Nederland is 24 nieuwe startups rijker

Vorig artikel Volgend artikel
Nederland is 24 nieuwe startups rijker

Afgelopen weekend stond Pakhuis de Zwijger op zijn kop. In de Amsterdamse hotspot werd namelijk Startup Weekend Amsterdam gehouden, alweer voor de derde keer in Nederland. Het relatief jonge evenement is met 175 deelnemers en 24 voortgekomen startups meteen de grootste van Europa!

Tijdens de finale van Startup Weekend Amsterdam hebben 24 teams in een overvol Pakhuis de Zwijger hun startup gepresenteerd aan een jury van ‘serial entrepreneurs’ en ervaren investeerders. Deze derde aflevering in Nederland is meteen het grootste event in Europa tot nu toe. Er zijn ook startup weekends in 12 andere Europese landen waaronder Polen, Duitsland en Engeland.

Op vrijdag waren 175 deelnemers vanuit alle hoeken van Europa naar Amsterdam gekomen om in gedurende 54 uur een nieuw internet, mobile of web gebaseerd business concept te presenteren, uit te werken en als beste idee te winnen. Het evenement bruiste door de diversiteit aan nationaliteiten en achtergrond van deelnemers, ideeën, sprekers, mentoren en juryleden.

Winnaars van Startup Weekend Amsterdam

De jury, bestaande uit o.a. Patrick de Laive (the Next Web), Mike Lee (Appsterdam) en Simone Brummelhuis (Iens), heeft op zondagavond uit 24 pitches een aantal teams uitgeroepen tot winnaar van categorieën als ‘meest innovatieve startup’, ‘meest kansrijk om als eerste een miljoen aan omzet te behalen’ en ‘meest indrukwekkende startup op alle gebieden’. De gekozen winnaars waren: SNTMNT, een tool om beurskoersen te voorspellen op basis van online sentiment over de 25 AEX fondsen, Qlick.nl, een innovatieve vergelijker,  ShuffleWear: een abonnementsdienst om elke maand exclusief en verassend ondergoed en sokken van up and coming designers thuis toegestuurd te krijgen en Goddess Alert: een app voor mannen om beter te kunnen voldoen aan de wensen van vrouwen in hun leven.

Het ervaren van ondernemerschap staat voorop

Deelnemers hebben tijdens het weekend kunnen ervaren hoe het is om in 54 uur met een divers team een startup idee uit te werken en te pitchen voor een ervaren jury van succesvolle ondernemers en investeerders. Op vrijdagavond waren er meer dan 70 mensen die een idee hebben gepitched, waarna 24 teams het hele weekend aan de beste concepten werkten. Deelnemers waren businessexperts, marketeers, designers en ontwikkelaars.  

Hulp van succesvolle ondernemers

Gedurende het weekend waren geslaagde internetondernemers, zoals Boris Veldhuijzen van Zanten (the Next Web), Mathys van Abbe (Mobypicture) en Koen Bok (MadebySofa) aanwezig als mentor om teams advies te geven over de nieuwste manieren van online marketing, social media en innovatieve verdienmodellen.

Don Ritzen, organisator van Startup Weekend Amsterdam: “Het verbaast me altijd weer hoeveel innovatieve bedrijven er gestart kunnen worden in slechts 54 uur”. “Als je slimme ondernemers met passie bij elkaar zet ontstaan er hele interessante bedrijven”. Ian Zein, ervaren ondernemer, investeerder en jurylid tijdens het event: “Soms herken je goede ideeën al op vrijdagavond, maar in andere gevallen ontstaat er tijdens het weekend iets magisch; deze onvoorspelbaarheid maakt de finale van Startup Weekend een geweldige show om bij te wonen”.

Startup Weekend in Nederland en internationaal

Het weekend was een succesvol vervolg op twee eerdere startup weekenden in Nederland waar meerdere bedrijven uit zijn voortgekomen. Startup Weekend heeft in 2011 nog twee events gepland en hoopt door de organisatie van intensieve evenementen het ondernemerschap in Nederland te stimuleren.


Startupweekend is een Amerikaanse non-profit organisatie die binnen drie jaar 30+ startupweekends in heel de wereld heeft ondersteund, 34.000 gepassioneerde entrepreneurs met elkaar in contact heeft gebracht en maar liefst 1420 nieuwe startups heeft gefaciliteerd (waarbij sommige startups al omzet draaien tijdens het weekend). Voorbeelden van succesverhalen zijn o.a. Twitpay, Memolane en Foodspotting. Het motto van startup weekend is dan ook: “Build communities, start companies, no talk, all action”.

Meer content

Derek Visser

Derek is online marketeer gespecialiseerd in het realiseren van de almighty conversie!

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies