Google Top 12 van meest actieve Nederlandse internetgemeenten

Vorig artikel Volgend artikel
Google Top 12 van meest actieve Nederlandse internetgemeenten

Google maakt bekend welke twaalf Nederlandse gemeenten de economische kansen van het internet het best benutten in hun provincie. Uit een inventarisatie uitgevoerd door The Boston Consulting Group (BCG), blijkt dat Wijchen (Gelderland) het beste scoort en daarom ontvangt het de eerste Google eTown Award.

Deze nieuwe prijs erkent gemeenten waar het midden- en kleinbedrijf het beste gebruikt maakt van het internet. Vandaag is de eerste Nederlandse eTown Award overhandigd aan de burgemeester van Wijchen. BCG en Google hebben eerder onderzoek gedaan naar de impact van het internet op de economie in Nederland. Het onderzoek leidde tot een vervolgvraag over de online kracht van lokale bedrijven.

Dit is nu per gemeente geïnventariseerd op basis van het aantal aanwezige online winkels aangesloten bij belangenvereniging Thuiswinkel.org, het aantal bedrijven dat online adverteert met Google AdWords, het aantal bij SIDN geregistreerde internet-domeinnamen en de gemiddelde up- en downloadsnelheid per gemeente. Google maakt de komende weken een reis door Nederland en reikt per provincie één gemeente een eTown Award uit om zo hun inspanningen op het gebied van online ondernemen te erkennen.

De 12 winnaars in Nederland zijn:

Provincie Gemeente
Drenthe - Meppel
Flevoland - Zeewolde
Friesland - Leeuwarden
Gelderland - Wijchen
Groningen - Veendam
Limburg - Peel en Maas
Noord-Brabant - Best
Noord-Holland - Weesp
Overijssel - Deventer
Utrecht - IJsselstein
Zeeland - Goes
Zuid-Holland - Noordwijkerhout

Uit deze lijst blijkt onder meer dat het er niet toe doet waar een bedrijf gevestigd is om deel te kunnen nemen aan de digitale economie. Of een bedrijf nu gevestigd is in een grote stad als Amsterdam of het kleinere Wijchen: het internet stelt iedereen in staat om de hele wereld tot afzetmarkt te maken is te lezen in het persbericht.

Een voorbeeld van een succesvolle ondernemer uit Wijchen is Kay Poelen, eigenaresse van ByKay.com. Zij vervaardigt en verkoopt draagdoeken aan consumenten over de hele wereld. Poelen: “Bij onze ByKay draagdoek, is het essentieel om het verhaal erachter uit te leggen. Google AdWords speelt daarbij een belangrijke rol. Door continu op zoek te gaan naar trends en combinaties van zoekwoorden, zijn we in staat ons verhaal bij de juiste doelgroep onder de aandacht te brengen. Inmiddels doen we dat voor webshops in vijf verschillende talen: in elk land onze eigen proeftuin, waarvan www.draagdoek.nl er een voor de Nederlandse markt is.

Het internet levert een substantiële bijdrage aan de economische groei in ons land en die zal de komende jaren blijven toenemen, zo blijkt ook uit onderzoek van BCGDe Europese Commissie wil dat de verkoop van online producten en diensten tegen 2015 zo’n twintig procent van de economische groei uitmaakt. Ook zou het aantal door online verkoop gecreëerde nieuwe banen over twee jaar minstens een vijfde van het totaal aantal nieuwe banen moeten uitmaken.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies