Youp van 't Hek is nog lang niet klaar met T-Mobile

Vorig artikel Volgend artikel
Youp van 't Hek is nog lang niet klaar met T-Mobile

Ik denk dat iedereen die dit leest wel begrijpt waarover ik het heb als ik Youp van 't Hek en de klantenservice van T-Mobile noem. Ik heb het niet geteld maar volgens mij was de afgelopen week alleen Bram Moskowicz vaker op TV ;-) Kortom, Youp is er met zijn actie, of moet ik zeggen hetze, tegen T-Mobile prima in geslaagd wat extra gratis publiciteit te scoren om iedereen er van te doordringen dat het bijzonder slecht gesteld is met de service en klantvriendelijkheid van de mobiele provider.

Maar Youp is, zo schrijft hij dit weekend zelf in zijn NRC column, 'nog lang niet klaar met T-Mobile'. In de afgelopen zeven dagen hebben zich duizenden ontevreden T-Mobile klanten bij van 't Hek gemeld en het is Youp in het verkeerde keelgat geschoten dat de provider alleen haar excuses aan zijn zoon aangeboden heeft.

Van 't Hek maakt zich nu vooral boos om de, zoals hij zelf zegt, inhoud van het sneue persbericht waarin T-Mobile toegeeft dat er in het geval van zijn zoon bij de afhandeling van diens klachten fouten zijn gemaakt door de provider. "Mijn geval? En die andere tienduizenden of misschien wel honderdduizenden gevallen dan? Het is de directie van T-Mobile toch wel duidelijk dat ik een open zenuw heb geraakt?", aldus de kleine cabaretier. Tsja, dat zullen ze zich bij T-Mobile toch echt wel gerealiseerd hebben. De vraag is echter of ze er ook naar gaan handelen. Kijkend naar de officiële verklaring van T-Mobile waarin stond dat het geval van Van 't Hek junior zo uit de hand gelopen is omdat het een van de zeldzame keren was waarbij de klantenservice van T-Mobile fout op fout op fout gestapeld had, doet mijn nog niet echt vermoeden dat ze er veel van geleerd hebben. Ik bedoel, nu nog glashard zeggen dat het om een 'incident' gaat terwijl er nog duizenden klachten zijn? Natuurlijk, dat zullen niet allemaal vergelijkbare en even schrijnende, gevallen zijn, maar toch. Bovendien heeft T-Mobile het de afgelopen maanden al vaker zwaar te verduren gehad als het gaat om de kwaliteit van haar netwerk en dienstverlening.

Persoonlijk hink ik wat betreft de actie en de handelswijze van Van 't Hek ook nog wel een beetje op twee gedachten. Natuurlijk is het goed als misstanden en falende dienstverlening blootgelegd en aan de kaak gesteld worden, maar bij Youp heb ik toch ook wel het idee dat hij het leuk vond om T-Mobile te laten schrikken door zijn naam te noemen (lees: gebruiken) voor het oplossen van een langlopend probleem dat zijn zoon had met de provider. Het feit dat hij in zijn column van zaterdag al aankondigt dat hij de vele duizenden klachten op een 'vrolijke manier' naar buiten zal brengen toont aan dat hij het allemaal toch vooral ook leuk vindt. Of Youp dat doet om er zelf echt beter van te worden, dat weet ik niet, maar in zijn geval kan extra publiciteit natuurlijk nooit kwaad.

Dat neemt niet weg dat het gekibbel tussen Van 't Hek en T-Mobile een beerput van ontevreden, aan het lijntje gehouden en afgepoeierde klanten geopend heeft. Het is voor T-Mobile nu even slikken dat zij op deze manier in de spotlights komen, maar we konden natuurlijk de afgelopen jaren ook bij programma's als Radar en Kassa zien dat deze wijze van klachten afhandeling ook bij Essent, Ziggo, KPN, Vodafone, ING, ABN-AMRO etc, etc, etc. de normaalste zaak van de wereld is.

Als ik het van die kant bekijk, dan moet ik toch concluderen dat de acties en columns van Youp van 't Hek dringend nodig waren (en zijn). Hoe zeer ik ook mijn twijfels heb bij de oprechtheid en beweegredenen van een cabaretier als Van 't hek die doorgaans alles en iedereen in de zeik neemt en daar ook heel erg, zo niet té, ver in kan gaan. Of hij dat nu ook gedaan heeft? Dat is een afweging die de juristen van T-Mobile, en in een later stadium wellicht justitie, moeten maken. Vooralsnog heeft de bel voor de start van ronde 2 van het gevecht tussen Youp van 't Hek en de slechte (T-Mobile) klantenservices al gerinkeld. Ik ben benieuwd of ze de volle 13 ronden volmaken en wie er uiteindelijk als winnaar overeind staat. Ik hoop de klanten!

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies