Verslag SES Londen 2009

Vorig artikel Volgend artikel
Verslag SES Londen 2009

Afgelopen week vond in Londen de Search Engine Strategies plaats. Dit event is de grootste in zijn soort binnen de Europese grenzen. Voor Searchcowboys waren drie Belgen aanwezig: Edwin Kersten, Philippe Schaillée en Pieter Verbeke.

Het drietal, werkzaam bij de Belgische Zoekmachinemarketing bureau Bseen deed uitgebreid verslag via diverse kanalen. Natuurlijk de posts op Searchcowboys, maar ook interviews en met name Twitter speelde een belangrijke rol. Helaas werkte de wifi in de centrale ruimte niet mee en kond daarom niet gebruik gemaakt worden van de live-blog tool die we wilden inzetten bij enkele sessies.

Desalniettemin leverde de aanwezigheid van de heren een uitgebreid verslag op van de sessies tijdens SES Londen 2009. Hieronder een samenvatting van datgene wat zij schreven op hun eigen blog en op Searchcowboys.

Dag 1:
Matt Mason begon de dag met een erg interessante speech over internet piracy. Veel mensen zien piracy en het illegaal downloaden van muziek en films als een bedreiging, echter toont onderzoek aan dat deze piraten ten grondslag liggen van talloze innovaties in de wereld zoals we die nu kennen. Inmiddels zijn we allemaal bekend met met zaken als ITunes en de Ipod, wat niets meer is dan een geëvolueerd verkoopsmodel voor de CD-verkoop. Volgens Mason moet dit niet worden gezien als een bedreiging voor je business-model maar een leerschool voor het verbeteren van je product.

Andere interessante sessies van de eerste dag waren "Measuring Success in a 2.0 World" waarin in panel-format gekeken werd naar verschillende technieken om succes van online campagnes te meter, de sessie "Universal & Blended Search", waarin een aantal experts op het gebied van Universal Search bespraken de gevolgen van de nieuwe manier van het organiseren van zoekresultaten door Google en een sessie over het belang van en de wijze van optimaliseren van video.

Dag 2:
Dag twee startte met het op papier hoogtepunt van de SES: het Orion panel.Het panel was zeer imposant qua naam: Kevin Ryan, Ranbd Fishkin, Brett Tabke, Chris Sherman en Jill Whalen onder leiding van Mike Grehan.

In het Orion panel werd de toekomst van SEO besproken. Hierbij kwamen vooral de mogelijkheden hoe je het succes van je website en online marketing campagnes kan meten in een WEB2.0 wereld aan bod.

De sessie "SEO through Blogs & Feeds" bracht een mooi inzicht in hoe de Amerikaanse markt omgaat met (corporate) blogging en het verspreiden van hun content via RSS en wat al deze inspanningen voor je SEO kunnen betekenen.

Een van de grootste onderdelen van online marketing is adverteren. Dat Advertising tools hierin een grote rol spelen zal velen van ons niet meer verbazen. Het belangrijkste wat we in acht moeten nemen is het verkrijgen van een goede kwaliteitsscore.

Een andere zeer interessante sessie was de sessie News Search SEO. Hierin werd onder andere het belang van persberichten benadrukt. Door SEO’ers in de VS en in de UK wordt Google News  intensief gebruikt om in de zoekresultaten van Universal Search te belanden. Een zeer interessante invalshoek die in de toekomst nog belangrijker zal worden.

Dat linkbuilding een belangrijk onderdeel van zoekmachinemarketing is mag duidelijk zijn. De sessie "Link Building Basics" leverde een hoop interessante informatie op over dit onderwerp. In deze sessie maakte Peter van der Graaf deel uit van het panel. Bseen interviewde Peter na afloop:


Interview With Peter van der Graaf at SES London 2009 from bSeen Online Marketing on Vimeo.

De laatste sessie van de dag was in een heel ander format als alle andere sessies. Het was een vraag en antwoord sessie over zoekmachine optimalisatie aan Michel Leconte, Brett Tabke en Jill Whalen. Dit soort sessies zijn altijd erg interessant omdat het niet een 'standaard' verhaal oplevert, maar een interactieve sessie met veel verschillende insteken.

Dag 3:
Dag drie was gewoontegetrouw minder intensief dan de eerste twee dagen. De sessie Brand & Reputation Management was een goed bezochte omdat het op dit moment natuurlijk een hot item is met alle social media mogelijkheden.

De sessie Landing Page Testing & Tuning bracht met name handige tips en tricks mee:

  • Kies voor een landspecifiek domein
  • Verzorg je URL structuur, zorg dat je content via 1 URL bereikbaar is
  • org voor een gedege interne en externe linkstructuur
  • Vermijd het gebruik van niet-zoekmachine-vriendelijke technieken als JavaScript, Ajax en Flash.
  • Test, test, test, test, test.
  • en meer

De dag kende nog meer interessante sessies waarbij "Local Search Marketing Tactics" een aparte vermelding verdient. Deze sessie krijgt veel aandacht omdat local search heel actiegericht is en de combinatie met mobiel snel gelegd is.

Al met al was SES Londen een goede SES en naar verluidt een betere dan vorig jaar. Gezien alle updates en reacties die we vanuit verschillende hoeken ontvingen lijkt de SES een duidelijke verbeterslag te hebben gemaakt. Met SES Amsterdam in het vooruitzicht is dat natuurlijk een goed teken.

Voor een uitgebreid verslag van diverse sessies en een updates per dag verwijzen we naar Searchcowboys en het weblog van Bseen: