Events08.12.2011

Foursquare-oprichter Dennis Crowley: “een goede app kan het gedrag van mensen veranderen”


Aan het eind van een bomvolle eerste dag van LeWeb was het wederom tijd voor een Amerikaans onderonsje. Techblogger Robert Scoble en Foursquare-oprichter Dennis Crowley namen 10 minuten plaats op de bank van het hoofdpodium voor een gezellige babbel over Foursquare, de kracht van de checkin en The Karate Kid.

foursquare-oprichter-dennis-crowley-een-.jpg
foursquare-oprichter-dennis-crowley-een-.jpg

Wie Dennis Crowley sinds de oprichting van Foursquare heeft gevolgd, zal zijn opgevallen dat de oprichter en huidige CEO steeds meer routine krijgt in het vertellen van “het verhaal Foursquare”. Logisch, de jonge ondernemer (dit jaar 35 geworden) loopt al weer menig jaartje mee.

Na de verkoop van zijn eerste location based concept “Dodgeball” aan Google besloot Crowley zich te blijven richten op dat specifieke vakgebied. Al snel kwam Foursquare tot leven en in 2009 werd het (samen met die andere service, Gowalla, recent gekocht door Facebook) gelanceerd tijdens het Amerikaanse event SXSW. 

Daarna ging het snel, want in iets meer dan 2 jaar tijd is het platform gegroeid tot een dienst met meer dan 15 miljoen gebruikers die dagelijks zo’n 4 miljoen checkins produceren. Intussen staan er ook zo’n 30 miljoen unieke “venues” (locaties) in de database van de location based service. Crowley wist daar gisteren aan toe te voegen dat Foursquare vooral ook buiten de VS ontzettend populair is: 50% van de users is non-US en vooral Brazilie groeit op het moment ontzettend hard.

Een succesverhaal. Niets meer aan doen, zou je denken. Toch heeft de organisatie achter Foursquare het afgelopen jaar een hele duidelijke pivot gemaakt. van het verzamelen van checkins, mayorships en badges naar meer verkenning en aanraden. Hoewel Foursquare gezien mag worden als de belangrijkste speler in het wijd bekend maken van de term “checkin”, is het volgens Crowley belangrijk om daar voorbij te gaan kijken.

You know that movie The Karate Kid, where Mr.MIyagi is letting that kid paint the fence?“, legt Crowley uit: “And in the end, he realizes he’s been learining karate? Well, that how we felt over the past year.” Want met elke checkin leerde Foursquare meer over zijn gebruikers en wist het dat niet langer alleen maar moest kijken naar het spelelement, maar ook naar het adviseren van gebruikers: “If you walk in to certain kinds of bars and other people that match your profile do the same in other bars, we should be able to recommend you to visit this bar the next time you happen to be in the neighbourhood“, alsdus Crowley.

screen-shot-2011-12-08-at-1-20-15-pm.jpg
screen-shot-2011-12-08-at-1-20-15-pm.jpg

De eerste producten na deze verandering in mindset kwamen het afgelopen jaar al van de band rollen: “explore” werd een belangrijk onderdeel van de eigen app en nog maar 2 maanden geleden kondigde het bedrijf “Radar” aan, actieve tips op basis van je locatie. De start van een diepere integratie van de locatie checkin, want sinds kort zijn er ook buttons voor website, die er voor zorgen dat Foursquare je een pingeltje geeft als je in de buurt komt van dat restaurant waar je vanochtend over las in de krant.

Sure, we’re pushing this info out,” aldus Crowley, “but all this data is going to need a lot of pushes back in“. Waarmee hij wil benadrukken dat het verrijken van de informatie die Foursquare biedt de komende jaren van groots belang wordt.

Interviewer Scoble vroeg zich afsluitend af: “Nog niet zo lang geleden verklaarde mensen je voor gek als je via het internet zou delen waar je je bevindt, maar intussen groeit de Foursquare userbase sneller dan kool.” Kan een app het gedrag van mensen dan echt veranderen? Crowley is daar van overtuigd. Zodra je app iemand voorziet in een bepaalde behoefte, kan het – als het gebruik laagdrempelig genoeg is – binnen de kortste keren het gedrag van je gebruiker veranderen.

Volgens Crowley zijn we het tijdperk van de basisbehoefte snel achter ons aan het laten. Het is volgens hem aan Foursquare en andere innovatieve ondernemers om de komende periode tussen al die enorme datastromen die er gegenereerd worden te zoeken naar de volgende behoefte: “Generating big data is the easy part, it’s analyzing it and filtering the best new features out if it that’s going to be the biggest challenge“.

Verder lezen over Foursquare

Mayorships terug in Swarm

De aankondiging was er al in mei van dit jaar, Mayorships, ooit beschikbaar via Foursquare, zouden ook beschikbaar komen in Swarm. En na de laatste update van zowel de iOS als Android-app is de functie nu weer terug! Om...

Social Media23.06.2015

Mayorships terug in Swarm

Inchecken maar!
Mayorships komen weer beschikbaar in Swarm

In mei vorig jaar besloot Foursquare de dienst op te gaan splitsen. Een sociale check-in app, Swarm, en een locatie-discovery app, Foursquare. Maar toen de dienst in 2 delen werd opgesplitst is ook de strijd tussen fans...

Social Media07.05.2015

Mayorships komen weer beschikbaar in Swarm

Nieuwe chatfunctie voor Swarm na update

De check-in app van Foursquare Swarm heeft een nieuwe update. Je kunt na het downloaden van de update privéberichten sturen via de app. De update is voor alsnog alleen voor Android. De nieuwe versie van de app maak...

Social Media14.03.2015

Nieuwe chatfunctie voor Swarm na update

Dit is hem dan, de nieuwe Foursquare App

Inchecken met Foursquare  was al niet meer mogelijk. Daar hadden ze de Swarm App al voor gelanceerd. Het wachten was alleen nog op de vernieuwde versie van de Foursquare App, die is inmiddels live. En de nieuwe ap...

Mobile07.08.2014

Dit is hem dan, de nieuwe Foursquare App

find places you’ll love, anywhere in the world
Inchecken met Foursquare niet meer mogelijk

Het is vanaf nu niet meer mogelijk om met Foursquare in the checken. Wil je dat wel blijven doen zal je toch de overstap moeten maken naar Swarm, de nieuwe app van Foursquare. Al jouw vorige check-ins, vrienden en foto'...

Social Media24.07.2014

Inchecken met Foursquare niet meer mogelijk

Foursquare gaat data verkopen aan ontwikkelaars

In februari dit jaar maakte Microsoft bekend dat zij de data van Foursquare zouden gaan gebruiken voor Bing en Windows. Bekend is dat Foursquare eerder aan het denken was over de keuze van een businessmodel. Nu heeft het...

Social Media01.07.2014

Foursquare gaat data verkopen aan ontwikkelaars

Foursquare splitst op en lanceert nieuwe app Swarm

Foursquare heeft gisteren in een blogpost bekend gemaakt de dienst op te gaan splitsen in twee verschillende apps. Een sociale check-in app, Swarm, en een locatie-discovery app, Foursquare. Ze schrijven: "We besteden...

Social Media02.05.2014

Foursquare splitst op en lanceert nieuwe app Swarm

Microsoft gaat Foursquare data en technologie gebruiken voor Bing en Windows

Microsoft is aardig in de media te vinden deze week en dit komt hoofdzakelijk door het benoemen van haar nieuwe CEO Satya Nadella. Toch was dit niet het enige interessante nieuws, want de softwaregigant ging ook een bela...

Technology06.02.2014

Microsoft gaat Foursquare data en technologie gebruiken voor Bing en Windows