SES Londen 2008: Search Term Research & Targeting

Vorig artikel Volgend artikel
SES Londen 2008: Search Term Research & Targeting




Christine Churchill
De aftrap werd gedaan door Christine Churchill van KeyRelevance. Zij begint met een verhaal dat zij haar termen ooit helemaal verkeerd had. Zij keek vanuit termen waarvan zij dacht dat ze populair waren. Ze ziet het nog steeds gebeuren. Volgens Churchil is het niet meer alleen SEO of PPC. Het is allemaal gerelateerd: Social Media, SEO, PPC etcetera.

Ze brengt er direct een belangrijke statement in: het gaat niet om de keywords die jij belangrijk vindt, maar die jouw potentiële bezoekers belangrijk vinden.

Waarom keywordresearch?
Churchill geeft enkele belangrijke redenen waarom je aan keywordresearch moet doen:

•    Het is een fundamentele stap in search marketing
•    Je kan nieuwe mogelijkheden ontdekken
•    Je kan foute keuzes herstellen
•    Je kan de conversie verhogen door de taal van de klant te spreken

Werkwijze
Churchill adviseert de volgende werkwijze:

•    Hou brainstorming sessies. Maak een lijst met termen die je gebruikt om te beschrijven wat je aanbiedt.
•    Bekijk onderwerpen in je bedrijf: website, prints, press releases. Let daarbij op taalgebruik
•    Bekijk andere sites
•    Bekijk je logs van je website. Kijk daarbij naar juist de termen waar je minder traffic op krijgt.
•    Gebruik Google Webmaster Tools
•    Gebruik een Site search box en kijk waar gebruikers op zoeken
•    Gebruik een Online Thesaurus
•    Kijk bij concurrenten (maar let op, die doen het ook niet altijd goed!)

Leer hoe de klant praat
Het is belangrijk de taal van de klant te gebruiken en niet je eigen taal. Dit kan je uitvinden door:

•    Interviews – focus groups en vragenlijsten
•    Support sales afdelingen (hebben veel contact met de klanten)
•    Discussie fora en blogs: hoe wordt je bedrijf beschreven 

Tools
Churchill geeft enkele tools die je kunnen helpen bij keywordresearch. Dit zijn onder meer:
•    Wordtracker
•    Yahoo Keyword Tool
•    Google Keyword Tool
•    Nichebot
•    Trellian keyword discovery (met historische data)
•    Google Webmaster
•    Google Suggest
•    Google Traffic Estimator
•    Google Trends
•    Hitwise
•    comScore
•    keyword discovery

Slotpunten
Churchill geeft tot slot 3 belangrijke zaken die je in overweging moet houden bij keywordresearch:
•    Succes van search campaign is afhankelijk van je keywords
•    Keyword Selectie kost tijd en is ongoing
•    Gebruik verschillende bronnen

Maxime Grandchamp (Trellian)
De Fransman Maxime Grandchamp, van Trellian ziet vier fases in keywordresearch:
•    Discovery phase: maak een lange lijst van keywords, inclusief misspellings
•    Evaluation phase: priortieer de lijst
•    Implementation: bekijk hoe je de keywords kan verspreiden over de site
•    Optimalisatie: het is een ongoing proces, je moet er dus mee bezig blijven.

Grandchamp geeft aan dat keywordresearch een proces van trial and error is.

Waarom commerciële tools gebruiken?
Trellian is een commerciële tool, dus het is Grandchamp er alles aan gelegen duidelijk te maken dat commerciële tools beter zijn dan de gratis tools. Commerciele tools zijn volgens hem interessant omdat veel onnodige data wordt weggefilterd. Bovendien hebben ze veel meer informatie ter beschikking, wat betekent dat je veel gerelateerde keywords kan vinden op basis van een keywordanalyse. Ook misspellings worden daarin meegenomen.
Je kan leren van je concurrenten. In commerciële tools wordt dit eenvoudiger gemaakt. Je kan bij Trellian dan ook zien dat een groot percentage van de searches komt van Wordtracker. Dit wordt er dus uitgefilterd.

Lisa Ditlefsen, Head of Search & Web Analytics, Base One Interactive
Lisa Ditlefsen naast hoofd search van Base One ook mede-oprichter van SEO-chicks legde meer de nadruk op het onderscheid in type doelgroep en type keywords.

Het is volgens Ditlefsen van belang dat je je publiek begrijpt. Voor elk publiek moet je verschillende doelen hebben. Bepaal daarbij waar ze op de site moeten komen.
Ditlefsen ziet onderscheid in type keywords:



Probeer in te schatten hoe moeilijk het zal zijn om te ranken op deze keywords.

Tools
Naast de eerder genoemde tools noemt Ditlefsen nog http:tools.seobook.com/keywords-tools als belangrijke bron. Ook MSN trends en Google Trends zijn volgens haar belangrijk

Competitor research
Het is belangrijk te bekijken wie je belangrijkste concurrenten zijn, maar met name ook wie je belangrijkste search en brand concurrenten zijn. Het idee van wie je concurrent is kan anders zijn als je kijkt naar waar bezoekers op zoeken.

Seaquake.com en seodigger.com zijn hierbij handige tools.

Tot slot
Ditlefsen noemt tot slot nog enkele belangrijke punten:





 

Tor Crockatt, Group Manager Editorial Operations EMEA, Microsoft Digital Advertising Solutions
Tor Crockatt van Microsoft praatte over het belang van relevantie. Waarom is relevantie eigenlijk belangrijk?

Een keyword is eigenlijk een vraag. Search is pull. Daarom is het relevant. De zoeker is geïnteresseerd en klaar om te kopen. Dit in tegenstelling tot Push waar je met losse flodders schiet op mogelijk niet geïnteresseerde gebruikers. Relevantie zorgt ervoor dat de conversie hoger is

Keyword Algebra
Crockatt heeft zelf een ‘keyword algebra’ bedacht. Deze formule geeft het belang van een bepaald keyword weer. Haar formule is:
(Quality) + (Price ad) + (Manfacturer) + (Product)
Bv:
(Compare) + (low cost) + (Fuji) + (digitale camera)

Hoe kan je dit gebruiken:
1.    Maak je keyword list specifieker & breidt deze uit in de breedte
2.    Gebruik dit om input te geven aan keyword tools
3.    Onderscheid verschillende industrieën
4.    Gebruik van matching

Matching
Zomaar keywords verzamlen is niet voldoende. Let er op dat een keyword over meerdere industrieën kan gaan. Dit kan zijn doordat ze:



Waar kan het mis gaan?
Dit kan mis gaan bij de volgende onderdelen:

•    Media Titles
•    Plaatsnamen
•    Namen van instituten
•    Brands
•    Product namen
•    Concepten  / activities

Al met al een  nuttige sessie voor degenen die moeten beginnen met keywordresearch.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies