The Next Web: 7 handige tips en de Cross Media Trinity van Tim Ferriss

Vorig artikel Volgend artikel
The Next Web: 7 handige tips en de Cross Media Trinity van Tim Ferriss

Terwijl de koffiegeur rijkelijk door de zaal ging, klom Tim Ferriss op het podium van The Next Web. Aan hem de eer van de eerste keynote deze ochtend. Ferriss, auteur van het populaire boek "The 4-Hour Work Week" sprak tijdens zijn sessie over de lading aan kritiek die hij naar aanleiding van dat boek heeft moeten verwerken en hoe hij daar uiteindelijk mee om is gegaan. Hij presenteerde daarbij zijn "Cross Media Trinity" en een gaf de zaal een zevental tips mee.

 Om de zaal duidelijk te maken wat voor opmerkingen Ferriss na de publicatie van zijn boek krijgt te verwerken, liet Ferriss een voicemail horen en had hij twee reacties verwerkt in zijn presentatie. Op het podium kon de Amerikaan intussen mee grinniken met het publiek, maar gaf ruiterlijk toe dat dat voor kort wel anders was. Ferriss nam alle kritiek persoonlijk en reageerde dan vaak compleet verkeerd.

"I was being reactive, not responsible", aldus Ferriss. Vooral op zijn blog kan het nog steeds behoorlijk stormen in de commentboxen, maar de afgelopen tijd heeft Ferriss wel meer grip op de zaak. Dat succes dankt hij aan 3 tips die hij kreeg van collega-bloggers. Zo past Ferriss de zogenaamde "Living room rules" toe: je laat je bezoekers geen dingen doen die je ook niet in je woonkamer toe zou laten en duidelijk aan iedereen bekend worden gemaakt. Daarnaast bekijkt hij bij elke reactie wat hij moet doen: in de doofpot of olie op het vuur? Soms is het beter om een discussie te laten wegzakken, soms is het goed de reactie juist te overbelichten.

Toch ging het voor Ferriss nog wel eens mis. Offline in magazines, online bij interviews. Ferriss moest nog beter afwegen met wie hij wel en met wie hij niet in gesprek wilde en wat de gepaste reactie in sommige gevallen is. Het bracht hem op de Cross Media Trinity; een drie-delig handvat:

Avoid
Volgens Ferriss is het belangrijk om te beoordelen met wie je in zee gaat. Wanneer een blogger je benadert voor een interview, is het dan een sensatiejager of een integer persoon: "be sure you hang out with people who look beyond their Google Analytics"

Acknowledge
Je hoeft niet in elke situatie je excuses aan te bieden of voor elk statement door het stof. Het is wel goed om de mening van je tegenstanders te erkennen.

Act
Zorg ten alle tijden dat je reageert in de discussie, maar wees verstandig: "If you are reactive, you don't create your own life, you should be responsible and response-able"

Afsluitend wilde Ferris de zaal nog een zevental principes meegeven die hij in zijn dagelijks leven regelmatig gebruikt of nodig heeft: 

- It doesn't matter how many people don't get it, it matters how many do.
- 10% of people will find a way to take anything personal. Expect it.
- Trying to get everyone to like you is a sign of mediocrity.
- If you are really effective in what you do, 95% of things said about you will be negative.
- If you want to improve, be content to be thought foolish and stupid.
- Living well is the best revenge.
- Keep calm and carry on.

Ferriss had een sterk verhaal met mooie kwinkslagen, al zorgde sommige opmerkingen nog steeds voor een lichte kromming in de tenen mijnerzijds. Desalniettemin heeft Ferriss een mooie case goed weten om te zetten in een theorie en wist hij zelfs de haters uit de zaal een applaus én een compliment te ontfutselen. 


Sketchnote door @Marjolijn

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies