Mobile09.07.2011

Mobile couponing concept van start in Groningen


mobile-couponing-concept-van-start-in-gr.jpg
mobile-couponing-concept-van-start-in-gr.jpg

Afgelopen week is in Groningen een nieuw initiatief gestart waarmee smartphonegebruikers met behulp van een gratis applicatie digitale kortingsbonnen kunnen vinden en gebruiken. De dienst, genaamd PocketDeals, is vooralsnog alleen in Groningen beschikbaar. Bedoeling is dat het voor eind 2011 beschikbaar is in heel Nederland.

Via de PocketDeals applicatie (Itunes / Android) worden digitale kortingsbonnen aangeboden van winkels, restaurants en andere zaken. Het lastige zoeken, bewaren en meenemen van papieren bonnen is hiermee voorgoed verleden tijd. De digitale kortingsbonnen zijn immers altijd voor handen via de smartphone, precies waar en wanneer de consument ze nodig heeft.

Karen Raats, initiatiefnemer van PocketDeals, is gestart met het concept naar aanleiding van haar afstudeerscriptie over mobile couponing: “Ik was vanaf begin af aan overtuigd van de potentie van digitale kortingsbonnen, maar de resultaten uit mijn onderzoek waren nog positiever dan ik zelf had verwacht. Meer dan drie kwart van de respondenten gaf aan dat zij een dergelijke applicatie zouden downloaden en gebruiken.” De 23 jarige, inmiddels afgestudeerde, studente Communicatie nam voor het onderzoek een online enquête af onder 595 smartphonegebruikers. Samen met gerenommeerd IT bedrijf Getlogic, dat investeert in het concept, wordt PocketDeals nu op de markt gebracht.

Niet alleen smartphonegebruikers zijn enthousiast over het initiatief, ook bedrijven zien er de potentie van in. Inmiddels zijn meer dan 50 locaties aangesloten bij PocketDeals. Naast lokale ondernemers uit Groningen doen ook grote landelijke ketens, zoals La Place, mee met hun filialen in Groningen. “Wij doen mee met PocketDeals omdat we in willen spelen op de enorme groei aan smartphones. PocketDeals is naar onze mening een mooie manier om te kijken wat de mogelijkheden zijn met mobile marketing”, aldus Carola van der Woude, manager marketing en communicatie bij La Place.

Hoe werkt PocketDeals?
Na het openen van de applicatie kan de gebruiker zoeken op basis van zijn of haar huidige GPS locatie of men kiest zelf een plaats. Hierna verschijnt een overzicht met beschikbare deals. Als de gebruiker een korting wil innen moet de bon geactiveerd worden aan de kassa. Na het activeren verschijnt de kortingscode die getoond moet worden bij het afrekenen. Vervolgens wordt de korting verwerkt.

Net zo gemakkelijk kunnen ook bedrijven gebruik maken van PocketDeals. Door middel van een inlogsysteem kunnen zij volledig zelfstandig hun eigen kortingscampagnes beheren. Ook kan men statistieken inzien over hoe vaak de actie bekeken en gebruikt is. Alleen voor daadwerkelijk gebruikte bonnen betalen bedrijven een geringe vergoeding. PocketDeals hanteert geen instaptarief of aansluitkosten. Hierdoor is het ook voor kleinere ondernemingen mogelijk om te experimenteren met deze nieuwe vorm van lokale marketing.