Social Media15.03.2012

Hoe sponsoren van de Olympische Spelen Facebook gebruiken


hoe-sponsoren-van-de-olympische-spelen-f.jpg
hoe-sponsoren-van-de-olympische-spelen-f.jpg

Komende zomer staat in het teken van sport. Niet alleen het EK Voetbal, maar zeker ook de Olympische Spelen in Londen. Tijdens deze Olympische Spelen hebben de atleten voor het eerst toestemming van het IOC om social media (Facebook) te gebruiken om in contact te komen met hun fans in de aanloop naar en tijdens de Spelen. Nog een maand is het 18 april, en dan is het nog precies 100 dagen tot aan de opening van de Olympische Spelen. Op dit moment zijn het vooral merken die de aandacht willen leggen op komende zomer en zij gebruiken sociale media om dit te doen.

Als je kijkt naar drie merken op Facebook (Samsung, Coca-Cola en Procter & Gamble) ook alle drie officiële Olympische sponsoren, zie je behoorlijk veel activiteit. De Facebook-app van het ‘Genome Project’ van Samsung is gericht op het verbinden van mensen met de sporters die hen interesseren en met wie ze interesses delen. Coca-Cola gebruikt Facebook om tieners aan te trekken voor de ‘Move to the beat’-campagne. P&G breidt de bestaande ‘Thank you, Mum’-campagne uit met een Olympisch thema voor de Facebook lancering in Groot-Brittannie op 18 april. Hier onder vind je meer informatie over de verschillende campagnes.

 

Om alvast een voorproefje te geven van de aandacht die merken nu al aan het creëren zijn is hier een exclusieve snapshot van de nieuwste Olympische nieuwtjes op Facebook:

* Lijst van Olympische topatleten op Facebook en een demografische weergave van hun fans
* Overzicht van wat er nu al gezegd wordt op Facebook over atleten en sporten
* Polluitslagen om te laten zien waar mensen het meest enthousiast over zijn, welke wedstrijden, sporten, enz.

Samsung lanceert het Genome Project. Onderdeel van deze campagne is een Facebook app bedoeld om gebruikers in contact te brengen met Olympische sporters op zo’n manier die alleen via sociale media kan. Via dit project kunnen Amerikaanse gebruikers atleten volgen tijdens hun gang richting de Spelen, zien wat zij en hun vrienden gemeen hebben met de sporters en de app delen met vrienden.

Coca-Cola maakt consumenten uit Groot-Brittannie warm voor hun “Move to the Beat” campagne die begonnen is in de week van 12 februari. De algemene ervaring is erop gericht om tieners te betrekken bij de Olympische Spelen door de “beats” van de atleten te vertalen naar populaire muziek. Gebruikers kunnen verschillende beats – zoals een dribbelende basketbal – downloaden van sporters van over de hele wereld. Ze kunnen deze delen met vrienden, ze remixen met SoundCloud en meedoen aan een competitie en een reis naar Londen winnen om Katie B en Mark Ronson live te zien spelen.

P&G brengt het ‘bedanken van mams’ naar een wereldwijd niveau door het groots te lanceren via Facebook op 18 april. P&G is een officiële sponsor van de Olympische Spelen en ze zullen tijdlijn-apps gaan gebruiken om gebruikers hun moeder te kunnen laten bedanken. Via televisie en andere media zullen ze ook laten zien hoe Olympische sporters hun eigen moeder bedanken.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

Verder lezen over Olympische Spelen

500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen

Over iets minder dan een jaar is Parijs het toneel van de 30e Olympische zomerspelen van het moderne tijdperk. En deze spelen worden zowaar nog wat moderner. Dat wil zeggen, er is meer aandacht voor het klimaat. Het Inte...

Automotive21.09.2023

500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen

Toyota levert in Parijs 500 Mirai's af
Geen Holland Heineken Huis meer in Parijs

Het was al dertig jaar een begrip tijdens Olympische Zomer- en Winterspelen. Het Holland Heineken House, gehost door het NOC*NSF en gesponsord door het gelijknamige biermerk. Nou ja, of Heineken de kwalificatie 'bier' ve...

Entertainment26.07.2023

Geen Holland Heineken Huis meer in Parijs

Biermerk draag het stokje na dertig jaar over
​Voor het eerst in de EU: dit is wat AI-surveillance inhoudt

Frankrijk zal met de Olympische Spelen videosurveillance gebruiken die werkt op basis van kunstmatige intelligentie. Het betekent dat dat voor het eerst in Europa wordt ingezet. De Olympische Spelen vinden volgend jaar p...

Online27.03.2023

​Voor het eerst in de EU: dit is wat AI-surveillance inhoudt

Olympische Winterspelen Beijing 2022, over kijken en kanshebbers

Het is aftellen naar de officiële start van de Olympische Winterspelen Beijing 2022. Op vrijdag 4 februari a.s. is het eindelijk zo ver! Dan wordt met de Olympische vlam het vuur voor de Olympische Winterspelen in Beiji...

Entertainment31.01.2022

Olympische Winterspelen Beijing 2022, over kijken en kanshebbers

Speel voor tv-regisseur en bepaal zelf jouw favoriete programmering
​Per vliegende taxi naar de Olympische Spelen: zo kan dat werken

Frankrijk is in 2014 de host van de Olympische Spelen, dus het is al druk bezig met plannen bedenken voor het grootse sportevenement. Eén van die plannen heeft alles te maken met vervoer, want Parijs kan een uitdaging z...

Startups26.11.2021

​Per vliegende taxi naar de Olympische Spelen: zo kan dat werken

Sportzomer 2021: hoogtepunten en waar ging het over op social media?

We hebben een echte sportzomer achter de rug. Inmiddels zijn de voetbalcompetities alweer in volle gang, maar laten we vooral nog even terugblikken op het EK voetbal en de Olympische Spelen. Want ook al was het Europees...

Social Media24.08.2021

Sportzomer 2021: hoogtepunten en waar ging het over op social media?

Goed nieuws: House of Gucci, dromende dieren en olympische medaille dankzij condoom

Bizarre taferelen in een nieuwe Goed Nieuws, want er is een afbeelding van acteur Jared Leto verschenen waarin de beste man onherkenbaar is. En niet als de Joker… Dat wordt vast een Oscar voor beste make-up. Verder heb...

Nieuws30.07.2021

Goed nieuws: House of Gucci, dromende dieren en olympische medaille dankzij condoom

De Olympische Spelen volgen: zo mis je niks

Doe je deze weken niets liever dan de Olympische Spelen volgen? Dat begrijpen we heel goed! Daarom onderzochten we op welke plekken je kunt kijken, want niet alles wordt uitgezonden op NPO1. Inmiddels zijn de Olympische...

Events25.07.2021

De Olympische Spelen volgen: zo mis je niks