Makkelijk verdienen

Vorig artikel Volgend artikel
1115664677paper

Veertig procent van de Nederlanders heeft een abonnement op een krant, tijdschrift of internetservice, omdat ze dat zijn vergeten op te zeggen.

Dat komt naar voren uit een onderzoek van Maurice de Hond in opdracht van het consumentenprogramma Kassa van de Vara. Veel abonnementen worden stilzwijgend verlengd. Dat gebeurt onder meer bij tijdschriften en kranten. Meer dan de helft van de ondervraagden zegt dit niet prettig te vinden.

In Frankrijk geldt sinds kort een wet die bedrijven verplicht om consumenten te attenderen op de verlenging van een abonnement, zodat dit nog tijdig kan worden opgezegd. Meer dan 80 procent van de ondervraagden vindt dit een goede zaak. Een groot deel is ook bereid voor deze service een toeslag van 1 euro te betalen.

Het Nederlands Uitgevers Verbond (NUV) liet in Kassa weten tegen de invoering van een waarschuwingsplicht te zijn. Er zou te veel administratieve rompslomp zijn, volgens het NUV. De Tweede-Kamerleden Heemskerk van de PvdA en Örgü van de VVD pleitten vervolgens in de uitzending voor een wettelijke waarschuwingsplicht.

CDA-Kamerlid Atsma vond dit te ver gaan, omdat een nieuwe wet een lastenverzwaring voor het bedrijfsleven betekent. Hij hoopt dat uitgevers, verzekeraars zelf alsnog maatregelen nemen om hun klanten tevreden te stellen (ANP via Clipit).

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies