Heeft Facebook zijn beste tijd gehad?

Heeft Facebook zijn beste tijd gehad?

In 2015 is Facebook niet meer het grootste sociale netwerk. Dit staat in een Infographic die de BBC onlangs publiceerde waarin allerlei voorspellingen zijn verzameld van onder andere wetenschappers, journalisten en bloggers.  Volgens een eerdere post hier op Dutchcowboys denkt 16% van de mensen dat Facebook in 2022 niet meer de grootste is. Er waren in 2012 een aantal momenten waarop Facebook negatief in het nieuws kwam, maar ligt Facebook al niet te ver voor om ingehaald te worden?

Natuurlijk was 2012 het jaar van de mislukte beursgang  van Facebook. Het blijft onduidelijk of het bedrijf wel genoeg inkomsten kan genereren met het verkopen van advertentieruimte, waardoor beleggers twijfelen. Hiervan zal de gebruiker echter weinig van merken, tenzij Facebook besluit om geld te vragen aan bestaande gebruikers.

Waar Facebookers zich wel zorgen over maken, is hun privacy. Een voorbeeld daarvan was een lading aan posts op walls van mensen die hun eigen copyright claimden, naar aanleiding van het gerucht dat anders elke post en foto door Facebook kon worden ingezet. Dit gerucht klopte niet, maar het laat wel zien dat mensen dit als een bedreiging ervaren. Vorige maand haalde de zus van Mark Zuckerberg nog het nieuws, toen ze kwaad werd op iemand die op Twitter een foto van haar publiceerde. Een foto die ze zelf op Facebook had gezet, en in de newsfeed stond van diegene die de foto postte. Vervolgens wezen velen haar op de hypocrisie van haar woede, omdat ze zelf bij Facebook heeft gewerkt, het platform dat het überhaupt mogelijk maakte om bij de foto te komen.

Het is de vraag of deze negatieve berichten ervoor zullen zorgen dat Facebook over een paar jaar niet meer de grootste zal zijn. Zoals eerder gesteld, de mogelijke financiële problemen raken de gemiddelde gebruiker (nog) niet en de kans is groot dat een nieuwe sociale netwerksite wederom bepaalde privacy-relletjes zal veroorzaken. De voorsprong van Facebook is qua uren gebruik op bestaande sociale media gigantisch,  waardoor er heel wat zou moeten gebeuren voordat het bedrijf de toppositie kwijtraakt. Alhoewel, Hyves was ooit ook het populairst, dus alles is vergankelijk. Vooral de snelheid waarmee Hyves opkwam en deels weer verdween laat zien hoe relatief het succes van een sociale netwerksite kan zijn.

Facebook was in 2012 een aantal keer negatief in het nieuws. Het is echter de vraag of dat al indicatoren waren voor een naderende krimp van het netwerk. Misschien dat Twitter en Google+ een deel van het publiek wegtrekken, maar waarschijnlijk is er een nieuwkomer nodig die de sociale media wakker schudt. Misschien zal dit een partij zijn die zich volledig richt op de mobiele markt, waar de komende jaren veel groei in zal zitten. Misschien had Whatsapp beter een sociaal netwerk aan hun app kunnen toevoegen, in plaats van dat Facebook nu ook een messenger is geworden. Andere toekomstvisies lees ik graag terug in de comments!

Reacties (13)

  • Beste Jelmer,

    Ik ben het eens met datgene je schrijft, toch mis ik nog wel wat in het verhaal.

    Een aantal van mijn klanten baalt wel erg van de (nieuwe) EdgeRank die FB hanteert. Het gevoel van commercieel uitbuiten valt veel (zakelijke) gebruikers zwaar.

    Een nieuw platform zou dus eerder aan een constructie moeten denken waarin een maandelijkse fee wordt betaald voor zakelijke gebruikers, ipv het promoted post systeem wat FB nu hanteert. In ruil hiervoor krijgen alle fans van de zakelijke gebruikers ALLE posts te zien. Vaste maandelijkse inkomsten zal bij investeerders ook wel lekker klinken.

    Als je nog iemand zoekt die samen met je een nieuw platform wil ontwikkelen, dan mag je bellen hoor! :-)

    Keep up the good work.

    Gr
    Hans Horsten

    Di 8 jan 2013, 13:47 [reply]

    • John Gerritsen

    Hierbij het antwoord:
    thenextweb.com/facebook/2013/01/02/world-map-of-top-social-n etworks-shows-just-five-left-facebook-dominates-127-out-of-137-countri es/

    Di 8 jan 2013, 13:49 [reply]

    • Gert

    Een universeel format zoals bij email zou de klap op de vuurpijl zijn.

    Di 8 jan 2013, 13:55 [reply]

  • Beste Hans,

    Bedankt voor je reactie. Ja, dat is een goede aanvulling op redenen waarom Facebook aan populariteit zou kunnen verliezen, ik had daar zelf nog niet aan gedacht. Nu kunnen bedrijven inderdaad naast SEO advies voor Google ook nog EdgeRank voor Facebook aanvragen...

    In ieder geval heb jij al een nieuw businessmodel met maandelijkse fees ontwikkeld, nu nog even een leuke interface en het nieuwe netwerk kan live :)

    Groet,

    Jelmer

    Di 8 jan 2013, 14:05 [reply]

  • @John,

    Ja het marktaandeel van Google valt niet te ontkennen....

    Di 8 jan 2013, 14:10 [reply]

  • @Gert, alleen jammer dat GroenLinks het dan zou verbieden.

    On a serious note, misschien is Facebook inmiddels wel het universele format (zie link van John Gerritsen).

    Di 8 jan 2013, 14:15 [reply]

  • Ik zou willen aanraden om Line goed in de gaten te houden, onderdeel van het Koreaanse/Japanese NHN Games. Line is vergelijkbaar met WhatsApp, maar dan met veel meer functies (chatten, bloggen, messaging, games, personalisatie) en verschillende verdien-modellen.

    Line is werkelijk aan een stormachtige groei bezig in Azië, naar ik meen inmiddels meer dan 100M gebruikers.

    Als Facebook ooit nog eens van de troon gestoten kan worden, dan is het wel door een speler à la Line.

    Zie ook: http://www.japantimes.co.jp/text/nc20120718aa.html

    Di 8 jan 2013, 17:48 [reply]

  • Beste Laurens,

    interessant artikel / app! Vooral omdat als ik het goed begrepen heb Line is ontworpen voor mobile devices en vanuit daar verder groeit. Wel jammer dat Line alleen een eigen gaming netwerk lijkt te hebben. Het lijkt me ideaal als je bijvoorbeeld ook je Xbox live of Steam profiel (of andere) kan koppelen.

    Di 8 jan 2013, 21:09 [reply]

    • Jan

    Ook softwarekwaliteit en gebruiksgemak gaan hierbij een belangrijke rol spelen. Zo hoor je steeds meer klachten over de zichtbaarheid van berichten (zoals "...dat bericht was niet op mijn timeline te zien"), het plotseling verdwijnen van posts en onvindbare c.q. onbegrijpelijke instellingen. Gebruikers hebben kortom het gevoel niet "in control" te zijn. Combineer dat met slechte support en belabberde (lees: geen) communicatie en je weet dat dit niet lang kan duren. Ben benieuwd wie die handschoen oppakt.

    Di 8 jan 2013, 21:16 [reply]

  • @Jan,

    Zeker waar, het feit dat Facebook naar de beurs is gegaan lijkt hun behoefte om de gebruiker te sturen te hebben vergroot, wellicht om op die manier gerichter advertenties te kunnen plaatsen.

    Di 8 jan 2013, 21:52 [reply]

    • Steve Haentjens

    Facebook is volgens mij helemaal nog niet aan een return toe. De massa aardbewoners waar het FB om te doen is, zijn nog maar net aan het wennen aan de standaard in online verbonden zijn en dat is Facebook.

    Eens zo een wereldwijde standaard gezet is, is dit voor heel lange tijd zo, zelfs als er betere alternatieven zijn. Denk anders maar eens aan operating system: Windows, e-mail client: Outlook (inclusief de geweldige Word motor), search engine: Google, Spreadsheets: Excel, SAP, Internet Browser: IE of Voltage, papierformaten, zelfs de spoorbreedte van de trein. Allemaal standaarden die gemaakt zijn om universeel te verbinden, en dat is nu net wat Facebook doet.....

    Dus niet de content, het design, de technologie of het commercieel model bepalen of iets voor langere tijd relevant blijft, maar wel of het een standaard kan zetten. Daar zijn de boys van FB wel lekker in geslaagd.

    Mensen staan van nature weigerachtig tegenover elke verandering (denk maar eens aan het protest tegen elke verandering aan de FB layout). Van standaard veranderen en dus het bekende loslaten en het avontuur aangaan, dat zit nu net niet in de genen van de massa. Facebook is here to stay...










    Wo 9 jan 2013, 00:24 [reply]

    • Joop

    Facebook zal binnen enkele jaren zeker een return gaan maken, het gaat ten onder aan zijn eigen succes. Ze slaan door in commercie, dat merk je nu al, bijvoorbeelddoor steeds meer reclame-uitingen in de tijdlijn. De irritatie die dit opwekt, en dat gaat zonder twijfel nog erger worden, maakt dat mensen open staan voor andere platformen/concepten. Daar zal Google dankbaar gebruik van maken, hun Google+ is momenteel enigszins het lachertje van de klas, maar als Google daar eindelijk een serieuze groei mee wil maken en zodoende kansen ziet zal niets ze in de weg staan dat succesvol te doen.

    Wo 9 jan 2013, 00:40 [reply]

  • Ik denk niet dat het ook maar iets met ads, finance of privacy te maken heeft, FB heeft de geschiedenis tegen zich. Iedere digitale evolutie is een jaar of 4 geweest, en we gaan nu richting golf vijf. FB is beweging 4, en tot op heden heeft geen enkele partij een grote beweging overleefd. De uitgebreide redenatie vind je hier:

    http://hawinkels.blogspot.nl/2013/01/het-einde-van-facebook-heeft-n...

    Wo 9 jan 2013, 15:10 [reply]

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

Recommend on Google

Headlines

© 2004-2014 Dutchcowboys.nl - All Rights Reserved.

All views and opinions expressed are those of the authors of Dutchcowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap

Hosted by Nines