Sociale netwerken steeds belangrijker op mobieltje

Vorig artikel Volgend artikel
Sociale netwerken steeds belangrijker op mobieltje

Sociale netwerken worden steeds belangrijker in de mobiele telefonie. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Nielsen. Daarbij wordt gesteld dat het gebruik van smarpthones voor social networks in de VS tijdens de maand juli van dit jaar met 187% is gestegen tegenover dezelfde maand vorig jaar.

In juli dit jaar werden smartphones door 18,3 miljoen Amerikanen gebruikt voor sociale netwerken. Door die evolutie vertegenwoordigen sociale netwerken over het hele jaar al 32% van het totale gebruik van smartphones.

Jon Stewart, onderzoeksdirecteur technologie and search bij Nielsen, stelt dat smartphones zich op een natuurlijke manier lenen tot sociale netwerkactiviteiten, die daardoor een steeds groter gedeelte van het mobiele telefonieverkeer opeisen.

"Achter een desktop heeft men niet veel dingen waarover men zou kunnen twitteren," merkt Stewart op tegenover het magazine Adweek. "Maar wanneer men op stap is, krijgt men zoveel impressies dat men heel wat meer content en ervaringen opdoet die men met anderen zou willen delen."

Met 14,7 miljoen gebruikers was Facebook volgens de onderzoekers tijdens de maand juli van dit jaar het meest populaire sociale netwerk op het smartphone-platform, gevolgd door MySpace (7,1 miljoen) en Twitter (4,1 miljoen). Dat betekent dat Facebook 26% van het totale smartphone-verkeer vertegenwoordigde. MySpace kwam aan 13% en Twitter aan 7%.

De grootste stimulansen achter het groeiend marktaandeel van de smartphones zijn volgens Nielsen de technologische verbeteringen en de dalende prijzen, waardoor de totaalbeleving zou blijven optimaliseren. "Met de komst van de volgende generatie mobiele toestellen zal de markt van de smartphones zijn snelle expansie blijven verder doorzetten," merken de onderzoekers op. "De consument is niet bereid om veel geld te investeren in producten die hij al ter beschikking heeft, maar wanneer nieuwe dingen worden aangeboden terwijl tegelijkertijd de prijzen blijven dalen, blijven zich groeimogelijkheden aanbieden. Er moet dan ook niet verwacht worden dat deze markt snel gesatureerd zal raken."

De belangrijkste activiteit op smartphones blijven tekstberichten (60%), gevolgd door multimedia (31%) en internet (25%). Een op de vier consumenten maakt download wel eens iets en 7% bekeek een online video. Via

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies