Events24.09.2009

PICNIC09: Peter Molyneux over innovatie in de gamesindustrie


picnic09-peter-molyneux-over-innovatie-i.jpg
picnic09-peter-molyneux-over-innovatie-i.jpg

De donderdagochtend op PICNIC09 stond grotendeels in het teken van games. Één van de keynotes deze ochtend was van Peter Molyneux, bekend als uitvinder van de zogenaamde “god-games”. Molyneux  toonde het publiek de laatste ontwikkelingen uit het lab van Microsoft Game Studios Europe, waar hij Creative Director is.

Molyneux werd wereldberoemd met de game Populous, de game die hij zelf ook in zijn introductie aanhaalde. Hij vroeg het publiek nog eens goed naar het screenshot van de game te kijken: 4 pixels op een 8 pixels achtergrond vormde het gezicht van de speler in het spel. Termen als “facial structure” en “lipsync” moesten in die tijd bij wijze van spreken nog uitgevonden worden. “If you wanted the player to laugh or speak, you made a pixel turn black“.

Er is tegenwoordig wel iets meer voor nodig om een game tot een succes te maken. Volgens Molyneux is het ontwerpen en ontwikkelen van een game elke keer weer een creative krachttour. Om je publiek te boeien en geboeid te houden is er een enorme creativiteit nodig. De wereld waarin de speler zich beweegt moet zo natuurlijk mogelijk aanvoelen. Toch zijn er nog tal van andere barriéres, zoals de resolutie van het scherm, de manier waarop de virtuele wereld zich gedraagt en reageert op de speler en, volgens Molyneux de belangrijkste drempel, de manier waarop een speler de game controleert.

De evolutie in de games industrie is terug te zien in de evolutie van de zogenaamde “controllers”. Waren de platte controllers van de Nintendo 8bit nog prima om te navigeren door 2D-omgevingen, vragen de huidige generatie games om hele andere controllers. Controllers die, volgens Molyneux, ontworpen zijn voor “core-gamers”, fanatieke spelers die willen investeren in het onder de knie krijgen van de besturing die niet natuurlijk aanvoelt. Het is volgens hem de grootste barriere omdat ze een drempel opwerpen voor starters en vervolgens de ervaring limiteren.

Toch gloort er hoop, volgens Molyneux. Binnen Microsoft Games Studios kreeg hij al lucht van een project dat “NATAL” heet. In dit project onderzoekt Microsoft een techniek waarbij het hele lichaam, zonder sensoren of andere aanpassingen, als controller kan dienen voor een game.

Molyneux realiseerde zich dat deze ontwikkeling niet alleen betekende dat de speler in een virtuele wereld kan kijken, maar de virtuele wereld kan nu ook ineens in de wereld van de speler kijken. Een “ontmoeting” tussen een speler en zijn virtuele evenknie zou dus tot de mogelijkheden behoren. Hij startte het project “Milo”, waar Milo een virtueel karakter is, dat de speler als denkbeeldige vriend ziet en zich laat beinvloeden door zijn interactie met de speler. Milo ziet de wereld van de speler, kan dingen onthouden over de speler en de wereld van de speler, kan daarover converseren en kan objecten uit de wereld van de speler “aanpakken”.

Het is volgens Molyneux zo klaar als een klontje: 2009 is het jaar waarin de revolutie in de gamesindustrie is gestart. Natuurlijk zullen er core-games ontwikkeld blijven worden. Maar de impact die Milo zal hebben op de industrie zal volgens hem zorgen voor een hele nieuwe ervaring en genres doorbreken. Niet langer bepaalt een gamedesigner de interactie en het verloop van een spel: “we’re giving the players full control over their game“.

Verder lezen over Game

Steam geeft je geen geld terug als je te lang early access speelt

Een game even goed uitproberen door heel veel early access te spelen? Pas op: vroeger gold dat niet voor geldteruggave, maar nu wel.

Gaming24.04.2024

Steam geeft je geen geld terug als je te lang early access speelt

The Witcher op Netflix stopt ermee na seizoen 5

Netflix trekt de stekker uit de serie van The Witcher. Opvallend, want er komt nog even een nieuwe acteur als Geralt. Heel even dus.

Entertainment18.04.2024

The Witcher op Netflix stopt ermee na seizoen 5

Toss a coin to... straks niemand meer
Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed

Twitch gaat de social media kant op. Het kopieert een functie van TikTok waarmee je waarschijnlijk aanzienlijk meer streams ontdekt.

Social Media18.04.2024

Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed

Wordt Fallout net zo’n succes als The Last of Us?

Fallout en The Last of Us. Als het om series gaat is de vergelijking snel gemaakt. Beide series zijn gebaseerd op videogames. The Last of Us is al een doorslaand succes is en Fallout lijkt in zich te hebben dat ook te worden.

Entertainment17.04.2024

Wordt Fallout net zo’n succes als The Last of Us?

Wat hoor je als je het telefoonnummer uit de Fallout-serie belt?

Fallout gekeken? Dan heb je misschien wel de behoefte gevoeld om dat nummer te bellen dat in de zesde aflevering voorbij komt. Niet doen: dat is al voor je gedaan en dat scheelt weer belkosten.

Entertainment16.04.2024

Wat hoor je als je het telefoonnummer uit de Fallout-serie belt?

Het nieuwe gamingmeubel van IKEA klap je gewoon weg

IKEA heeft een nieuwe doelgroep op het oog: gamers. En een van zijn nieuwe Brannboll-meubels klap je snel weg als er iemand komt.

Gaming16.04.2024

Het nieuwe gamingmeubel van IKEA klap je gewoon weg

Grappig: AI toont hoe gamepersonages eruitzien als ze bejaard zijn

Heb je er wel eens bij stilgestaan dat Mario al meer dan 40 jaar exact dezelfde leeftijd heeft? Wat als dat niet zo was? AI weet het.

Gaming14.04.2024

Grappig: AI toont hoe gamepersonages eruitzien als ze bejaard zijn

4 redenen om Fallout te kijken op Prime Video

Op zoek naar iets tofs om te kijken dit weekend? We zetten bij dezen Fallout op je watchlist. Dit is waarom.

Entertainment12.04.2024

4 redenen om Fallout te kijken op Prime Video