Een impressie van Mobile Convention Amsterdam 2014

Een impressie van Mobile Convention Amsterdam 2014

Vorig artikel Volgend artikel

Afgelopen donderdag werd alweer de vijfde editie van de Mobile Convention gehouden in de Beurs van Berlage. De editie is goed bezocht en was voor het eerst verdeeld in vier events waarbij je als bezoeker steeds kon kiezen uit de onderwerpen: mobile marketing, mobile commerce, mobile payments en mobile enterprise. Hierdoor worden vrijwel alle aspecten rondom mobile aangedaan.

De leidraad van de MCA 2014 was de focus die steeds meer verlegd wordt naar het creëren van content en het beter begrijpen van de individuele consument. Om dichterbij een persoon te komen en hierop content af te stemmen is data key. Zonder geschikte data, geen geschikte content voor het individu.

De mobile strategy van Linkedin

Marcel Molenaar is de dag begonnen met een inside look naar de mobiele strategie voor LinkedIn. Volgens Molenaar bestaat de mobile strategy uit drie pilaren: Identity, Insights en Everywhere. Hedendaags werken mensen altijd aan hun CV, ook als zij niet op zoek zijn naar een baan. Het netwerken is in de huidige maatschappij steeds meer van belang en daarom heeft LinkedIn een augmented Rollerdex geïntroduceerd waarbij het uitwisselen van visitekaartjes volledig digitaal kan.

De LinkedIn app is door de jaren heen steeds meer van belang geworden. Waar in 2011 nog het engagement niveau via mobile op 8% stond, is deze ratio vandaag 40%. In de komende jaren wordt de inrichting van deze app steeds meer van belang. Daarom werkt LinkedIn aan een multi-app strategie waarbij er verschillende functies worden toegevoegd binnen de LinkedIn app. Een onderdeel hiervan is Pulse, een content aggregator die op basis van data een persoonlijke newsfeed verfijnd. Hierbij zal LinkedIn de komende jaren toewerken naar het bieden van gerichte content voor de gebruiker op basis van persoonlijke data.

De internationale uitrol van Takeaway.com

Thuisbezorgd.nl is sinds 2008 bezig met een mobiele website en huidig heeft het bedrijf al geruime tijd een app. Jitse Groen, CEO van Takeaway.com, beweert dat de inzet van een mobiele website niet genoeg is. Met behulp van een app kun je een bestelproces voor de klant veel gemakkelijker maken.

Verder werd er een leuke vergelijking gemaakt tussen mobile en web. Voor de app is het voordeel vooral een hogere retentie en een hogere Customer Lifetime Value. Klanten blijven langer bij Thuisbezorgd.nl en bestellen frequent meer via de app. Doordat steeds meer klanten gebruikmaken van de app, nemen de advertentiekosten in Google af. De verdere ontwikkeling van mobile en apps zal in de komende jaren steeds meer een bedreiging vormen voor Google. Wel is de gemiddelde orderwaarde via het web hoger voor Takeaway.com. Leuke details zijn dat de Takeaway.com app meer Android gebruikers kent. Het aantal bestellingen is vrijwel gelijk tussen Apple en Android gebruikers. Daarnaast besteedt de Apple klant gemiddeld meer. 

In de komende jaren heeft Takeaway.com zijn zinnen gezet op de doorontwikkeling van de app. Hierbij zal de app actief worden en inspelen op klantgedrag op basis van locatie en eerdere bestellingen. Daarnaast zullen de peer reviews op termijn overgenomen worden door social reviews. Hierbij ligt de nadruk op het relevanter maken van informatie voor de gebruiker. Ook het betalen zal in de komende jaren makkelijker gemaakt worden.

De toekomst van wearables, mobiliteit en crowdsourcing

Screen Shot 2014-05-26 at 9.09.17 AM

De presentatie van David Nguyen die zijn intrede maakt met Google Glass en een rijdende tabletrobot was een van de meest inspirerende sessies.

Tijdens de presentatie werden de mogelijkheden van Google Glass getoond. Niet alleen voor consumenten, maar ook in verschillende sectoren kan Glass ondersteunend worden ingezet. Een helpende hand die constant relevante informatie aan de gebruiker toont die op basis van deze informatie zijn eigen beroep beter kan uitvoeren. Onderstaande video geeft deze mogelijkheden weer.

Voor veel sectoren kan Google Glass in de toekomst een helpende hand bieden. Zoals in de video wordt weergegeven is er al veel mogelijk in de Automotive branche waarbij monteurs zich over een motorkap heen buigen en tegelijk instructie krijgen via Glass. Ook in de gezondheidszorg kan Glass in de toekomst bepaalde processen optimaliseren. Nog voordat een patiënt binnen wordt gereden kan een chirurg al op de hoogte zijn van het medisch dossier via Glass. Daarnaast is Accenture momenteel bezig om Glass te introduceren bij grote olie en gas bedrijven, waaronder Shell. Ook in de toekomst van retail zijn er verschillende mogelijkheden waarbij Glass in grote warenhuizen snel en gemakkelijk informatie kan verstrekken over de voorraden. Ook Nguyen benadrukt de kracht van data. Er is zoveel informatie beschikbaar die benut kan worden op de juiste momenten om de gebruiker op die manieren constant relevante informatie te tonen.

Coca Cola introduceert Smile World

José Antunes, inmiddels al meer dan 20 jaar werkzaam voor Coca Cola toont de toekomstplannen van het wereldwijd bekende frisdrank merk. Coca Cola heeft een zeer grote klantenkring, maar wil graag zijn klanten  individueel leren kennen. Hierbij is volgens Antunes een andere mindset nodig waarbij drie kernpunten gelden: Conversionele marketing, community en User Generated Content.

Door de komst van social media is het zo dat ook sterke merken als Coca Cola in een paar uur een gigantische reputatieschade kunnen oplopen. Dit is de reden waarom Coca Cola hun contact centers heeft omgevormd naar Social Interaction Centers waar de merkreputatie altijd wordt bewaakt.

Daarnaast heeft Coca Cola de Smileworld app geïntroduceerd, een community waar fans foto’s en video’s kunnen delen en zelf content kunnen creëren. De app is gekoppeld aan onder andere Facebook en Twitter. Bovendien kunnen fans met de scanfunctie barcodes scannen voor meer informatie over de producten van Coca Cola.

Wrap-up

Wat we veel horen is dat content tegenwoordig binnen de marketing king is. Door content te specificeren op de gebruiker wordt een boodschap persoonlijker en vaak meer doeltreffend. Uit de keynotes van deze Mobile Convention blijkt dat er hard wordt gewerkt aan het bieden van gerichte content. Hiervoor is echter eerst geschikte data nodig. Kortom, data en relevantie zijn de sleutels naar gerichte content voor mobile de komende jaren.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies