SES Amsterdam 2011 - 6 oktober 2011

Vorig artikel Volgend artikel
SES Amsterdam 2011 - 6 oktober 2011

Donderdag 6 oktober 2011 is derde editie van de Search Engine Strategies Amsterdam gehouden. Een dag vol informatie en kennisdeling op het gebied van zoekmachine marketing in het NH Barbizon Palace in hartje Amsterdam.

Keynote: Martin McDonald
Martin McDonald was verantwoordelijk voor de keynote. McDonald is 'head of SEO' voor één van de grootste mediabureaus van de wereld. McDonald zijn keynote is samen te vatten in 3 punten:

1. 'Get shit done': activeer de directie en laat hen zien waarom search zo belangrijk is en wat het voordeel (lees: meer winst) is voor de organisatie.

2. 'Teach search': niet veel mensen binnen een organisatie weten wat search inhoudt. Zorg dat je je stakeholders goed informeert, maar verveel ze niet!

3. 'Choose the right strategy': denk goed na over hoe je search inzet voor je organisatie, maar ook per campagne die je gaat voeren; online, maar vooral ook offline!

Site Clinic
In de site clinic gaven SEO specialisten Roy Huiskes en Fili Wiese onder leiding van Joost de Valk hun visie op SEO op basis van de websites van bezoekers. Enkele bezoekers legden hun website op de spreekwoordelijke slachtbank waarna de SEO-slagers publiekelijk de verbeterpunten op het gebied van SEO voorlegden. De site clinic is altijd een leuk onderdeel van een dag als deze, maar hierbij het verzoek aan de SEO specialisten om het gniffelen om bepaalde opvallende (waarschijnlijk kinderlijk eenvoudige) verbeterpunten achterwege te laten...

Sessie: Affiliate Panel
In de sessie affiliate panel lieten Joris Toonders, Ruud Kok en Sabine de Vos hun licht schijnen op het onderwerp "Affiliate Marketing. Waar liggen de kansen? Wat zijn de struikelblokken? Dagvoorzitter Ronald van der Aart legde de 3 panelleden enkele vragen voor om een discussie op gang te brengen waarbij ook de toehoorders zich graag mengden in de disussie.

De uiteindelijke take-away van deze sessie was het feit dat het belangrijk is al je marketingkanalen goed te monitoren en te managen. De mogelijkheden van reporting op het gebied van conversie-attributie maken dit nu mogelijk en geven goed inzicht in de bijdrage van specifieke affiliates op de totale sales.

Marktupdate: Stand van zaken 2011
Eduard Blacquiere gaf zijn jaarlijkse marktupdate op het gebied van SEM. Eduard doet dit sinds 2007 en doet dit vanuit het IAB. De marktupdate wordt gebaseerd op 10 vragen die worden voorgelegd aan 3 groepen: adverteerders, aanbieders (bureaus) en zoekmachine(s).

Samenvattend enkele conclusies:
1. De marktomvang stijgt in 2011 naar 565 miljoen netto bestedingen;
2. Integratie tussen offline en online marketinguitingen moet beter;
3. Transparantie van bureaus en Google laat vaak te wensen over;
4. Er is veel ontwikkeling op hoe de resultatenpagina van Google eruit ziet voor zowel SEO als SEA;
5. Google probeert de tussenpersoon eruit te halen en die rol zelf te vervullen met bijv. Flight Search en Hotel Search;
6. Mediabureaus missen de boot als het gaat om Search;
7. De grootste uitdagingen van de respondenten zijn het bijblijven met de markt en het bepalen van een marketingstrategie met al de vele mogelijkheden die er nu zijn.

Update: hierbij een link naar het volledige onderzoek 2011.

Award: De Speld 2011
De Speld is de award die wordt uitgedeeld op de SES. Een deskundige jury beoordeelt de ingezonden cases onder meer op innovativiteit en behaalde resultaten. De genomineerden van dit jaar waren:

1. bGenius Wehkamp: Elke dag beter
2. OrangeValley en Independer: Rich Snippets
3. Traffic Builders en Oxxio: Search als integrale bedrijfsstrategie

De Speld 2011 is gewonnen door bGenius / Wehkamp

De uitreiking van De Speld 2011 was daarmee de afsluiting van de sessies voor de SES Amsterdam 2011. Uiteraard volgde daarna nog een feestelijke borrel. Hier zal men veelvuldig hebben gesproken over de kwaliteit van een evenement als de SES en de kennis die wordt opgedaan tijdens de sessies.

Mijns inziens zullen de meningen hierover verdeeld zijn en heb ik ook direct een advies aan de organisatie. Zorg voor een verschillende 'tracks' op een dag als deze voor 'Beginners" en "Experts". Deze manier zorgt ervoor dat de hoofden van de beginners niet op hol slaan van alle info en dat de hoofden van de experts niet beginnen te knikkebollen.

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies