Tablets: "Innovate or die"

Vorig artikel Volgend artikel
Tablets: "Innovate or die"

Gisteren vond in de Beurs van Berlage (Amsterdam) de tweede editie van het Mobile Convention plaats. Op een stralende dag kwam er toch zo'n 800 professionals op het event af om daar meer te horen, lezen, vertellen over mobile marketing & communicatie, social media, mobiel betalen, coupons, augmented reality en mobile advertising.

De eerste presentatie was gericht op Tablets en werd gepresenteerd door Juan Senor. Hij had het over alle kansen en mogelijkheden die er nog voor traditionele media en uitgevers liggen als ze ervoor kiezen op tablets te gaan publiceren of zelfs als ze dit al doen, "good Journalism is good business." Veel uitgevers beseffen volgens hem namelijk niet dat ze met een PDF versie van de krant of een App die slechts een kopie is van de website een berg kansen laten liggen en er ook bij de consument simpelweg niet mee wegkomen. "You cannot poor old Wine in new bottles." En dat blijkt ook wel uit de cijfers en ratings van een aantal betreffende Apps in de App Store.

"Innovate or die", innovatie is een must als het gaat om apps, er moet goed bedacht worden wat je als uitgever wil, en je moet het ook in een keer goed doen. De muziek industrie is bijna ten onder gegaan door het downloaden van muziek uit stores als iTunes. De uitgevers in deze wereld moeten niet dezelfde fouten gaan maken. De krant / tijdschrift zal nooit helemaal verdwijnen en dus hoeft er ook geen keuze gemaakt te worden tussen print of tablet, beide moeten gewoon naast elkaar kunnen bestaan.

Volgens moeten uitgevers volgens Senor hun content ook niet gratis weg gaan geven, "iPad means iPay, free is very expensive, just produce more for those who pay."

Over een tijdje zal digitaal papier betaalbaar worden hetgeen weer nieuwe mogelijkheden biedt voor uitgevers. Het zijn spannende tijden maar ze moeten wel snel blijven handelen. Doen ze dat niet dan missen ze de boot.

Op Mobilecowboys worden van Mobile Convention Amsterdam Cases, eBuddy, Layar en MTV Mobile besproken. Evenals Google: mobiel in cijfers en de X-Factor Heartbeat webapp.

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies