Facebook Facts: analyse van je Facebook gedrag

Facebook Facts: analyse van je Facebook gedrag

Het mobiele jongerenmerk Hi heeft 'Facebook Facts' gelanceerd: een app met een video vol feiten over je Facebook activiteiten. Het laat zien hoeveel mobiele posts, hoeveel video's, foto's en updates je hebt ingezonden, maar ook welke posts geen reacties krijgen, wat je populairste berichten zijn en welke vrienden jou het leukst vinden. Sommige dingen wist je misschien al, andere feiten zijn soms verhelderend. Facebook Facts is onderdeel van de 'vrienden delen alles' campagne en werd bedacht en gemaakt door Red Urban.

Over het algemeen hopen Facebook leden uiteraard zoveel mogelijk 'likes' te krijgen van hun vrienden voor hun foto’s, links en updates. Daarom is het zeker interessant om eens te zien wat de uiteindelijke score nu is: hoeveel likes je echt krijgt en van wie die zijn. De resultaten worden op een rij gezet binnen een infographics-achtige video, die een analyse van je Facebook gedrag maakt.

De campagne kreeg al in de eerste paar dagen na de lancering veel bezoekers: zo'n 10.000 mensen maakten gebruik van de applicatie, waarvan een derde de Facebook Facts op zijn of haar wall plaatste. Red Urban werkte voor de creatie van de uiting nauw samen met het nieuwe Facebook team in Nederland.

Jelle Kolleman, creative director bij Red Urban Amsterdam: "We staan bekend als het Hyves bureau omdat we veel campagnes maakten voor dat netwerk. Nu vertalen onze learnings door en specificeren dat op de eigenschappen van Facebook. Dat is niet makkelijk, maar deze case is een bewijs dat je prima virale campagnes op Facebook kunt lanceren. De beleving voor de gebruiker moet vooral goed, vermakelijk en boeiend zijn: in dit geval zit er veel persoonlijke informatie in en verschillende insights. We zien dat 95% de video helemaal uitkijkt: dat is opvallend voor voor een film van bijna twee minuten. Het tweede aspect, het delen met vrienden, moet liefst elementen bevatten die iets over relaties met vrienden vertellen, dan wordt er over gepraat en worden er vrienden in getagd - dat is weer belangrijk voor het virale effect. We kijken met vertrouwen naar de toekomst van dit soort campagnes."

Tags: facebook, hi

Reacties (6)

    • Joel

    Opzich leuk bedacht van HI.
    Alleen wat wel een beetje apart was,dat 'mijn leukste bericht' was .. mijn post over het overlijden van mijn opa.
    Dus dat vond ik uiteraard wel een fail.
    Aangezien niemand de post geliked had ,maar wel een bericht achterliet..

    Wo 27 apr 2011, 11:04 [reply]

    • Relatiegeschenken Zintuig
    • [website]

    Ligt het aan mij of opent de link naar Facebook Facts heel erg langzaam? Slimme campagne van Hi. Vraag mij alleen af of ze hier niet te laat aan begonnen zijn.

    Wo 27 apr 2011, 11:09 [reply]

  • Ik zit helemaal niet op Facebook om zoveel mogelijk 'likes' te krijgen. Ik denk dat jullie in de war zijn met Hyves.

    Wo 27 apr 2011, 11:26 [reply]

  • @Joel, We hebben gisteren gemerkt dat helaas vaker is voorgekomen. De berekening van je 'leukste' post is gebaseerd op een combinatie van reacties en likes. Het kan dus inderdaad voorkomen dat een bericht met veel reacties en nul 'likes' toch het leukst wordt bevonden. Dat is als het goed is nu opgelost. Je leukste bericht heeft nu tenminste 1 x een 'like' nodig, zodat dit soort pijnlijke situaties hopelijk worden voorkomen.

    @Hodja, Onderzoek wijst uit dat veel facebookers het spannend vinden om dingen te 'posten' en dat 'likes' op een bericht als een soort blijk van waardering wordt gezien. Vandaar deze applicatie. =)

    Update: inmiddels bijna de 20.000 bezoekers gepasseerd.


    Groet, Jelle

    Wo 27 apr 2011, 13:27 [reply]

    • Shirley

    Enige dat ik te zien krijg is: 'Helaas gebruik jij facebook niet zo vaak' en dat terwijl ik toch vrijwel dagelijks post, reageer of like. Faalding. -1

    Wo 27 apr 2011, 16:44 [reply]

  • kunnen we concluderen dat deze tool niet erg van de grond is gekomen>

    Ma 17 mrt 2014, 14:42 [reply]

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

Recommend on Google

Headlines

© 2004-2014 Dutchcowboys.nl - All Rights Reserved.

All views and opinions expressed are those of the authors of Dutchcowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap

Hosted by Nines