E-mail06.01.2011

5 Uitdagingen (en dus kansen) voor Email Marketing in 2011


5-uitdagingen-en-dus-kansen-voor-email-m.jpg
5-uitdagingen-en-dus-kansen-voor-email-m.jpg

Een nieuw jaar en daarmee de gebruikelijke lijstjes voor 2011. In dit geval gaat het om de 5 uitdagingen (en dus kansen) op het gebied van Email Marketing. Email Marketing heeft de laatste jaren weer veel vertrouwen gekregen van marketeers. Men ziet steeds meer het nut van de dialoog aangaan met de (potentiële) klanten en dat dit resulteert in relatief lage conversiekosten en hogere opbrengst per bezoeker in vergelijking met andere marketingvormen.

Ematters zette de top 5 uitdagingen op het gebied van Email Marketing voor u op een rijtje.

E-mailadres “Churn”

In het voorbije jaar zijn tal van nieuwe e-mailprojecten opgestart om het de gebruiker gemakkelijker te maken, zijn communicatie te organiseren. Een goed voorbeeld daarvan is Facebook Messages, maar ook AOL is van plan de gebruiker meer mogelijkheden te geven om zelf de controle te hebben over nieuwe en gepersonaliseerde domeinen en email adressen. Hierdoor wordt het aantrekkelijker over te stappen naar een van deze diensten om nu eindelijk eens dat puberale emailadres (prinsesje1985@hotmail.com) af te schrijven.

Het is heel goed mogelijk dat veel van uw klanten hun primaire e-mailadres gaan wijzigen. Het is daarom van groot belang zorg te dragen voor een gebruikersvriendelijke manier om hen de gegevens te laten wijzigen, eventueel gekoppeld aan incentives. Raak in elk geval het contact met uw klant niet kwijt!

Nieuwe structuren in de inbox en mogelijkheden voor filters

Met de reeds ingevoerde Postvak Prioriteit van Gmail en Facebook Messages bestaat de kans dat uw email, en daarmee uw boodschap, belandt in een map waar nauwelijks in gekeken wordt. Dat dit gevolgen heeft voor de standaard metrics, zoals open rates en dus click en conversie ratio’s, is duidelijk. Relevantie en interactie met de ontvanger (de dialoog) wordt hierdoor nóg belangrijker. Eenzijdige communicatie kan in de toekomst weleens tot het verleden gaan behoren. Niet omdat het niet meer mag, maar omdat u niet anders meer kunt.

Integratie van Social Sharing

Hoewel niet iedereen voor social marketing is gevallen, zal ook u er in 2011 aan moeten geloven. Google heeft al aangekondigd dat like’s, gedeelde links en postings over uw product of merk een belangrijke positie gaan innemen in het algoritme. U zal social marketing dus moeten integreren in uw e-mail marketing plan voor 2011, al was het maar om het uw klant gemakkelijker te maken om over uw merk te praten. Draag tevens zorg voor een geoptimaliseerde inschrijfprocedure voor uw nieuwsbrief voor al die nieuwe potentiële klanten, die u gaat ontmoeten als gevolg hiervan.

Event-driven E-mail

Al jaren is “het juiste bericht voor de juiste persoon op het juiste moment” een bekend begrip. Met name het juiste moment gaat belangrijk worden om een e-mail met een aanbieding, korting of special te versturen naar de ontvanger. Wellicht event-driven na het bezoeken van een productpagina of het wijzigen van zijn/haar gegevens. Denk hier wel goed over na. Niemand wil het idee hebben gespioneerd of gestalkt te worden. Het gaat erom de bezoeker het gevoel en idee te geven dat u meedenkt en voorziet in zijn/haar behoeften.

Mobile, mobile, mobile!

Al jaren geleden werd geroepen dat mobiel internet het dit jaar ging worden en dat iedereen over zou stappen op het lezen van email en nieuws op het mobieltje. Dat heeft nog even geduurd, maar het is nu toch al zover. De wereld, en uiteraard ook Nederland, stapt snel over op de smartphone en leest email in de tram, trein, auto, het restaurant en op de bank. Juist nu is het belangrijk zorg te dragen voor perfect leesbare emails op allerlei operating systems en clients. Het kan uw campagne maken of breken!

Dit artikel is geschreven door Douwe de Jonge en verscheen eerder op Mailblog.nl.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.