Lift - Stories

Vorig artikel Volgend artikel
Lift - Stories

Een vast onderdeel van Lift is Stories. Matt Webb neemt ons mee in de relatie tussen Science Fiction en Design, Jörg Jelden over het belang van fake voor echte merken en James Gilies geeft ons een inzicht in zijn visie over de historie van het web.

Rise and shine! Voor het ochtendprogramma Matt Webb neemt ons mee in de relatie tussen Scienctific Fiction en Design. Matt neemt ons mee in de driehoek 'things', 'human nature' en 'society' deze drie zijn in enige mate verbonden, net zoals water, temperatuur en druk afhankelijk zijn van elkaar. Onderstaande foto verklaart een hoop.

Voor het kijken naar de toekomst, is er een proces nodig. Matt laat ons zien dat dit ontwerpproces een methodologie bevat, het is meer dan alleen maar tekenen.



Een ander proces kan 'Counterfactials' zijn. Counterfactials geeft een scenario van de geschiedenis, zoals deze niet verlopen is. Één vand de scenario's waar ze mee gewerkt hebben is 'wat gebeurt er als je je telefoon zelf kunt vormgeven?' Wat heeft dat voor consequenties, zowel voor de gebruiker als voor de producent.



Scientific Fiction
Matt neemt ons vervolgens mee naar scientific ficton:
• The story is the laboratory
• Reading is your research
• Writing is your experiment

Jörg Jelden - Trend Büro
Jörg wil ons nieuwe inzichten verschaffen over 'fake products and services in the near future', Fakesumption. Namaak is er altijd geweest. Één op de drie Europeanen heeft afgelopen drie jaar te maken gehad met namaak. 60% namaak gekocht, waarvan 90% dacht dat dit sociaal aanvaard was.

Veel namaak komt uit China. De Chinese overheid is hier echter ook niet blij mee, zij willen bekend staan als 'innovation super power' maar ze dienen ook mensen aan het werk houden. Dit staat vaak haaks op elkaar. Maar als fakers succesvol zijn, dan doen ze iets goed. Wat kunnen we van ze leren? Veel mensen kopen fake express, terwijl bewust van het gevaar. Veel van deze consumenten beschouwen zichter echter als loyaal aan het merk.

Kunnen we echter de consument overhalen om meer te betalen voor het échte merk? Merken zijn overschat in waarde. Consumenten hebben echter niet meer het vertrouwen in merken, afgelopen 10 jaar is dit enorm afgenomen. Mensen kopen deze échte producten niet meer, en fakers stappen juist in dit gat.

Sterke merken maken het verschil, hoe beter de binding met het merk, hoe loyaler je klant. Adidas zette zelfs een platform op om fakes aan te wijzen. Aanhangers van het werk kunnen op dit platform laten zien hoe je een fake Adidas herkent.

Hoe kunnen sterke merken deze race winnen, hoe gaan merken bijvoorbeeld om met de doelgroep die hun premium niet kunnen betalen?

Fakers in the shadow?
Fakers hebben altijd in de schaduw gestaan van het echte merk, nu gaan deze fakers echter een eigen leven leiden. Sterke merken gaan langzaam maar zeker leren van deze fakers [voorbeeld G1, G2].

Fakers komen dichter bij het echte merk? Hoe ga je dit tegen? Het échte merk moet wat te bieden hebben, meer dan een mooi logo...

James Gillies - Cern
Vertelt het verhaal over het ontstaan van het web, maar daar is een boek van verschenen ;-)

-606.jpg
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies