Events10.03.2013

Tweetfarts en de paradox van “the cloud”


Misschien is de grootste belofte van de cloud of cloud computing wel dat we minder impact hebben op onze omgeving door een afname van fysieke producten in de vorm van documenten, CD’s of boeken. Maar tegelijkertijd zorgt het gemak waarmee we data kunnen genereren en delen voor een extreme groei van al die dingen. David Bellona, designer bij Twitter, onderzocht het effect op onze omgeving.

tweetfarts-en-de-paradox-van-the-cloud.jpg
tweetfarts-en-de-paradox-van-the-cloud.jpg

Volgens Bellona, voorheen werkzaam bij Facebook als interaction designer, bevinden we ons in de “Computing Revolution”. Deze revolutie toont ontzettend veel gelijkenissen met die andere grote revolutie: de industriele revolutie.

Tijdens de industriële revolutie zagen we een verrassend bijeffect van de innovaties die plaatsvonden. De opkomst van elektriciteit en turbines leken te gaan zorgen voor een positieve impact. Immers: met meer efficiency en productie kracht zouden we de vraag naar producten kunnen verlagen door ze tegen een lagere prijs aan te bieden.

In plaats daarvan zorgde het er voor dat de consumptie omhoog ging, er meer geproduceerd moest worden en de impact op onze omgeving juist negatief werd. Deze ontwikkeling staat bekend als Jevons paradox.

Bellona ziet veel gelijkenissen met de huidige computing revolutie: Facebook verwerkt inmiddels meer dan 350 miljoen foto’s en 2.7 miljard status updates per dag. Niet geheel toevallig, aldus de designer, want de 3 belangrijke parameters uit Jevon’s bevindingen zijn de belangrijkste termen in een wet die we dezer dagen vaak gebruiken: efficiency, productiekracht en lage prijs zijn de aanjagers van Moore’s Law.

Om de groeiende vraag te kunnen verwerken moeten grote spelers grote datacenters bouwen. Je zult je informatie tenslotte toch ergens moeten opslaan. Intussen heeft Facebook 6 enorme datacenters over de wereld, Google 37 en telt de wereld ondertussen honderden duizenden serverparken van andere spelers.

Zo’n datacenter zorgt voor een impact op onze omgeving. In de vorm van CO2 uitstoot, bijvoorbeeld. En niet zo’n beetje ook. Om je een idee te geven: alle datacenters in de Verenigde Staten zorgen gezamenlijk voor meer CO2-uitstoot dan dat Nederland als compleet land doet. Poeh.

Dat betekent dat elke interactie die je online doet zijn eigen CO2 footprint heeft. Het inspireerde Bellona tot het ontwerpen van de website Tweetfart, waar je aan de hand van een snelle Twitter-search kan zien hoeveel CO2-uitstoot in grammen een bepaalde hashtag doet. Zoals #sxsw bijvoorbeeld:

screen-shot-2013-03-09-at-11-41-56-am.jpg
screen-shot-2013-03-09-at-11-41-56-am.jpg

Bellona is kritisch naar de grote spelers, zelfs zijn eigen werkgever Twitter, maar ziet veel positieve ontwikkelingen op het gebied van hardware. SSD schijven, energie zuinigere processors en betere koeling van datacenters moet leiden tot een reductie van CO2 uitstoot.

Maar hij ziet vooral een uitdaging voor designers: probeer bij elke innovatie die je ontwerpt stil te staan bij de manier waarop het onze omgeving beïnvloedt. Zoals met Tweetfart, een conceptuele metafoor om voor een groot publiek duidelijk te maken dat alle kleine beetjes een invloed hebben. En dus kunnen helpen.

Verder lezen over SXSW

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte' gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met men...

Startups23.03.2016

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Maak van geluid een lust – geen last

Iedere studie over kantoorgeluiden zegt hetzelfde: geluid is de voornaamste boeman. Vanuit de meest onherleidbare krochten schiet hij als gewiekst sluipschutter de concentratie van menig hardwerkende collega's aan flar...

Events23.03.2015

Maak van geluid een lust – geen last

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Voor wie het nog niet wist – SXSW is in volle gang in Austin, Texas. Een jaarlijks giga event waar zowat de hele digitale industrie samen komt. Aansprekende namen als Gary Vaynerchuk of Astro Teller doen ondermeer hu...

Events19.03.2015

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden d...

Online27.03.2014

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film 'Print The Legend', die op het 2014 SXSW Film Festival de 'Special Jury Recognition Award' won voor het beste script in de categorie documentaires.Deze Netflix O...

Entertainment27.03.2014

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

Al decennia lang fantaseren we over futuristische ruimtesystemen. Software die er slick en modern uitziet en smooth navigeert door middel van touch en gestures. De tools van NASA lijken echter in de verste verte niet op...

Events18.03.2014

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema's te onderscheiden in de gegeven p...

Events18.03.2014

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Verder lezen over Twitter

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

Over het algemeen kun je Twitter/X vrij veilig openen als je op je werk bent: je hoeft niet bang te zijn dat er ineens heel schokkende beelden te zien zijn, of pornografie. Daar komt een einde aan, maar alleen als je lid...

Social Media01.04.2024

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Nadat hij vorige week al schaak speelde met zijn brein alleen, heeft hij nu ook een tweet de wereld ingeslingerd. De vanaf zijn schouders verlamde Noland Arbaugh is de wereldberoemde eerste mens met Neuralink-chip in zij...

Technology25.03.2024

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Welkom in de nieuwe Deze week viral, waarin we op zoek gaan naar de hits op social media deze week, naast uiteraard de dingen die we zelf al veelvuldig voorbij zagen komen. Daar gaan we. Max Verstapp'une Max Verstappen...

Social Media16.03.2024

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Eerst waren het sociale netwerken die het op televisie gemunt hadden, maar nu zijn het de sociale netwerken. Elon Musk wil natuurlijk dat X een ‘alles’-app wordt en het is dan ook niet gek dat er binnenkort de optie...

Social Media13.03.2024

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Het is Valentijnsdag. Een liefdesdag, maar ook een zeer gehate dag. Jammer, want er is heel veel om van te genieten. Gek nieuws en grappige inhakers bijvoorbeeld. AI zou Valentijnsdag verpesten Een onderzoek van McAfee...

Social Media14.02.2024

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Ook voor Valentijnhaters
​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag

Twitter/X-alternatief BlueSky is in een rap tempo enorm aan het stijgen in populariteit. Het werd in 2021 gelanceerd in beta, wat betekende dat je alleen toegang had met een uitnodiging van iemand anders. Uiteindelijk is...

Social Media08.02.2024

​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag