Consumenten tonen nog weinig interesse in Google Glass

Consumenten tonen nog weinig interesse in Google Glass

Vorig artikel Volgend artikel

Het merendeel van de Nederlandse consumenten heeft nog weinig interesse in Google Glass. Er is gewoon nog geen behoefte en ook maakt een groot deel van de Nederlanders zich zorgen over privacy wanneer Google Glass in het straatbeeld op zal duiken. Zo blijkt uit een recent onderzoek van Multiscope. 

Vier op de vijf Nederlanders heeft weleens van Google Glass gehoord en bijna twee derde weet daadwerkelijk wat Google Glass is. Maar het grootste deel van de consumenten (83%) is niet geïnteresseerd in het device. De belangrijkste redenen zijn dat men er geen behoefte aan heeft, het afleidt bij gebruik, het gevaarlijk is of dat men geen bril wil dragen. 

Tevens geeft ruim 40% aan zich zorgen te maken over de eigen privacy als ze zelf Google Glass zouden gebruiken. 

glass

Navigatie, foto’s maken en filmen

Geïnteresseerden vinden het een leuke gadget, handig en het biedt veel nieuwe mogelijkheden. Interessante functionaliteiten van Google Glass zijn navigatie (51%), foto’s maken en bekijken (40%) en filmen (38%). Minder interesse heeft men in het ontvangen en versturen van e-mails (19%) en gebruik van social media apps (16%). 

Consumenten hebben tussen de 100 en 130 euro over voor Google Glass. Een bedrag dat nog ver afligt van de huidige verkoopprijs van $ 1.500. Mogelijk ook een reden dat er nog weinig interesse is, de te hoge aanschafprijs. 

Gebruik Google Glass door anderen

Nederlanders verwachten dat over 2 jaar ongeveer 15% van de consumenten Google Glass gebruikt. Men verwacht dat het vooral door anderen gebruikt wordt om foto’s te maken en te filmen. Drie op de vier Nederlanders staat negatief tegenover het gebruik van Google Glass door anderen. Bijna tweederde (63%) is bang dat hun privacy wordt aangetast door de mogelijkheid om te fotograferen en te filmen. Acht op de tien Nederlanders geven aan op de hoogte te willen zijn wanneer ze gefilmd of gefotografeerd worden. Vier op de tien mensen vinden ook dat iemand met Google Glass de toegang tot openbare ruimtes mag worden ontzegd. 

Naast de angst voor aantasting van privacy vinden Nederlanders het gebruik van Google Glass door anderen gevaarlijk omdat het afleidt, bijvoorbeeld in het verkeer. 

De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalige peiling onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij 1.008 consumenten het onderzoek volledig hebben ingevuld.

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies