SES San Jose - overzicht dag 2

Vorig artikel Volgend artikel
SES San Jose - overzicht dag 2

De tweede dag van SES San Jose begint ontspannen. In de lift van het hotel loop ik een Yahoo delegatie tegen het lijf die net pas aangekomen is. In het conferentiegebouw staan flinke rijen bij de registratie, er zijn blijkbaar meer mensen die de eerste dag hebben overgeslagen. Ik kom zelf ook nogal traag op gang, maar een 2-shot espresso bij de bakker om de hoek doet wonderen. Maar tegen de tijd dat ik bij de keynote binnenloop is die al een kwartier bezig.

Satya Nadella (Microsoft) is op het podium druk aan het praten over Live Search, en ik zie weer dezelfde blended results als gisteren langskomen. Hij vertelt ook over de overname van Powerset. Microsoft gaat de techniek van Powerset op korte termijn inzetten om Wikipedia zoekopdrachten flink op te leuken. In de toekomst zullen ze het ook gaan inzetten voor nog veel meer onderwerpen. Dat klinkt logisch, Powerset is namelijk gebaseerd op de content van Wikipedia.

-463.jpg

Na afloop komt Kevin weer goed los met zijn eerste vraag: “So what's this thing with Yahoo, huh?”. Satya geeft helaas geen antwoord :-)

Vandaag staat de SES in het teken van sponsoring. De Expo hal is zojuist opengegaan en een flink aantal bedrijfjes is zijn waren aan het slijten aan de congresgangers. Ik loop een rondje en zie affiliate netwerken, site clinics, adwords consultants, SEO bedrijfjes, noem maar op. Google, Microsoft en iProspect staan er ook met grote stands. Kevin adviseert ons om zoveel mogelijk “swag” te verzamelen en gelijk weer door te verkopen op eBay.

-464.jpg

Er is ook vandaag weer een Orion Keynote Panel getiteld “Technical and Information Giants”. En ze hebben inderdaad giants verzameld: Matt Cutts, Danny Sullivan en Robert Scoble zitten er onder anderen bij. De keynote komt in het begin een beetje traag op gang, Kevin vraagt de sprekers wat de mogelijkheden zijn van het Internet en Robert Scoble zwaait blij met zijn iPhone: hij zat net te Twitteren dat hij met Matt Cutts op het podium zit. Op de vraag wat de volgende Google killer gaat worden antwoord Danny Sullivan: Microsoft is de defacto kandidaat om Google te 'killen' en ze krijgen het maar niet voor elkaar. We kunnen de term Google killer dus maar beter afschaffen.

Kevin doet een rondje langs alle sprekers en vraagt iedereen wat the next big thing gaat worden. Hier zijn alle antwoorden op een rij:

Tim Westergren: reclame bureau's vinden een manier om efficiënt geld te spenderen aan online

Robert Scoble: is het ermee eens, maar voegt toe: Social Media en Mobile.

Kirsten Mangers: gaat mee met Tim en Scoble.

Matt Cutts: Cloud-based storage en applicaties, en het fenomeen dat iedereen een startup kan beginnen.

Rich LeFurgy: location-based advertising, data portability en media exchanges (met 'exchanges' bedoelt hij volgens mij een beursvloer)

Danny Sullivan krijgt een andere vraag: welke zaken moeten we vermijden? Hij antwoord dat we moeten opletten bij nieuwe ontwikkelingen dat ze relevant blijven voor online marketing toepasbaarheid. Hij noemt als voorbeeld Second Life (!) waar miljoenen aan advertentiekosten in gestoken is en wat uiteindelijk zeer weinig heeft opgeleverd.

De middagsessies van 14:45 zijn allemaal gesponsord, door Thinkprofits, Omniture, Google, Microsoft en Medio. De overige sessies concentreren zich met name op landing page optimization en conversie verbetering. Het wordt inderdaad geleidelijk steeds meer hands-on, precies zoals Kevin gisteren al aankondigde.

En vanavond is de Google “Glow in the dark” party en het feest wordt gehouden in het Googleplex zelf! Ik heb natuurlijk al een kaartje geregeld en mijn camera is er klaar voor!

Meer content

Mark Farragher

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies