Wat levert je merk een "like" op?

Vorig artikel Volgend artikel
Wat levert je merk een "like" op?

Coca-Cola heeft er intussen meer dan 16 miljoen, terwijl Pepsi er versplinterd over het netwerk pas 2.7 miljoen heeft weten te scoren: Facebook "Likes". Wat is nou de reden dat Facebookers wel of niet de virtuele duim voor je in de lucht doen? Recent onderzoek van ExactTarget en CoTweet leverde interessante inzichten op.

Uit het onderzoek bleek dat twee redenen hoog scoren: het verkrijgen van een korting en het gebruiken van het merk om jezelf te profileren. Zo'n 40% van de ondervraagden gaven aan de duim in de lucht te steken om een korting te scoren, terwijl zo'n 39% het merk gebruikt voor promotie. Daarmee scoort Facebook overigens behoorlijk hoger als het gaat om engagement in vergelijk met bijvoorbeeld Twitter of de ouderwetse nieuwsbrief. Respectievelijk gaf slechts 23% en 10% van de ondervraagden aan merken te volgen op die manier.

Andere interessante resultaten uit het onderzoek:

  • 43% van de deelnemers gaf aan dat ze op zijn minst 1 merk "liken".
  • 34% van de deelnemers gaf aan een Facebook-pagina te "liken" om op de hoogte te blijven van een merk en zijn activiteiten.
  • 33% "liked" om op de hoogte te blijven rond toekomstige producten/diensten.
  • Van de 43% die een merk "liked" is overigens slechts 17% van mening dat ze sneller een product of dienst zullen afnemen van het merk.

Voor keiharde salestijgers dus wellicht een kleine teleurstelling: nee, een like staat niet gelijk aan een aankoop. Maar het is echter wel een positieve associatie met je merk. Work it!

Het hele onderzoek is hier terug te lezen, hieronder nog een grafisch overzicht van de uitkomst.

-952.jpg
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies