Op de Sofa bij Facebook

Vorig artikel Volgend artikel
Op de Sofa bij Facebook

Vanmorgen werd bekend dat het Amsterdamse bedrijf "Made by Sofa" is verkocht aan Facebook voor een onbekend bedrag. Meer specifiek is het gehele team van het bedrijf overgenomen en zijn de verschillende producten die in eigen beheer worden uitgegeven uitgesloten van de verkoop (Kaleidoscope en Versions onder andere). Ondertussen lopen op twitter en diverse blogs de meningen uiteen of deze stap positief of negatief is.

Vanuit de nuchtere houding die wij Nederlanders over het algemeen hebben kun je ook makkelijk vervallen in negativiteit. Mooie producten zijn ontwikkeld en met succes in de markt gezet. Een bureau is binnen 5 jaar gegroeid naar 10+ medewerkers en heeft grote kans om die groei door te zetten. Nederland en met name de Amsterdamse start-up scene gaat een groep inspirationele mensen missen. Sofa vormt ook een pilaar in de beweging die Appsterdam heet en met name door @bmf wordt gedreven. Hij schrijft het volgende op zijn blog:

So the idea that Sofa is the lynchpin that holds Appsterdam together is as silly as the idea that a feather can make you fly. It is not the feather, but your willingness to believe, that lets you fly. When the feather is gone, the important thing to realize is that you never needed it.

The good news is, the feather has been gone for a while. Acquisitions take time; the likelihood of Sofa’s non-existence has been part of Appsterdam longer than the promise of Sofa’s involvement. We, the developer community of Appsterdam, have been running things without Sofa for months. (lees hier het hele stuk)

Is deze acquisitie dus zo erg? is het zo erg dat een groep ondernemende mensen de kans grijpen die hen wordt geboden om voor een game-changer te werken en een mooi avontuur aan hun leven toevoegen?

Nee, mijn mening is natuurlijk niet de gemene deler maar ik geloof oprecht dat het goed is dat deze stap gebeurt. Het geeft namelijk aan dat Nederland en de scene in Amsterdam in dit geval zich ontwikkeld en volwassen wordt. De kennis, creativiteit en zakelijk inzichten ontgroeien het puberale karakter.

Juist deze stap kan een nieuw tijdperk inluiden voor de startup scene. De kansen die nieuwe toetreders op dit gebied kunnen krijgen (als ze er hard genoeg voor werken) zijn groter. Dat Facebook in de NL markt rondkijkt zorgt ervoor dat andere partijen ook wakker worden en inzien welk talent er buiten Palo Alto, Sillicon Valley, San Francisco of de US uberhaupt, leeft.

Een goede vriend vergeleek deze acquisitie met het Nederlandse voetbal. De spelers die goed zijn krijgen de kans om in NL te worden opgeleid en spelen op goed niveau tot het moment dat een Italiaanse, Spaanse of andere club voor een groot bedrag de kwaliteiten in wil huren. Hun succes straalt af op de clubs en de mening over de NL competitie. Nou is mijn mening dat NL nog niet dezelfde rol kan spelen op digitaal vlak maar de eerste stappen zijn er en mogen/moeten worden gewaardeerd.

Wat zal het volgende funding bericht zijn voor een bekende NL startup? Welke nieuwe ondernemers mogen we verwelkomen de komende maanden en jaren? Misschien niet met het doel om door facebook  te worden gekocht maar wel om een top product of service neer te zetten en hun passie voor alles interactief te leven. Grijp je kans en doe wat goed voelt!

Meer content

Mark de Kock

Een Digital Marketeer, ondernemer met een passie voor alles dat (gemotoriseerd) snel gaat.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies