Facebook: u bent niet de klant, u bent het product...

Vorig artikel Volgend artikel
Facebook: u bent niet de klant, u bent het product...

Is er nog een deel van ons leven dat Facebook ons niet vraagt te onthullen? Timeline zal binnenkort tonen wat en wanneer iets gebeurde in ons leven en zo van het leven van zijn 800 miljoen lezers een soort 'digitaal kladschrift' maken. Maar dat is onvoldoende: de sociale netwerksite gaat voortaan ook alles 'frictieloos delen'. Deze innovatie - mogelijk gemaakt door Facebooks partnerschap met Spotify, Netflix en Yahoo; bedrijven die muziek, films en nieuws verdelen - zal bezoekers tonen wat hun vrienden lezen, bekijken en beluisteren en dat op elk moment van de dag. Klik op een link en je kan meeluisteren, meekijken en meelezen.

Het doel van al dit 'delen' is niet het niveau van je online vriendschappen te verbeteren, wel om geld te slaan uit je sociale grafiek - het verzamelen van data over hoe je vrienden maakt, welke links je deelt en welke producten je koopt.

Diep vanbinnen weten mensen dat en dat is ook de reden dat Facebook bij elke update een storm aan klachten moet trotseren, wanneer gebruikers even uit hun internettrance ontwaken. En ze hebben gelijk om deze aanslag op hun privacy aan de kaak te stellen. Maar vergeet nooit: "op Facebook zijn we niet de klant, we zijn het product." Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies