Facebook een wereldwijd medium?

Vorig artikel Volgend artikel
Facebook een wereldwijd medium?

Facebook mag misschien wel het eerste wereldwijde medium worden genoemd, aldus de Amerikaanse mediajournalist Erik Sass. Volgens hem is het opmerkelijk om te zien welke grote groei Facebook de voorbije jaren heeft gekend buiten de Verenigde Staten, in groot contrast met zijn voorganger en rivaal MySpace.

In juni kende Facebook in de VS nog amper een groei met 320.800 nieuwe gebruikers - tegenover 7,8 miljoen de maand ervoor - maar dat is volgens Sass in het kader van de internationale uitstraling van de sociale netwerksite slechts een gedeelte van het verhaal. De manier waarop Facebook zich over de wereld heeft verspreid, is volgens Sass uniek en ongeëvenaard bij de andere grote massamedia.

Zo'n 5 jaar geleden kwamen nagenoeg alle 11 miljoen leden van Facebookuit de VS, 2 jaar later vertegenwoordigde het buitenland al 33% van een totaal van 52 miljoen gebruikers," merkt Erik Sass op in het magazine Mediapost: "Twee jaar geleden vormden Amerikanen echter nog maar 30 procent van een totale populatie van 130 miljoen gebruikers. Het aandeel van de Verenigde Staten in de activiteiten van Facebook kalfde steeds verder af. In januari van dit jaar was nog slechts 25 procent van de 450 miljoen gebruikers van Facebook gevestigd in de Verenigde Staten. Het wereldwijde bereik maakt van Facebook dan ook een uitstekende kandidaat om het eerste werkelijk globale massamedium uit de geschiedenis te worden."

"Uiteraard hebben de gedrukte media, radio en televisie wereldwijd hun voetafdruk geplaatst, maar hoeveel echt globale kranten, magazines of televisieprogramma's kunnen er worden aangestipt," merkt hij nog op. "De meest kranten met een internationaal publiek bereiken in al hun markten immers slechts een fractie van het publiek, zoals de zakelijke en diplomatieke elites. Ook televisie gaat over de grenzen heen, maar de programma's zijn niet overal of tegelijkertijd populair. Grote televisie-programma's, zoals de Olympische Spelen, hebben bovendien slechts een tijdelijk karakter. In ieder geval richten de nationale media van naties zich op andere gebeurtenissen. Een aantal televisieshows volgen weliswaar migranten, zoals de telenovelas in de Verenigde Staten, maar die krijgen geen grote belangstelling van de algemene bevolking." Via

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies