E-mail04.08.2010

Social voor branding en Email voor conversie


social-voor-branding-en-email-voor-conve.jpg
social-voor-branding-en-email-voor-conve.jpg

De meeste consumenten prefereren reclameboodschappen via email  over social media kanalen. Dit blijkt uit een Amerikaans onderzoek, uitgevoerd door CrossView

In het onderzoek werden winkelbezoekers gevraagd naar hun favoriete communicatiemiddel voor reclamecampagnes. Het meest populaire middel was email (25%). Slechts 9% van de bezoekers was daadwerkelijk geïnteresseerd in reclame via websites zoals Facebook en Twitter.

Een ander onderzoek (van ExactTarget) toont aan dat de volwassen internetgebruiker zich eerder inschrijft op een email nieuwsbrief (via een Optin mailing), dan dat deze persoon hetzelfde bedrijf ‘liked’ of deelt op een social media website. Waarschijnlijk heeft dit te maken heeft met het feit dat de inbox van een ontvanger niet openbaar is. Mensen kunnen zich (ongegeneerd) aanmelden voor verschillende campagnes, zonder dat ze zich druk hoeven te maken om de reacties van anderen. Het grootste verschil zal echter komen doordat de verschillende social media mogelijkheden nog relatief nieuw zijn. De eerste versies van bijvoorbeeld Myspace/Hyves waren meer gericht op jongeren.  Kijkend naar de huidige kanalen is het duidelijk dat social media ook al aan het inburgeren is onder de volwassen gebruikers.

Uit het onderzoek van ExactTarget bleek ook dat de reden tot inschrijving voor dergelijke campagnes ook flink verschilt tussen email en social media. Niet geheel onverwacht schrijven email abonnees zich vooral in vanwege de mogelijke aanbiedingen en koopjes die ze toegestuurd krijgen. Social media aanmelders doen dit vaak om steun te betuigen aan het betreffende merk.

Waar bedrijven bij (bijvoorbeeld) Facebook op rekenen, is dat hun doelgroep groter wordt via de vriendenkring van hun bestaande abonnees. Facebook kan ook goed interactief gemaakt worden via kleine applicaties (vaak games) om gebruikers te interesseren en te binden. Al deze stappen zijn gericht op naamsbekendheid. Reclame die dan wordt verstuurd, zal niet met dezelfde interesse worden ontvangen als een soortgelijke emailcampagne, waar men vaak precies weet wat kan worden verwacht. 

Email en social media worden daarom ook steeds meer met elkaar verweven en moeten meer gezien worden als twee elkaar versterkende marketingvormen. Social voor het branding aspect en email voor het converterend aspect.

Dit artikel verscheen eerder op MailBlog.

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.

Verder lezen over Onderzoek

​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat sommige mensen de wereld echt in een andere framerate zien. Het zou specifiek bij gamers zelfs een kleine voorsprong geven, stellen de onderzoekers.

Nieuws03.04.2024

​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Sneller zien
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Als je een pacemaker hebt, dan ben je niet na één operatie klaar. Je moet regelmatig opnieuw onder het mes, namelijk om de batterij van het essentiële apparaat te vervangen. Daar komt in de toekomst mogelijk veranderi...

Technology01.04.2024

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Is het een 1 april-grap, of is het echt? Het snijdt in ieder geval een belangrijk punt aan: Lenna, een vrouw die in 1972 in de Playboy stond als centerfold en eigenlijk Lena Forsén heet, wil niet meer worden gebruikt in...

Technology01.04.2024

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

Er wordt nog steeds volop gezocht naar alternatieven voor plastic. We hebben bijvoorbeeld in de supermarkt al geen weggooibordjes meer van plastic, maar alleen van karton. Weggooi-messen? Die zijn van hout. Bomen geven o...

Nieuws29.03.2024

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen

NASA is zich de afgelopen tijd bijna volledig aan het focussen op Artemis, de maanmissies die ervoor gaan zorgen dat we veel meer ontdekken over wat wij met de maan kunnen. Maar ook de eerste keer dat een vrouw en een zw...

Technology29.03.2024

NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

Het is 420 meter lang en daarmee de langste hyperloop van Europa. We hebben het over het gloednieuwe European Hyperloop Center in Veendam. Het is te vinden bij Husa Logistics en kostte 7,5 miljoen euro om te bouwen. Spec...

Technology28.03.2024

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

​Bizar: mensen geven meer virussen aan dieren dan andersom

Mensen geven dieren meer virussen dan andersom. Ze zeggen vaak dat je niet met je kat of hond in bed moet slapen, omdat het ziekteverwekkers zouden zijn. De darmbacteriën van je dier komen zo veel te dichtbij en je kunt...

Nieuws26.03.2024

​Bizar: mensen geven meer virussen aan dieren dan andersom

​Dit zijn de beste Nederlandse steden voor padellers

Er is tennis, er is squash en er is padel. Steeds vaker zien we in Nederland padelbanen verschijnen en dat is niet vreemd: het is een enorm goede sport. Nu blijkt volgens een onderzoek van Holidu dat er bepaalde steden i...

Lifestyle20.03.2024

​Dit zijn de beste Nederlandse steden voor padellers