Events14.10.2013

Accenture Innovation Awards 2013: Connecting Innovators


accenture-innovation-awards-2013-connect.jpg
accenture-innovation-awards-2013-connect.jpg

Naast een innovatief Nederlands elftal vond tijdens de wedstrijd Nederland – Hongarije, op vrijdag 11 oktober 2013 ook de media kick-off van de Accenture Innovation Awards plaats in de Amsterdam ArenA. Het thema dit jaar is “Connecting Innovators”. Voor de zevende keer worden de Innovation Awards (de Blauwe Tulp) uitgereikt aan de meest innovatieve producten, diensten of concepten in vijf industrieën in Nederland. 

Concepten

Concepten jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie. Na 969 inzendingen – van vooral startups -, zijn de genomineerden in de volgende vijf categorieën bekend gemaakt:
– Communications, Media & Technology;
– Consumer Goods & Services;
– Energy & Chemicals;
– Financial Services;
– Health & Public Service.

Inspiration-Lab (1)

Blauwe Tulp

Naast de Blauwe Tulp, zal voor de tweede keer de Groene Tulp worden uitgereikt aan het meest duurzame innovatie concept. Verder bepaalt het publiek wie de winnaar wordt van de publieksprijs. Stemmen kan vanaf de website of via social media (Twitter, Facebook of LinkedIn).

Genomineerden

De genomineerden aanwezig tijdens de media kick-off waren Squla (categorie Communications, Media & Technology), Plant-e (categorie Energy & Chemicals) en EcoChain (categorie Groene Tulp).

De presentatie van Squla

Squla heeft een nieuwe manier van leren succesvol op de kaart gezet, nationaal en komende jaren ook internationaal. Squla gelooft dat kinderen grote leerwinsten kunnen boeken wanneer leerkrachten, ouders en kinderen als team opereren en faciliteert dit met een systeem van web, tablet en mobile apps. Op Squla kunnen kinderen spelenderwijs hun schoolresultaten verbeteren dankzij een combinatie van educatieve content, persoonlijke feedback en plezier. Squla is marktleider in het segment van thuis online oefenen voor school. Sinds 2010 is er een samenwerking met toets instituut Cito.

De presentatie van Plant-e

Plant-e maakt producten waarin levende planten elektriciteit produceren, zonder schade aan te richten aan de plant. Het eerste product van Plant-e was een consumentengadget waarbij een kamerplant een wereldbol laat draaien, gelanceerd in november 2012. Het eerste grootschaliger product, een groen elektriciteitsdak, zal in 2014 op de markt worden gebracht. Dit dak combineert de voordelen van een groen dak (waterberging, isolatie, biodiversiteit) met elektriciteitsproductie voor het gebouw. In het lab wordt op dit moment een grootschalig systeem voor elektriciteitsproductie in bestaande groene gebieden ontwikkeld. De verwachte marktintroductie van dit product is 2016. Door het genereren van elektriciteit uit levende planten, kunnen alle wetlands wereldwijd worden gebruikt als elektriciteitscentrale.

De presentatie van EcoChain

EcoChain transformeert duurzaamheid van een ‘cost center’ naar een ‘profit center’. Met de nieuw ontwikkelde technologie kunnen bedrijven op bedrijfs-, proces-, product-, en supply chain-niveau de volledige duurzame prestatie in kaart brengen over alle 24 milieufactoren. Met de up en down stream leveranciers kan een real time connectie met data worden gelegd. Iedere duurzame verbetering wordt zo direct in de keten doorgegeven. Hierdoor ontstaat een ‘live’ netwerk van actuele datastromen die op ieder gewenst moment de prestaties, tot op productniveau (levenscyclus analyse), kunnen worden gekwantificeerd.

De finale op 8 november 2013!

Op de website innovation-awards.nl is meer informatie te vinden over alle concepten en finalisten. De winnaars van de meest innovatieve concepten worden 8 november 2013 bekend gemaakt in de Convention Factory in Amsterdam.

Meer info?

Volg het laatste nieuws over de Accenture Innovation Awards 2013, via Twitter @AIA_13 en #AIA13 of via LinkedIn http://bit.ly/AIA-LinkedIn Voor vragen of suggesties over dit artikel, is de gastauteur Kim Do bereikbaar via Twitter @KimDoNL 

Patrick Petersen

Vreemde eend Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht.