PICNIC '06: The Next Big Idea (1)

Vorig artikel Volgend artikel
1159474769Picnic

De donderdagochtend begon voor mij met 't frisse verhaal van de grappige en charismatische Brit Gary Carter, chief Creative Officer van Fremantle Media (UK): Fremantle (de creatieve tak achter RTL), kun je kennen van grote tv-formats als Idols en The Price is Right . TV-mannen dus, die weten hoe ze een hit in de markt zetten.

Hoe verandert tv? Volgens Carter is Tv in de huidige vorm morsdood, net als de 30-sec. spot. Toch overleeft ‘t medium Web 2.0, maar vereist dat nieuwe formats, die nu nog lastig te bedenken zijn. Lastig, omdat de culturele omgang met nieuwe media de richting bepaalt van tv, en populariteit wordt bepaald door communities. Zijn verhaal steunt op McLuhan's theorie dat nieuwe technologien de oude niet verdringen maar een nieuwe plaats wijzen..

Tv verstootte radio niet, en internet verstoot tv niet. We zijn nu bij de 3e generatie tv-gebruikers, waarin tv veranderde van ‘window of the world’, tot de 2e generatie waarin ‘gewone mensen’ helden werden en het medium niet alleen ‘to you’ maar ook ‘from you’ kwam.

The Next Big Hit: Tv van nu is meer domesticated dan ooit, maar web 2.0-ontwikkelingen laten ’t distributiekanaal rammelen. De helden van tv zijn wij zelf èn die helden creëren zich online steeds meer vanzelf. Wie met de ‘The Next Big (tv)Hit’ komt, of welke partijen de transformatie in de media ’t beste doorstaan, zijn volgens Carter diegene die ’t beste luisteren naar de power uit P2P-netwerken. ‘The artist formally known as the audience’ vindt op die manier z’n weg wel weer naar tv.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies