Google zet een hele nieuwe motor in zijn Search Engine: "Hummingbird"

Vorig artikel Volgend artikel
Google zet een hele nieuwe motor in zijn Search Engine: "Hummingbird"

Een hummingbird (kolibrie) staat bekend om het vermogen om stil in de lucht te kunnen blijven hangen. De vleugeltjes bewegen razendsnel, maar het vogeltje blijft als in stilstand hangen. Net zo stil heeft Google een nieuw algoritme ingevoerd, volgens eigen zeggen al weken geleden: Hummingbird.

Gisteren heeft Google, ook voor de uitgenodigde pers en bloggers, geheel onverwachts aangekondigd dat zij in de afgelopen maanden een geheel nieuwe algoritme voor hun Search Engine hebben geïnstalleerd. De naam van deze motor is Hummingbird omdat het volgens Google de resultaten snel en precies moet leveren aan hun zoekmachine gebruikers.

Wat Google met deze majeure wijziging voor heeft, is het vermogen van de zoekmachine in te zetten om de vraag (dat is wat de gebruiker intypt in de zoekbalk) beter op bedoelde betekenis van de gebruiker af te stemmen met de overeenkomstige betekenis van die zoektermen in de aangeboden webpagina's. Als ze dat lukt dan zullen de zoekresultaten voor de gebruiker er er definitief relevanter uit gaan zien, omdat dan geen verwijzingen meer naar pagina's wordt gegeven met niet bedoelde betekenissen van woorden/zoektermen van de gebruiker.

Wij weten al veel langer dat Google worstelt met dit (taalkundige, de semantiek betreffend) probleem en al flinke stappen had gezet om op in natuurlijke taal gestelde vragen met relevante antwoorden te komen.

Wat betekent dit voor de gebruikers van Google's zoekmachine? Dat zij mogen verwachten dat de resultaten relevanter worden als ze de zoekmachine voeden met meer contextuele informatie over de informatie die men zoekt. Dus hoe meer de zoekvraag een complete in natuurlijke taal gestelde zin is, hoe beter Hummingbird jouw betere relevante resultaten zou moeten kunnen geven.

Iedere zoekmachine die streeft naar voor de gebruiker perfecte relevante resultaten moet twee problemen oplossen: het feit dat in taal hetzelfde begrip door verschillende woorden kan worden aangeduid (synoniemen), en het feit dat sommige woorden gelijk geschreven en/of uitgsproken geheel verschillende dingen kunnen betekenen (homoniemen). Semantic Web en Semantic Search veronderstelt dat deze twee problemen worden opgelost. Dus zowel wat betreft het beoordelen van de inhoud van de geïndexeerde teksten, als wat betreft het 'parsen' (ontleden) van de zoekvraag tot naar de 'bedoelde' betekenis van deze specifieke gebruiker in deze specifieke context. Dit kan alleen worden opgelost door naar de context te kijken. Dat doen onze hersenen ook want wij vergissen ons bijna nooit in de betekenissen van gebruikte en gehoorde woorden ook als er veel synoniemen of homoniemen van het woord voorhanden zijn.

Hummingbird moet alle inspanning van Google om dit te bereiken in één geheel nieuwe Engine voor de mainstream zoekvragen snel oplossen. Als Google daarin slaagt/gslaagd is dan is dit een historische stap in Internet Search.

Wat betekent dit voor de gebruiker: gebruik meer trefwoorden en gewoon zinnen voor het formuleren van uw zoekvraag!
Wat betekent dit voor de webbouwer: niet veel, want de reeds bekende regels voor de technische eisen waaraan een website moet voldoen om optimaal voor de zoekmachine te kunnen worden 'gelezen' veranderen hiermee niet, en alle eerdere wijzigingen in grote algoritme wijzigingen als Panda, Pinguin, Caffeine zijn in dit nieuwe algoritme geïncorporeerd.
Wat betekent dit voor de webmaster: ook niet veel want u bent natuurlijk al de hele dag bezig de site voor uw doelgroep zo inhoudelijk relevant en plezierig mogelijk te maken. En steeds meer probeert Google websites te belonen in autoriteit wanneer je unieke en relevante informatie gebruikt met een inhoudelijke website structuur die voor de gebruiker logisch en plezierig is en voorzien van interne-, externe- en backlinks die de relevantie van de inhoud versterken.

Omdat Google heeft aangegeven dat zij al maanden bezig is dit algoritme te implementeren betekent dat (1) de resultaten van de zoekmachine geen opvallende (negatieve) reacties van gebruikers of website exploitanten heeft opgeleverd, en (2) dat je als gebruiker toch in de laatste weken misschien iets is opgevallen in de kwaliteit van de zoekresultaten.

Ik zijn benieuwd of je de wijzigingen van Google onbewust al had opgevangen.

Het is op dit moment onduidelijk of en in hoeverre Google bij het bepalen van de inhoudelijke context van de zoekvraag van een bepaalde gebruiker, ook de kennis die Google reeds weet van de gebruker, zoals historie van eerdere zoekvragen, de historie van het bezoek van websites en de inhoud van email en sociale media correspondentie meeweegt. Duidelijk is wel dat wanneer Google dat doet of gaat doet dat (1) de relevantie van de zoekresultaten voor de gebruiker aanzienlijk zal verbeteren en (2) zoekresltaten in de praktijk dus geheel gepersonaliseerd worden.

Voor een mooi overzicht in Q&A van deze wijziging verwijs ik graag naar de blogposting van Danny Sulivan in Search "FQA: all about the new Google "hummingbird' Algorithme".

Karina Ahles-Frijters