Technology27.09.2013

Google zet een hele nieuwe motor in zijn Search Engine: “Hummingbird”


google-zet-een-hele-nieuwe-motor-in-zijn.jpg
google-zet-een-hele-nieuwe-motor-in-zijn.jpg

Een hummingbird (kolibrie) staat bekend om het vermogen om stil in de lucht te kunnen blijven hangen. De vleugeltjes bewegen razendsnel, maar het vogeltje blijft als in stilstand hangen. Net zo stil heeft Google een nieuw algoritme ingevoerd, volgens eigen zeggen al weken geleden: Hummingbird.

Gisteren heeft Google, ook voor de uitgenodigde pers en bloggers, geheel onverwachts aangekondigd dat zij in de afgelopen maanden een geheel nieuwe algoritme voor hun Search Engine hebben geïnstalleerd. De naam van deze motor is Hummingbird omdat het volgens Google de resultaten snel en precies moet leveren aan hun zoekmachine gebruikers.

Wat Google met deze majeure wijziging voor heeft, is het vermogen van de zoekmachine in te zetten om de vraag (dat is wat de gebruiker intypt in de zoekbalk) beter op bedoelde betekenis van de gebruiker af te stemmen met de overeenkomstige betekenis van die zoektermen in de aangeboden webpagina’s. Als ze dat lukt dan zullen de zoekresultaten voor de gebruiker er er definitief relevanter uit gaan zien, omdat dan geen verwijzingen meer naar pagina’s wordt gegeven met niet bedoelde betekenissen van woorden/zoektermen van de gebruiker.

Wij weten al veel langer dat Google worstelt met dit (taalkundige, de semantiek betreffend) probleem en al flinke stappen had gezet om op in natuurlijke taal gestelde vragen met relevante antwoorden te komen.

Wat betekent dit voor de gebruikers van Google’s zoekmachine? Dat zij mogen verwachten dat de resultaten relevanter worden als ze de zoekmachine voeden met meer contextuele informatie over de informatie die men zoekt. Dus hoe meer de zoekvraag een complete in natuurlijke taal gestelde zin is, hoe beter Hummingbird jouw betere relevante resultaten zou moeten kunnen geven.

Iedere zoekmachine die streeft naar voor de gebruiker perfecte relevante resultaten moet twee problemen oplossen: het feit dat in taal hetzelfde begrip door verschillende woorden kan worden aangeduid (synoniemen), en het feit dat sommige woorden gelijk geschreven en/of uitgsproken geheel verschillende dingen kunnen betekenen (homoniemen). Semantic Web en Semantic Search veronderstelt dat deze twee problemen worden opgelost. Dus zowel wat betreft het beoordelen van de inhoud van de geïndexeerde teksten, als wat betreft het ‘parsen’ (ontleden) van de zoekvraag tot naar de ‘bedoelde’ betekenis van deze specifieke gebruiker in deze specifieke context. Dit kan alleen worden opgelost door naar de context te kijken. Dat doen onze hersenen ook want wij vergissen ons bijna nooit in de betekenissen van gebruikte en gehoorde woorden ook als er veel synoniemen of homoniemen van het woord voorhanden zijn.

Hummingbird moet alle inspanning van Google om dit te bereiken in één geheel nieuwe Engine voor de mainstream zoekvragen snel oplossen. Als Google daarin slaagt/gslaagd is dan is dit een historische stap in Internet Search.

Wat betekent dit voor de gebruiker: gebruik meer trefwoorden en gewoon zinnen voor het formuleren van uw zoekvraag!
Wat betekent dit voor de webbouwer: niet veel, want de reeds bekende regels voor de technische eisen waaraan een website moet voldoen om optimaal voor de zoekmachine te kunnen worden ‘gelezen’ veranderen hiermee niet, en alle eerdere wijzigingen in grote algoritme wijzigingen als Panda, Pinguin, Caffeine zijn in dit nieuwe algoritme geïncorporeerd.
Wat betekent dit voor de webmaster: ook niet veel want u bent natuurlijk al de hele dag bezig de site voor uw doelgroep zo inhoudelijk relevant en plezierig mogelijk te maken. En steeds meer probeert Google websites te belonen in autoriteit wanneer je unieke en relevante informatie gebruikt met een inhoudelijke website structuur die voor de gebruiker logisch en plezierig is en voorzien van interne-, externe- en backlinks die de relevantie van de inhoud versterken.

Omdat Google heeft aangegeven dat zij al maanden bezig is dit algoritme te implementeren betekent dat (1) de resultaten van de zoekmachine geen opvallende (negatieve) reacties van gebruikers of website exploitanten heeft opgeleverd, en (2) dat je als gebruiker toch in de laatste weken misschien iets is opgevallen in de kwaliteit van de zoekresultaten.

Ik zijn benieuwd of je de wijzigingen van Google onbewust al had opgevangen.

Het is op dit moment onduidelijk of en in hoeverre Google bij het bepalen van de inhoudelijke context van de zoekvraag van een bepaalde gebruiker, ook de kennis die Google reeds weet van de gebruker, zoals historie van eerdere zoekvragen, de historie van het bezoek van websites en de inhoud van email en sociale media correspondentie meeweegt. Duidelijk is wel dat wanneer Google dat doet of gaat doet dat (1) de relevantie van de zoekresultaten voor de gebruiker aanzienlijk zal verbeteren en (2) zoekresltaten in de praktijk dus geheel gepersonaliseerd worden.

Voor een mooi overzicht in Q&A van deze wijziging verwijs ik graag naar de blogposting van Danny Sulivan in Search “FQA: all about the new Google “hummingbird’ Algorithme“.

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd