Voorkom dat mobile advertising als spam wordt ervaren

Voorkom dat mobile advertising als spam wordt ervaren

Vorig artikel Volgend artikel

Als je een gemiddeld persoon op straat aanspreekt en hem vraagt "wat is mobiele reclame", is de kans groot dat je als antwoord "spam" te horen krijgt.

Irrelevante of ongevraagde berichten verzonden via het internet, meestal bedoeld om grote aantallen gebruikers te bereiken, ten behoeve van reclame, phishing of het verspreiden van malware. Spam wordt doorgaans als bijzonder storend ervaren en door veel gebruikers genegeerd. Wanneer je als adverteerder mobile advertising inzet, wil je voorkomen dat het als spam wordt ervaren. Maar hoe doe je dat?

Doelgroep

Een belangrijk punt bij het maken van reclame is het zorgvuldig uitkiezen van je doelgroep en hen voorzien van relevante berichten die naadloos aansluiten bij hun behoeften en voorkeuren. Helaas kiezen nog te veel adverteerders voor het bewandelen van de ‘spam-route’, wat ervoor zorgt dat de doelgroep juist helemaal geen positieve mobiele advertentie-ervaring heeft. Onderzoek toont aan dat mobiele reclame het meest effectief is wanneer gebruikers nauwkeurig worden getarget en op de juiste manier, op het juiste moment worden benaderd.

Inhoud

Eén van de belangrijkste uitdagingen die de industrie bezighoudt is de potentiële impact van mobile advertising op het merkimago. Een verkeerd geplaatste advertentie zou namelijk het imago in gevaar kunnen brengen.

Maar om de doelgroep aan te spreken moet natuurlijk ook de inhoud van de advertentie zelf niet worden onderschat. Zo is het doorplaatsen van een bestaande advertentie, die eigenlijk bedoeld is voor een ander platform, zelden een succesvolle aanpak. Veel te vaak zijn advertenties die op je smartphone worden getoond eigenlijk niet ontworpen voor een mobiel apparaat.

Platform

Ook het platform waarop de advertentie wordt weergegeven is minstens zo belangrijk als de advertentie zelf. Uitgevers zullen aantrekkelijke en innovatieve mobiele advertenties moeten tonen om het publiek ook daadwerkelijk te bereiken. De voordelen van adverteren op mobiel moeten volledig worden benut. De aantrekkelijkheid van mobiele advertenties wordt vaak onderschat. Niet zelden zijn advertenties saai, gestandaardiseerd en algemeen. Door het bieden van leuke, boeiende en aantrekkelijke rich media-content, is het veel waarschijnlijker dat de doelgroep een positieve mobiele advertentie-ervaring heeft. Een vluchtige en generieke boodschap zal waarschijnlijk worden genegeerd of zelfs als spam worden ervaren.

Timing

Even belangrijk is het moment van plaatsing en timing van de advertentie. Advertenties die opdringerig zijn of die gebruikers storen in hun bezigheden zijn zelden tot nooit succesvol. De truc is om gebruikers te benaderen op een moment dat ze nog niet actief zijn, zoals tijdens het laden van een app. Het begrijpen van gedragspatronen en het mobiele gebruik van de doelgroep is essentieel om tot een goed geplaatste advertentie te komen. Weten waar en wanneer je de doelgroep moet bereiken via mobiele reclame kan het verschil maken tussen succes en mislukking.

Met de huidige innovatieve mobiele technologie verwachten eindgebruikers dat advertenties minstens op hetzelfde tempo mee veranderen en gebruik maken van de beschikbare innovatieve, interactieve en creatieve middelen. Behalve het bieden van een optimale mobiele advertentie-ervaring, maken deze ontwikkelingen het ook mogelijk de doelgroep met een uiterste nauwkeurigheid te bereiken.

In 2010 zei Steven Jobs nog "mobile ads suck". We zijn nu vier jaar verder en de industrie begint steeds meer de kracht van mobiele reclame te ontdekken. De mobiele wereld is veranderd en er wordt zelfs verwacht dat de wereldwijde uitgaven aan mobiele advertenties in 2017 een bedrag van $41,9 miljard zal bereiken.

Met deze veranderingen in de markt worden meer en meer organisaties wakker en zien ze de voordelen van mobile advertising. Mobile, met al haar nieuwe en innovatieve formats, biedt mogelijkheden tot interactie met de doelgroep. Door het gebruik van applicaties, video's en zelfs games zijn mobiele adverteerders in staat veel effectiever de doelgroep te bereiken. Maar dan moet je er als merk wel voor zorgen dat jouw mobiele advertentie niet als spam wordt ervaren.

Deze blogpost is geschreven door Keith Ta, Country Manager Nederland, Widespace

[Afbeelding © Fotolia]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies