Media12.10.2010

Sociale games vormen nieuwe uitdaging voor tv


sociale-games-vormen-nieuwe-uitdaging-vo.jpg
sociale-games-vormen-nieuwe-uitdaging-vo.jpg

De televisiesector mag zich dan misschien wel relatief goed hebben aangepast aan het internet-fenomeen, maar krijgt met de iPhone een nieuwe uitdaging voorgeschoteld. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Flurry Analytics, waaruit blijkt dat applicaties voor sociale games en netwerking op de iPhone een groter publiek aantrekken dan de populairste televisieprogramma’s.

Daarbij wordt opgemerkt dat 19 miljoen Amerikaanse consumenten gemiddeld tweeëntwintig minuten per dag actief zijn op applicaties zoals sociale games op de iPhone. Dat is meer dan populaire televisie-programma’s zoals Sunday Night Football en evenveel als absolute kaskrakers zoals Dancing with the Stars.

Zelfs American Idol, het meest populaire Amerikaanse televisieprogramma, heeft slechts 4 miljoen kijkers meer dan de iPhone-applicaties. “Er is uiteraard geen enkel individueel sociaal game op de iPhone dat evenveel publiek trekt als de vernoemde televisieprogramma’s,aldus CNet. “De grootste impact heeft dan ook te maken met de reclame-industrie, die jarenlang voor zijn bereik heeft gesteund op de primetime-televisieprogramma’s. Sociale games vormen echter een nieuwe vorm van primetime.” Er wordt wel opgemerkt dat televisie en sociale games niet noodzakelijk concurrenten hoeven te zijn en vaak gelijktijdig worden geconsumeerd.

In een commentaar benadrukt Flurry Analytics echter dat deze applicaties de consument elke dag van het jaar bereiken, terwijl een televisieprogramma slechts een beperkt aantal keer per jaar wordt geprogrammeerd. “Dat betekent dat de adverteerders met sociale games een groter totaalbereik hebben,” wordt er aan toegevoegd. Volgens CNet blijken de adverteerders de waarde van mobiele applicaties duidelijk te beseffen. Daarbij wordt erop gewezen dat volgens een aantal ramingen dit jaar ongeveer 500 miljoen dollar zal worden geïnvesteerd in mobiele reclame. Dat is een verdubbeling tegenover vorig jaar. Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

Verder lezen over Social Games

Een kubus met Bluetooth

De Rubik's kubus is voor velen een verschrikking die leidt tot torenhoge frustraties. Denk je dat je de kubus bijna hebt opgelost, blijkt dat gele blokje nog bij het blauwe vlak te zitten. De enige optie? Alles weer hele...

Technology18.06.2018

Een kubus met Bluetooth

Makkelijker op te lossen?
Mobiele trivia-game HQ groeit en de prijzen gaan mee

HQ is een nieuwe twist op een oude formule: de trivia-quiz. De mobiele iOS- en Android-app van de makers van Vine laat je elke dag twee keer met duizenden anderen online op je iPhone strijden om een echte prijzenpot door...

Gaming27.03.2018

Mobiele trivia-game HQ groeit en de prijzen gaan mee

250.000 dollar in de pot
Interview: hoe viraal succes Pirate Kings naar het westen komt

Misschien heb je nog nooit van Pirate Kings gehoord, maar de game heeft inmiddels al meer dan 75 miljoen gebruikers op Facebook en via een eigen iOS en Android app. Het wordt gemaakt door Jelly Button Games, een van de g...

Gaming04.01.2017

Interview: hoe viraal succes Pirate Kings naar het westen komt

Israëlische Jelly Button Games gaat hard
Eindelijk, geen irritante spelletjesmeldingen meer op Facebook!

Hoera! Facebook belooft een einde te maken aan alle irritante uitnodigingen van spelletjes zoals Candy Crush en Farmville. Dat maakte Mark Zuckerberg bekend tijdens een bijeenkomst in India. Volgens Zuckerburg kijkt Fac...

Social Media29.10.2015

Eindelijk, geen irritante spelletjesmeldingen meer op Facebook!

De beste mobile games van de week

Super Monkey Ball BounceSEGA doet een Peggle met Super Monkey Ball Bounce, maar probeert nog wel het een en ander te verbeteren wat betreft look & feel. Net als het origineel is ook deze variant van de pachinko/flipperka...

Gaming10.09.2014

De beste mobile games van de week

Super Monkey Ball Bounce, Robot Dance Party, Gemini Strike
EA gaat antisocial: wat betekent de sluiting van drie grote Facebookgames?

Electronic Arts, zoals je uitgever EA eigenlijk zou moeten noemen, maakte vandaag bekend dat vanaf 14 juni de stekker uit Facebook-games The Sims Social, SimCity Social en Pet Society wordt getrokken. De boodschap liet a...

Gaming16.04.2013

EA gaat antisocial: wat betekent de sluiting van drie grote Facebookgames?

Het jaar van Facebook en Sociale Games [Infographic]

Het jaar 2012 was een groot jaar voor Games op Facebook, populaire games als Angry Birds, SongPop, Dragon City en Texas Holdem Poker worden gespeeld door miljoenen gebruikers verspreid over heel de wereld.Rebel Entertain...

Gaming04.01.2013

Het jaar van Facebook en Sociale Games [Infographic]

Maandelijks spelen 235 miljoen mensen games op Facebook

Eerder vandaag heeft het Facebook games team bekend gemaakt dat er iedere maand meer dan 235 miljoen mensen games spelen op Facebook. Vorig jaar waren dat er nog 205 miljoen per maand. Sinds het begin van dit jaar is het...

Gaming14.08.2012

Maandelijks spelen 235 miljoen mensen games op Facebook

Verder lezen over TV

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Voor mannen die op zoek zijn naar een eigen plek om te ontspannen, te gamen, te socializen of gewoon even weg te zijn van de alledaagse drukte, is de mancave de ultieme ontsnapping. Of je nu een liefhebber bent van sport...

Lifestyle31.05.2023

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

LG en Samsung hebben meer concurrenten, maar de concurrentiestrijd tussen de twee Koreaanse merken is er een waar voor beide merken het meeste van afhangt. Zowel Samsung als LG willen niet onder doen voor elkaar, en ze d...

Gadgets16.05.2023

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerken
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

De afgelopen weken zijn supportersrellen, vuurwerk ‘veldbestormers’ en het gooien van aanstekers, bier en batterijen naar spelers weer volop in het nieuws. Het een terugkerend fenomeen in het voetbal en we slagen er...

Entertainment18.04.2023

WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in Sheffield
Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Deze week is een nieuw rapport van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) voor 2022 gepubliceerd. Daarin wordt gekeken naar het bezit en gebruik van media-apparaten en consumptie van video, audio en andere vormen van conten...

Entertainment22.03.2023

Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Glasvezel heeft koper ingehaald

De Autoriteit Consument & Markt heeft haar meest recente uitgave van de Telecommonitor gepubliceerd. Daaruit blijkt dat 2022 het jaar geworden is waarin glasvezel koper heeft ingehaald. Dit betekent dus dat er in Nederla...

Online11.01.2023

Glasvezel heeft koper ingehaald

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Philips kennen we als het bekende Nederlandse techmerk uit Eindhoven, maar inmiddels is het een heel ander bedrijf: meerdere bedrijven zelfs. De Hue-verlichting wordt bijvoorbeeld gemaakt door een ander bedrijf dan Phili...

Gadgets14.12.2022

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Een kijkje in de toekomst
Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

On demand (streaming) videodiensten zijn onder Europeanen inmiddels een stuk populairder dan het ‘ouderwetse’ lineaire tv kijken. Dat is een van de conclusies van een onafhankelijk ondezoek, uitgevoerd door COG Resea...

Entertainment09.06.2022

Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

Reclames op CTV-diensten worden ook beter bekeken, en gewaardeerd