Google+ en SEO, what's in it for me?

Vorig artikel Volgend artikel
Google+ en SEO, what's in it for me?

Afgelopen weekend maakte Google even en passant een historisch statement naar zowel gevestigde media als China toe. De Dalai Lama kreeg geen visum voor Zuid Afrika door inmenging van China.

Dus werd via een Hangout via G+ een gesprek mogelijk gemaakt. Wat heeft dat met SEO te maken? De content die wordt gecreeerd door de interactie die op de site ontstaat. Die wordt namelijk zowel op G+ intern als op het web geindexeerd. Maar wat betekent dat dan voor je SEO activiteiten voor jezelf en je klanten? 

SEO, facebook en Google+
Een belangrijk verschil tussen facebook en Google+ is dat alles wat je openbaar neerzet op G+ gelijk ook in de zoekresultaten van Google terecht komt. Zowel je profiel als datgene wat je deelt wordt geindexeerd. Sterker nog wat je in plus zet komt ook bij de zoekresultaten van bing en andere zoekmachines terecht. Uiteraard komt datgene wat je niet openbaar neerzet niet in de zoekresultaten van zoekmachines. Maar als bedrijf wil je natuurlijk gevonden worden en liefst op zo hoog mogelijke posities. 

Wie ziet jou bovenaan in de zoekresultaten?
Iedereen die zich met zoekmachineoptimalisatie bezig houdt weet dat er een continue strijd is tussen Google en degenen die de zoekmachine proberen te spammen. Het succes van de zoekmachine Google is afhankelijk van de relevantie van zoekresultaten. Een manier om die zoekresultaten relevanter te maken is te kijken naar de bezoekers. Zo worden zoekgeschiedenis, locatie en of je wel of niet bent ingelogd meegenomen in de resultaten die worden getoond. Zo krijgt iedere bezoeker van Google dus een individuele lijst van resultaten.

Hoe kom je dan voor ieder individu bovenaan?
Door de factoren in kaart te brengen waarop je hoog komt in de indivduele zoekresultaten van jouw doelgroep. De meeste zijn natuurlijk bekend, maar G+ is hierin een nieuwe factor. Wat je doet op G+ wordt ook geindexeerd en gewaardeerd zowel op de interne zoekfunctie van Google+ als in de Google zoekmachine. 

Voorbeelden van  invloed
Het meest in het oog springende voorbeeld op dit moment is natuurlijk de +1 knop. Daarmee kunnen bezoekers aangeven dat ze een site waarderen en eventueel de link naar de site delen. Kliks op die link worden natuurlijk ook weer in kaart gebracht. G+ leden die op de +1 knop klikken kunnen dat direct op G+ delen. G+ leden die duizenden volgers hebben kunnen zo grote invloed hebben op je zoekresultaten hebben.

Toekomstige invloed G+ op zoekresultaten
Wat meer speculatief, maar we weten dat Google goed gestructureerde, content rijke sites die regelmatig geupdate worden beloont met hoge plaatsingen. Wat betekent dat dan voor je Google+ profiel en de content die je daar hebt? Naar mijn mening betekent dat dat je veel de interactie moet aangaan met de andere leden van G+. Wil je als deskundige of gezaghebbende op jouw terrein bovenaan komen in de zoekresultaten met G+ dan moet je een kwalitatief gesprek aangaan met je potentiele klanten.


Integratie social en search 
Dat laatste betkent dat social ook doorzoekbaar wordt en daarmee je SEM ook social wordt. Online mond tot mond reclame wordt doorzoekbaar. Iets wat facebook alleen intern biedt en waar twitter te fragmentarisch voor is. Het betekent ook dat als je niet meedoet op G+ je daarop ook niet gevonden kan worden. Je zult dus ook niet met rijke interactie betere zoekresultaten kunnen behalen.

Wat levert het je op?
Hoewel G+ nog niet dezelfde grootte van leden heeft als facebook zitten er wat betreft SEO wel een aantal voordelen aan om G+ in te zetten. Het zal echter meer moeten zijn dan  het aanmaken van een profielpagina. Het systeem van  G+ is zodanig in elkaar gezet dat ondernemende kwalitatieve communicators worden beloond. Neem dus de moeite om Google+ goed te onderzoeken en te gebruiken voordat je eht echt gaat inzetten.

Praat hier verder op G+ of geef commentaar hieronder. 

bthesingh@gmail.com

Meer content

Brendan Thesingh

Brendan heeft meer dan 10 jaar ervaring in het leiding geven aan online projecten en professionals. Van database tot multimedia extravaganza.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies