goed als de mensen die er bij waren, de gezichten te laten herkennen. Mens én machine werkt beter dan mens versus machine.”

Het volgende probleem dat Google op wil lossen is dat voicemails niet geïntegreerd zijn in de webomgeving. Google Voice (nog niet mondiaal beschikbaar) moet dat gaan doen. “Google is niet de enige die de gaten in bestaande technologie kan dichten, maar we willen dat de het probleem uit de wereld is. Dat moeten we samen doen.”

Maar het allergrootste probleem – dat ook Google niet kan oplossen – is dat we allemaal dood gaan. Horowitz: “Bij Google denken we na over hoe we tijd kunnen besparen. Onze producten moeten zo snel en makkelijk mogelijk werken. Al die milliseconden die we winnen, zijn bij elkaar opgeteld periodes. Wij geven tijd terug aan de wereld.” Van signaal naar data naar informatie naar kennis naar wijsheid naar verlichting, stond er op de sheet.

Oe, als ik toch eens geen cynisch mens was….

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd