Zoveel mogelijk online vrienden of enkel waardevolle vrienden?

Vorig artikel Volgend artikel

Terwijl de straten van New York nog vol liggen met snoep en hier en daar een verdwaald skelet vanwege Halloween ging gisteren het Social Media World Forum van start. De tweedaagse beurs brengt de laatste trends op het gebied van social media, zowel voor de consumer als B2B, aldus de veelbelovende flyer. Interessant? Zeker. Werd er baanbrekend nieuws gebracht? Niet direct, maar inspiratie was er genoeg te vinden. Al was het alleen maar om de Big Apple itself.

Zo lanceerde Lego zijn nieuwste digital experience. Een topgeheim aldus de global community manager van de speelgoedfabrikant, maar het werd wel zonder enige moeite gedeeld op twee gigantische beeldschermen. Speciaal voor alle Lego fans wereldwijd komt er volgend jaar een netwerk à la Facebook waarbij gebruikers ideeën voor nieuwe producten kunnen delen. Hierbij gaat het niet om het managen van de community, maar juist het versterken van de groep. Opmerkelijk detail is dat het netwerk alleen toegankelijk is voor 13-jarigen en ouder, terwijl het spelen met legoblokjes mij toch echt iets voor kleine kinderen lijkt. Fans zijn er echter genoeg blijkt wel uit een van de Lego filmpjes op Youtube, goed voor meer dan 15 miljoen views.

Een andere inspirerende social media case die voorbij kwam was het Nightlife Exchange project van Smirnoff, het welbekende wodkadrankje.

Dit project is een goed voorbeeld van participating marketing, waarbij er een schepje bovenop online marketing wordt gedaan. Bij deze actie delen mensen op Facebook vanuit de hele wereld ideeën met elkaar over hoe het nachtleven er per land aan toegaat. Als beloning hiervoor worden er in de deelnemende landen party's georganiseerd waarbij de nightlives uitgewisseld worden. Dit jaar doen er 50 landen mee en kunnen deelnemers door hun dansmoves te laten zien een plek winnen als één van de vaste dansers van Madonna. Deze actie behelst dan ook geen standaard marketingplan meer aldus de marketingmanager van Smirnoff, maar begint zodra de eerste tweet geplaatst is en er zijn meer dan 100 bureau's wereldwijd mee bezig om dit tot een succes te maken.

Waar Smirnoff en Lego proberen zoveel mogelijk vrienden te maken pleitte Ted Rubin, social marketing strategist juist voor het verwijderen van zogenaamde 'vrienden' in je netwerk. Zijn advies luidt om alle vrienden in je sociale netwerken onder de loep te nemen en de contacten te verwijderen waarmee je de laatste zes maanden geen contact hebt gehad. Want, als je geen interactie met deze mensen hebt zijn het toch ook geen vrienden? Voer voor een interessante discussie. Door de invloed van nieuwe media krijgen we steeds meer vrienden, maar we worden less friendly aldus de strateeg. In plaats van zoveel mogelijk vrienden of volgers bij elkaar te rapen (wat in mijn ogen stiekem toch echt wel respect inboezemt) is het veel belangrijker om vrienden waardevol te maken door relevante content te delen.

Dus, wie durft er als eerste de bezem door zijn (zogenaamde) vriendenkring te halen?

Meer content

Elke van Boxmeer

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies