Media29.03.2016

We kijken gewoon tv en lezen het liefst van papier


Zitten we wel in een veranderend medialandschap?

Kijken doen we nog steeds het liefst via de televisie, luisteren vooral via de radio en lezen nog steeds graag van papier. Dat blijkt uit het tijdsbestedingsonderzoek Media: Tijd 2015. Is het lees- en kijkgedrag wel zo aan het veranderen als men denkt?

Bijna 3.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder zijn gevolgd in het tijdsbestedingsonderzoek. Een week lang hielden ze iedere tien minuten hun activiteiten bij.

Televisie kijken of streamen?

Per dag kijken Nederlanders ongeveer drie uur media, zoals televisie, online video (zoals YouTube) of video on demand (zoals Netflix). 78 procent van die drie uur kijkt men live televisie. 11 procent gaat naar uitgesteld televisie kijken. 8 procent van de tijd wordt via computer, tablet of smartphone gekeken. Jongeren kijken vaker online dan ouderen, dat klinkt logisch. Bij jongeren is het percentage van gestreamde of gedownloade programma’s hoger dan bij ouderen, namelijk 21 procent van de kijktijd. Toch blijft live televisie ook bij jongeren met stip op één met 55 procent.

Lezen: van papier of digitaal?

Nederlanders lezen gemiddeld 43 minuten per dag. We lezen dagbladen, tijdschriften, boeken en dat gaat verspreid over de hele dag. Doordeweeks lezen we meer in de ochtend en de avond. In het algemeen lezen we ’s ochtends vaker de krant en ’s avonds vaker een boek. Deze twee hebben de hoogste participaties en het grootste leesvolume. Digitaal blijft hierop achter. Op een gemiddelde dag is het aandeel deelnemers aan papier lezen 39 procent en aan digitaal lezen 20 procent. Vooral mannen, hoger opgeleiden en respondenten tussen 20-49 lezen liever digitaal dan van papier. Bij vrouwen, 50-plussers en lager opgeleiden is dit precies andersom.

WhatsAppen, chatten en sociale media

Met bellen, e-mailen, SMS’en, whatsappen, chatten en sociale media gebruik zijn we in totaal gemiddeld 1 uur en 6 minuten per dag bezig. Dat valt nogal mee, vond ik. 48 procent van deze communicatietijd gaat via de smartphone. Gamen is vooral erg in trek bij jongeren van 13 tot 19 jaar en besteden hier dagelijks 45 minuten aan. Jongeren communiceren 2 uur en 12 minuten per dag (exclusief gametijd).

Verdere belangrijke uitkomsten uit het onderzoek:

  • De Nederlander besteedt gemiddeld 8 uur en 33 minuten per dag aan media. Dit is wel inclusief de combinaties met andere activiteiten, zoals werken, autorijden of het gebruiken van meerdere media tegelijk.
  • We luisteren het liefst via de radio en dat is vooral overdag. 75 procent van de luistertijd gaat samen met een of meer andere activiteiten.
  • Luisteren gaat voor 75 procent via een vaste radio, autoradio of draagbare radio. Luisteren via tablet, computer of smartphone neemt 16 procent van de tijd in beslag.
  • Via internet luisteren we nog maar 9 procent van de luistertijd, maar dit is de afgelopen twee jaar al wel verdubbeld.
Tedje van Gils

Tedje is blogger voor Stylecowboys, Dutchcowboys en Travelvalley. Verder is ze tekstschrijver bij Red Banana. Ze is film- en serieverslaafd en houdt van lekker eten, reizen en beauty.

Verder lezen over Onderzoek

Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon

Deze week is in Brussel de eerste Factcheck-marathon van de Lage Landen van start gegaan. Pointer (KRO-NCRV) gaat samen met 6 redacties 10 dagen lang beweringen van politici controleren. Naast partner AD doen dit keer 5 Belgische partijen mee: VRT, RTBF, Factcheck Vlaanderen, Knack en deCheckers.

Nieuws27.05.2024

Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Twijfelen leidt gemiddeld genomen tot betere besluiten

Over twijfelaars wordt soms met een zekere minachting gesproken. Ze zouden dralen, nauwelijks doorpakken of niet durven te beslissen. Uit verschillende onderzoeken van de afgelopen jaren blijkt echter dat wij twijfelaars letterlijk het voordeel van de twijfel zouden moeten gunnen.

Online01.05.2024

Twijfelen leidt gemiddeld genomen tot betere besluiten

Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt

Je eet ze niet bewust, maar je krijgt ze toch volop binnen: microplastics. Waar denk je dat die uiteindelijk terechtkomen? Ja, daar ook. Maar niet alleen daar...

Nieuws24.04.2024

Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt

Het is niet wat je denkt
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen zich zorgen maken over nepnieuws in het kader van verkiezingen. Iets wat veel voorkomt op social media.

Social Media23.04.2024

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat sommige mensen de wereld echt in een andere framerate zien. Het zou specifiek bij gamers zelfs een kleine voorsprong geven, stellen de onderzoekers.

Nieuws03.04.2024

​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Sneller zien
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Als je een pacemaker hebt, dan ben je niet na één operatie klaar. Je moet regelmatig opnieuw onder het mes, namelijk om de batterij van het essentiële apparaat te vervangen. Daar komt in de toekomst mogelijk veranderi...

Technology01.04.2024

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf