Aanschafprijs smartphone blijft voor consument doorslaggevend

Aanschafprijs smartphone blijft voor consument doorslaggevend

[Infographic]

Vorig artikel Volgend artikel

De prijs is voor 37% van Nederlandse telefoonbezitters het belangrijkste aspect bij de aanschaf van een nieuwe telefoon, terwijl het merk van het apparaat voor minder dan 20% van de consumenten de beslissende factor is. Ook heeft bijna 16% van alle smartphonegebruikers een Sim Only-abonnement, een verdubbeling ten opzichte van 2013. Zo blijkt uit de Global Mobile Consumer Survey [PDF] ‘The Pulse of the Mobile Nation’, een jaarlijks onderzoek van Deloitte onder de mobiele consument.

Ten opzichte van een jaar geleden is de consument nu een stuk prijsgevoeliger geworden. Vorig jaar ging het voornamelijk nog om de betrouwbaarheid en het merk. Nu zegt 37% van de consumenten dat de prijs van het apparaat bepalend is en 34% geeft aan voornamelijk te kijken naar de kosten van het contract.

"De prijsgevoeligheid zien wij ook terug in het aantal in 2014 afgesloten Sim Only-contracten. De consument ziet deze abonnementsvorm als een goedkopere optie, waarbij ze tevens meer invloed hebben op de prijs doordat de consument zelf een losse telefoon aanschaft," aldus Patrick Steemers, partner en telecomexpert bij Deloitte.

4G en Wi-Fi

Het ‘gratis’ Wi-Fi blijft de belangrijkste mobiele internetverbinding. Bijna 90% van de smartphonegebruikers kiest thuis of op het werk voor een Wi-Fi verbinding, terwijl minder dan 20% hun smartphone via 4G met het internet verbindt. Het 4G-gebruik is het laatste jaar wel verviervoudigd. Steemers licht toe: "Van de respondenten die over een 4G-verbinding beschikken, vindt circa 40% deze verbinding sneller dan een Wi-Fi-netwerk. Opvallend is ook dat circa een derde hier geen mening over heeft. Ik verwacht dat wanneer de beschikbaarheid toeneemt en de tarieven dalen, de populariteit van 4G sterk zal toenemen."

nl-tmt-gmcs-infographic-desktop

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies