Dordrecht eerste stad ter wereld met 360° virtuele stadstoer

Vorig artikel Volgend artikel
Dordrecht eerste stad ter wereld met 360° virtuele stadstoer

Sinds vandaag staat Dordrechttoer live. De site is een initiatief van het bedrijf O-Mega en diens directeur Olaf Geysendorpher. Dordrecht kan als eerste stad ter wereld gebruik maken van een virtuele rondleiding langs alle toeristische highlights in het historische centrum. Bezoekers kunnen niet alleen door de straten wandelen, ook kunnen zij musea bezoeken, rondneuzen in winkels, complete VVV-stadswandelingen afleggen en hotels of restaurants bekijken en desgewenst direct boeken.

Dordrecht heeft als ‘oudste stad van Holland’ de wereldprimeur van de virtuele stadstoer. Haarlem volgt over een maand of twee, daarna zijn waarschijnlijk Utrecht en Delft aan de beurt. Dordrechttoer.nl vormt een onderdeel van het toekomstige Hollandtoer.nl: de website die functioneert als portal waarmee geheel toeristisch Nederland volledig virtueel in kaart zal worden gebracht. Hollandtoer.nl linkt niet alleen door naar steden maar ook naar andere toeristische trekkers, zoals bijvoorbeeld De Keukenhof en de molens bij Kinderdijk.

Reden genoeg om aan Olaf Geysendorpher, die vanaf het eerste moment bij de site betrokken is, een aantal vragen te stellen.

Wat is het unieke van Dordrechttoer bijvoorbeeld ook ten opzichte van Google Streetview?
De overeenkomst tussen Google Streetview en Dordrechttoer.nl is dat je 360 graden om jezelf heen kunt kijken. Maar daar blijft het dan wel bij. Er zijn namelijk aanzienlijk meer verschillen dan overeenkomsten.

De belangrijkste verschillen met Google-Streetview op een rij:

-    Foto’s van écht toeristische highlights in Dordrecht, inclusief de skyline van Dordrecht over de rivier en het uitzicht vanaf de Grote Kerk
-    Ook foto’s inpandig van musea, hotels, winkels, bedrijven, restaurants, etc…
-    Eenvoudige menunavigatie om snel alle toeristische highlights te kunnen bezoeken
-    Mogelijkheid tot wandelen van vvv-wandelroutes en de mogelijkheid om zelfstandig een wandelroute op te zetten, te printen en vervolgens in ‘het écht’ te wandelen
-    Focus op kwaliteit van de foto’s en locaties in plaats van kwantiteit. Foto’s worden uit de hand geschoten, hebben een hoge resolutie en worden vrijwel uitsluitend gemaakt bij fraaie weersomstandigheden. Door de hogere resolutie duurt het iets langer om de foto’s in te laden (2 MB per foto) maar het resultaat maakt het wachten veelal zeer de moeite waard.
-    Mogelijkheid tot boeken van hotels en op termijn ook restaurants en activiteiten

Hoe is het idée ontstaan?
De aanvankelijk enige fotograaf van O-Mega, Patrick Kool, had een zeer hoogwaardige en specialistische kennis van 360-gradenfotografie. Samen met Olaf Geysendorpher ontstond een idee om niet alleen op kleine schaal foto’s voor bedrijven en overheidsgelieerde instanties te maken. Er lagen mogelijkheden om deze nieuwe vorm van fotografie veel breder in te zetten.

Tegelijkertijd was er een gegeven dat de kwaliteit van veel toeristische steden niet altijd even goed uit de verf kwam. Een toeristengids, gebaseerd op tekst – met slechts hier en daar een foto - bood letterlijk te weinig ‘beeldend advies’ over de daadwerkelijke schoonheid van een stad. De stadstoeren, met Dordrechttoer als eerste in de rij, spelen in op deze lacune.

Dordrecht is bovendien een uitstekende kick-off omdat de historische en culturele waarde van wat ook wel ‘de oudste stad van Holland’ wordt genoemd, vaak sterk wordt onderschat. Dordrecht heeft – na Amsterdam – de meeste monumentale panden van Nederland. Bijna niemand weet dat. Dordrechttoer laat dit zien.

Hoe komen de bezoekers bij jullie?
Via aandacht in de media, via de websites van de vele gefotografeerde, bedrijven, winkels, restaurants, hotels, andere instanties en via gemeentelijke websites. Op termijn – zodra er meerdere steden in kaart zijn gebracht - staat ook een promotionele campagne op het programma. Uiteraard is er ook aandacht besteed aan een goede vindbaarheid door Google.  


Waar wil je over een jaar staan?
Waar we over een jaar willen staan, weten we niet precies. Ons doel is echter om toeristisch Nederland binnen twee jaar in kaart te hebben gebracht. Door een intensieve samenwerking met meerdere fotografen verwachten wij dat een reëel uitgangspunt is.

Wat is jullie verdienmodel?
Wij zetten een basis neer van gefotografeerde locaties die voor een toerist interessant zijn. Bij ondernemers wordt – door de bocht genomen – één foto genomen, van hotels soms meer. Van de niet-commerciële highlights – gebouwen, uitzichten, musea, straten, etc. – wordt afhankelijk per gemeente, een aantal locaties gratis gefotografeerd. Voor alles geldt: wil een ondernemer of gemeente extra of meer actuele foto’s ontvangen, dan wordt daar een vergoeding voor gevraagd.

Verder kan een foto tegen betaling op een prominente plaats binnen de website worden getoond.

Tot slot is het mogelijk om een platte tweedimensionale afdruk van een foto af te laten drukken op canvas, whiteboard of glas. Dit geeft een zeer chique en artistiek beeld van de gefotografeerde locatie. Om dit te bewerkstelligen is een samenwerking gezocht met speciaaldrukkerij Boer en Van Wijk in Dordrecht.

Zien jullie zelf een internationale uitrol?
Alle huidige en nieuw te maken Nederlandse stadstoeren zullen binnen een jaar naar het Engels worden vertaald en wellicht ook in andere talen beschikbaar komen. Het product/concept op zichzelf zal, bij gebleken succes, internationaal verder worden opgezet. Op internationaal vlak zal echter vanuit een andere / nieuwe naam worden geopereerd. Het woord ‘toer’ is immers gebaseerd op de Nederlandse taal en het woord ‘tour’ als onderdeel van een domeinnaam is op internationaal niveau niet meer te verkrijgen. Welke naam voor de internationale markt zal worden gebruik is nu nog niet bekend.

Marco Immers

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies