Facebook Facts: analyse van je Facebook gedrag

Vorig artikel Volgend artikel
Facebook Facts: analyse van je Facebook gedrag

Het mobiele jongerenmerk Hi heeft 'Facebook Facts' gelanceerd: een app met een video vol feiten over je Facebook activiteiten. Het laat zien hoeveel mobiele posts, hoeveel video's, foto's en updates je hebt ingezonden, maar ook welke posts geen reacties krijgen, wat je populairste berichten zijn en welke vrienden jou het leukst vinden. Sommige dingen wist je misschien al, andere feiten zijn soms verhelderend. Facebook Facts is onderdeel van de 'vrienden delen alles' campagne en werd bedacht en gemaakt door Red Urban.

Over het algemeen hopen Facebook leden uiteraard zoveel mogelijk 'likes' te krijgen van hun vrienden voor hun foto’s, links en updates. Daarom is het zeker interessant om eens te zien wat de uiteindelijke score nu is: hoeveel likes je echt krijgt en van wie die zijn. De resultaten worden op een rij gezet binnen een infographics-achtige video, die een analyse van je Facebook gedrag maakt.

De campagne kreeg al in de eerste paar dagen na de lancering veel bezoekers: zo'n 10.000 mensen maakten gebruik van de applicatie, waarvan een derde de Facebook Facts op zijn of haar wall plaatste. Red Urban werkte voor de creatie van de uiting nauw samen met het nieuwe Facebook team in Nederland.

Jelle Kolleman, creative director bij Red Urban Amsterdam: "We staan bekend als het Hyves bureau omdat we veel campagnes maakten voor dat netwerk. Nu vertalen onze learnings door en specificeren dat op de eigenschappen van Facebook. Dat is niet makkelijk, maar deze case is een bewijs dat je prima virale campagnes op Facebook kunt lanceren. De beleving voor de gebruiker moet vooral goed, vermakelijk en boeiend zijn: in dit geval zit er veel persoonlijke informatie in en verschillende insights. We zien dat 95% de video helemaal uitkijkt: dat is opvallend voor voor een film van bijna twee minuten. Het tweede aspect, het delen met vrienden, moet liefst elementen bevatten die iets over relaties met vrienden vertellen, dan wordt er over gepraat en worden er vrienden in getagd - dat is weer belangrijk voor het virale effect. We kijken met vertrouwen naar de toekomst van dit soort campagnes."