'Amazon zal zo'n 50 dollar verliezen op iedere verkochte Kindle Fire'

Vorig artikel Volgend artikel
'Amazon zal zo'n 50 dollar verliezen op iedere verkochte Kindle Fire'

Als de goedkoopste iPad 499 dollar kost, hoe kan Amazon dan winst maken met een tabletcomputer waaraan een prijskaartje van 199 dollar hangt? Dat kunnen ze niet, zo berekenden analisten. Integendeel, op elke tablet die de Amerikaanse webwinkel verkoopt wordt 10 dollar verlies geleden, de Kindle Fire kost zo'n 209,3 dollar aan productiekosten, aldus onderzoeksbureau IHS iSuppli. En in dat bedrag zitten niet eens marketingkosten begrepen. Het totale verlies per Kindle Fire zal eerder in de buurt van de 50 dollar uitkomen, denkt Gene Munster, een analist bij Piper Jaffray.

Als de Kindle Fire vanaf 15 november beschikbaar is, hoopt Amazon dat verlies goed te maken door de kopers andere goederen uit zijn goedgevulde webwinkel aan te smeren. Het gaat om een beproefde techniek waarvoor ook 's werelds grootste supermarktketen Walmart bekend om staat.

Over welke tijdsspanne Amazon dat verlies kan goedmaken blijft voorlopig nog onduidelijk. ISuppli berekende dat voor elke verkochte Kindle Fire Amazon 10 dollar winst zal maken op e-boeken, muziek en video's. Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...