GDC 2013, bijeenkomst vol gebeurtenissen

Vorig artikel Volgend artikel

Vorige week was er weer de game developers conference (GDC), een jaarlijkse conferentie waar developers presentaties houden, demo's van hun nieuwe engine showen en zakelijke onderonsjes houden. Op het eerste gezicht vreselijk saai, zeker voor de gamer die spellen wil spelen, maar toch is de GDC zonder meer belangrijk, en vanaf thuis blijkt deze toch wel goed te volgen. Hier een overzicht van de hoogtepunten die ik heb weten op te vangen dit jaar.

GDC 2013, bijeenkomst vol gebeurtenissen

Konami toont Fox engine

Konami toonde de fox engine aan de hand van enkele, relatief saaie, demo's. Een ruimte die echt bestaat en is nagebouwd om zo de nieuwste snufjes op gebied van licht te laten zien, hoofden met veel detail, dat soort dingen. Interessant werd het pas toen een deel van de Ground Zeroes trailer werd vertoond, maar ditmaal bij een stralend zonnetje. Al het detail van de regen en duisternis uit de originele trailer blijkt enkel en alleen afkomstig van de regen zelf en licht inval. Iets wat redelijk indrukwekkend is, aangezien er vaak voor dit soort zaken toch nog stiekem met meerdere textures wordt gewerkt.

Metacritic gekraakt?

Een andere presentatie ging over hoe een onderzoeker claimde het systeem achter metacritic te weten zijn gekomen. Metacritic, die site geeft toch gewoon een gemiddelde? Nee, reviewers worden in categorieën ingedeeld, zo krijg je een systeem wat meer waarde hecht aan een review van Game Informer dan van een of andere vage Tsjechische site. Leuk en aardig, maar de theorie rammelt. Zo stelt de onderzoeker dat er 6 categorieën zijn, maar metacritic heeft tussen hun ontkenningen door gezegd dat het er minder dan 6 zijn. Maar ze gebruiken ze wel.

Incredipede, volledig design proces van een indie game

Ja, ook die zitten er tussen. Ontzettend interessant voor iemand die hierin geïnteresseerd is, over textures, shaders, vector art, collision checking en nog meer termen waarmee tijdens een presentatie als deze wordt gegooid. Toch is dit ook belangrijk voor de gewone game, het is goed voor de beeld vorming. Wat speel je nu eigenlijk? Een 'spelletje'? Of toch een stukje hoogstaande techniek. Incredipede is inmiddels op Steam te verkrijgen.

Incredipede

Vrouwen in de gamesindustrie

Brenda Romero sprak en kreeg een staande ovatie. Er zou sprake zijn van discriminatie van vrouwen. Vroeger door mannen die in de industrie zelf werkte, tegenwoordig vooral door de gamers. Volgens haar is het van belang dat het beeld van "een mannenberoep" vervalt. Een ander onderwerp wat ze aanstipte was het feit dat er op gameshows boothbabes rond lopen. Ook hier heeft ze een punt. Dat die er op de publieksdagen zijn is nog tot daar aan toe -de game moet ook verkocht worden- maar op een business/press exclusieve dag kan er inderdaad worden gesproken van beïnvloeding. En de gamesjournalistiek was al zo integer.

Verkeerde feestjes

En toen ging het echt fout! Rondom de GDC zijn er verschillende feestjes voor ontwikkelaars, waaronder het feestje van IGDA (Amerikaanse organisatie voor gameontwikkelaars) en .Party() van Mojang. Niets mis mee, ook feestjes vallen onder netwerken, ja dat is ook zo, desondanks waren deze feestjes niet zo zuiver. Zo zouden bij beide feestjes jonge vrouwen met iets minder kleding dan normaal aanwezig zijn geweest om de gasten zich op hun gemak te laten voelen, zoals een aantal ontwikkelaars te weten liet. Resultaat was een enorme ophef, mensen die uit de IGDA stappen -waaronder ook Brenda Romero- en een ontkenning vanuit Notch en Mojang. Het IGDA heeft wel toegegeven dat er iets niet helemaal correct ging.

Wie nog meer te weten wil komen over GDC13, Polygon.com heeft een mooi overzicht.

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies