E-mail beïnvloedt aankoopbeslissingen

Vorig artikel Volgend artikel
-106.jpg

Onderzoek van Microsoft Digital Advertising Solutions heeft uitgewezen dat e-mail een belangrijke invloed heeft op aankoopbeslissingen van consumenten. Dit onderzoek is door MetrixLab in opdracht van Microsoft uitgevoerd onder meer dan 14.000 e-mailgebruikers. De resultaten laten adverteerders zien dat e-mail de kans biedt om op een belangrijk invloedspunt contact te maken met de doelgroep. Verder laat onderzoek van Universal McCann zien dat e-mail de betrouwbaarste bron van informatie is, na mondelinge informatieoverdracht.

“De uitkomsten van dit onderzoek geven duidelijk aan dat e-mail belangrijk is voor consumenten om met vrienden en familie te praten over waar zij heengaan of wat zij van plan zijn te kopen. Dat betekent dat onze Windows Live Mail en Hotmail services, gezien hun enorme bereik, effectief gebruikt kunnen worden door marketeers om hun merk te profileren voor consumenten die voor een aankoopbeslissing staan”, aldus Jacqueline Smit, onder meer verantwoordelijk voor Microsoft Digital Advertising Solutions Nederland.

Het onderzoek is eind 2006 door MetrixLab uitgevoerd in Brazilië, China, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Uit de resultaten blijkt dat belangrijke beslissingen worden beïnvloed door conversaties binnen e-mail, zoals Windows Live Mail en MSN Hotmail, met in Nederland ruim 6,3 miljoen accounts:

* Van de respondenten praat 67 procent van de mannen en 81 procent van de vrouwen via Windows Live Mail of MSN Hotmail over sociale aangelegenheden, zoals bezoek aan films, concerten, evenementen of restaurants;

* Van de mannen praat 41 procent via e-mail over financiële diensten die zij afnemen;

* Van de vrouwen praat 77 procent over reizen; 61 procent van de respondenten discussieert over hun opleidingsmogelijkheden, terwijl 71 procent van de 18- tot 35-jarigen via e-mail over hun carrière praat.

Verder geeft 45 procent aan dat e-mail voor hen het betrouwbaarste communicatiemiddel is. Dat betekent dat mondelinge aanbevelingen en adviezen en meningen van bekenden via e-mail de sterkste invloed hebben wanneer consumenten een aankoop overwegen:

* Twee derde van de respondenten bediscussiëren via Windows Live Mail of MSN Hotmail muziek die zij willen aanschaffen. Dit aantal bedraagt 68 procent in de categorie 18- tot 35-jarigen;

* 56 procent van de mannen praat over auto’s;

* 73 procent van de mannen en 58 procent van de vrouwen praat over elektronische apparatuur en gadgets voor de aankoop;

* 61 procent van de mannen en 54 procent van de vrouwen praat via e-mail over mobiele telefoons alvorens deze te kopen.

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies