SXSW: hebben we met social media een nieuw moster gecreëerd?

Vorig artikel Volgend artikel
SXSW: hebben we met social media een nieuw moster gecreëerd?

SXSW is het jaarlijk evenement voor de voorhoede van internet en technologie. Erwin Blom van The Crowds is er en doet voor Dutch Cowboys verslag. Over het spanningsveld van deze tijd: de professional vs de amateur.

Het is niet de vraag of kranten verdwijnen, het is de vraag wanneer ze verdwijnen. Dat is de heersende opinie op SXSW, de jaarlijkse bijeenkomst van internet en technologie adepten. Natuurlijk, het is de versmalde blik van de 'believers', maar hun mening wordt in Amerika ondersteund door feiten: het afgelopen jaar legden meerdere kranten hier het loodje of gingen enkel en alleen verder op internet. En kijk naar de Nederlandse situatie: als zelfs de Telegraaf verlies gaat maken is een potje van 8 miljoen van de minister voor vernieuwing van de kranten niet genoeg.

Schrijver Steven Johnson was niet pessimistisch over de toekomst van de kranten. Als ze maar snappen dat ze hofleveranciers in nieuws zijn, of centraal punt in een community als verzamelaar van nieuws en verhalen. Als ze maar snappen dat de krant een uitingsvorm moet zijn en geen doel op zich. Als ze maar begrijpen dat ze op internet nooit dezelfde rol kunnen spelen als op papier. Hij schetste het model waarin de nieuwsleverancier van de toekomst zowel zelf nieuws of achtergronden genereert,  als bronnen aggregeert (van amateurs en professionals), als selecteert (door deskundigen en met hetpubliek) als publiceert (via alle mogelijke media). Als een krant kijkt waar ie echt van toegevoegde waarde is, kan hij verder de rol van filter en aggregator vervullen ('all the news that's fit to link'). Waar het geld dan precies zit? Deze ontwikkelingen zijn nog te nieuw om daar iets met zekerheid over te zeggen. Maar in ieder geval is zeker en zichtbaar dat reclame zich verplaatst naar internet omdat daar meetbaar gepubliceerd wordt en op maat gewerkt kan worden, aldus Johnson.

De vraag over de toekomst van de kranten staat voor het vraagstuk van nu. Het is het vraagstuk van de professional vs de amateur. En speelt bij enorm veel klassieke bedrijven en bedrijfstakken. Het is bedreigend dat de publicatiemiddelen in ieders handen zijn gekomen. Het is eng om niet meer alleen te concurreren met de vakbroeders maar met de hele wereld. De journalist moet de blogger naast zich dulden, de vormgever ziet hobbyisten hun diensten aanbieden, de fotograaf kijkt naar Flickr als (gratis) bron van illustratiemateriaal. Dat dat voor spanning zorgt maakt het het panel Is Spec Work Evil? The Online Creative Community Speaks  heel erg duidelijk.

Dus is een vraag op SXSW "Social Media: Have we created a monster?" De kracht van social media hoef je hier aan niemand uit te leggen. Maar, zeggen sommigen, de ontwikkelingen gaan zo snel, kijken we straks niet achterom met de conclusie dat het kind met het badwater is weggegooid? Dat de kranten verdwijnen, och, maar goede verhalen moeten verteld blijven, onderzoek is nodig in een democratie, wie vertelt er over de oorlog? Lopen we niet het risico dat we iets kwijtraken dat we nooit meer terugkrijgen?

Een interessante vraag. Maar blijf er niet te lang bij stilstaan als je een klassiek bedrijf bent, concludeer ik op SXSW. Internet dendert door, het publicerende en participerende publiek dendert door. Dus kijk naar de successen, leer van de successen en kijk of en hoe ze toe te passen zijn  op je eigen situatie. En kijk kritisch naar jezelf. Welke kracht van de oude wereld blijft overeind in de nieuwe? Welke nieuwe toegevoegde waarde kun je ontwikkelen? Waar zit je toegevoegde waarde? En nog belangrijker: waar zit je toegevoegde waarde als professional in combinatie met je publiek? Want doe het samen. Kijk waar de waarde van je publiek zit, kijk welke bijdrage men wil leveren en zet die capaciteit in.

En ook belangrijk: probeer. Wacht niet, ga aan de slag. Want wat alle partijen hier als een mantra roepen is dat gegarandeerde successen op internet niet bestaan. Dat fouten maken moet om te leren en tot echte vernieuwende successen te komen. "Zorg voor een cultuur waar mislukken mag", aldus een woordvoerder van Google.

En dat internet over vertrouwen gaat, zoals Tara Hunt nog eens onderstreepte.  Vertrouwen in personen en bronnen. Zorg ervoor dat dat vertrouwen wordt opgebouwd in de taal van internet: persoonlijk. Laat merken een optelsom van personen zijn. Praat met je publiek, luister naar je publiek, zoals Tony Shieh  van Zappos heel goed duidelijk maakte. Maak de band zo sterk mogelijk.

De kracht van het publiek, van the crowd, is groot. De uitdaging voor elk bedrijf dat al bestond voor internet zich aandiende, is om de kracht van de professional met die van de ervaringsdeskundige te combineren, de specialist met de amateur.  Het kan, die combinatie, maar daar is wel een cultuuromslag voor nodig binnen elke organisatie. En haast is geboden. Ook als de ontwikkelingen minder hard gaan dan hier in Austin, Texas gedacht.

En oh ja, als je niet gehinderd wordt door een rijk verleden: dan heb je een heel ander verhaal ;-)

Meer lezen over South By South West? Op SXSWNL een groepsblog van een gezelschap Twitteraars, waaronder ondergetekende.

The Crowds

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies