Podcast 2.0 op NAB Las Vegas

Vorig artikel Volgend artikel
Podcast 2.0 op NAB Las Vegas

Cofounders Richard en Mark zijn uit New York overgevlogen voor de NAB. In een langdurig interview vertelt Mark mij alles over zijn pod- en vidcast netwerk Culturecatch.com.

De bedrijfspartners willen ook vooral sponsors zien aan te werven in Las Vegas. Met iets meer dan 1 miljoen bezoekers per maand hebben deze entrepeneurs een leuke niche gevonden in podcastland. Ze zenden eigengemaakte vid-casts uit over de alternatieve film- en muziekscene in New York. Merendeels van onbekende grassroots blues artiesten, maar er zitten ook spontane interviews tussen met regisseurs als Davis Lynch en geimproviseerde optredens van bands als The Grateful Dead.

De content ziet er professioneel uit en biedt kijkers zowel als luisteraars veel meer dan de gebruikelijke geimproviseerde acts. Het werk van het duo Mark en Richard Burns ziet er vooral zo professioneel uit omdat ze met de nieuwste aparatuur kunnen werken. De hele installatie van video- en soundtechnologie wordt  namelijk  gesponserd door bedrijven als Dolby, Motorola en Red One.

In ruil voor deze leuke deal bevelen ze de technologie aan andere podcasters aan die vanuit de Culturecatch site worden gedistribueerd. Het verbaasd me dan ook in het geheel niet dat ze vooraan stonden om hun expertise op een van de podcast workshops tijdens de NAB uit te komen leggen.  Na de workshop gaan we samen naar een NAB netwerkfeestje op het terras van de nachtclub Pure in Ceasers Palace en maak ik kennis met enkele volgelingen van Mark en Richard. Ze zijn ongetwijfeld de celebrity podcasters van de avond maar het is tegelijk duidelijk dat er een groot wederzijds respect bestaat tussen podcasters.

Culturecatch.com is een lucratief business model, gezien dat zij voor hun shows gemakkelijk sponsorsdeals tussen de 10-15.000 dollars per keer maken,  terwijl hun overhead zo laag mogelijk wordt gehouden.


Nieuwe toekomst voor HD Radio?

Het aanbod van HD radio begint in de V.S. langzamerhand vorm aan te nemen. De trend loopt weliswaar niet gelijk met die van de adoptie van HDTV in de huiskamer. Deze technogie blijkt de consument in Amerika heel wat meer tot de verbeelding te spreken en is uitermate prominent aanwezig op de NAB.

Gisteren liet het NAB en iBiquity Digital weten dat er een samenwerking overeenkomst is gesloten tussen 4 van de grootste leveranciers van HD radioapparatuur op de Amerikaanse markt. De samenwerking heeft tot doel om de Amerikaanse radiostations HD gereed te maken tegen fors gesubsideerde prijzen. De vier bedrijven die meewerken zijn BE, Continental, Harrison en Nautel.
2008 wordt het jaar dat we successievelijk wat meer over HD radio zullen gaan horen. Maar de radiostations staan nog niet te springen van enthousiasme en doen vooral moeilijk over de kostbare apparatuur die ze moeten aanschaffen om in HD te kunnen uitzenden.

"Voor ons is het belangrijk dat HD radio mobiel wordt, mobiele telefoons, MP3 spelers en GPS systemen zijn allemaal geschikte media voor HD radio en de meeste consumenten hebben deze al aangeschaft", verklaarde een persvertegenwoordiger van iBiquity. Het bedrijf wil garanderen dat een mobieltje in de toekomst zeker 24 uur HD radio kan streamen; hiervoor lanceerden zij al eerder de HD-R Chipset die veel minder stroom vergt van mobiele aparatuur.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies