Column: Fan art en games

Vorig artikel Volgend artikel

[Robin Keijzer is comic artist, illustrator en all-round grafisch kunstenaar. Hij was Art Director bij Nederlandse ontwikkelaar Playlogic, waar hij ondermeer aan Fairytale Fights heeft gewerkt, dat met een Dutch Game Award voor 'best visual design' is bekroond. Hij belicht voor GC een aantal aspecten van het maken van visuals voor en door games. In deze eerste column laat hij zien dat je als artiest toch ook altijd fan bent.]

Sinds een tijdje ben ik ook eindelijk fanart gaan maken. Ja, fan-art. En nee, ik bedoel niet van die art waar Naruto zijn rivaal Sasuke zoent of art waar andere creepy fantasieën tot leven komen...nee, gewoon échte fan art. Ik moet toegeven, eerder zag ik nooit echt in waarom artiesten daar moeite in staken. Tuurlijk, ik snap de essentie; je bent fan van iets en wil een soort ode brengen aan de game, film of comic die je cool vindt. Maar mijn gedachte was altijd dat je toch ook gewoon je eigen, soortgelijke ding kan tekenen? Daar heb je meer aan, lijkt mij. Want je schendt altijd copyrights als je fan art maakt; dus dat werk kan je nooit echt laten publiceren. Zonde van je tijd, nietwaar? Maar waarom maken zoveel (professionele) artists dan toch fan art? Uiteindelijk kwam ik er achter door het zelf ook maar eens te gaan doen.

Column: Fan art en games

De eerste fan-art die ik maakte viel eigenlijk al buiten de definitie; ik was namelijk geen echte fan van hetgeen dat ik maakte. Het ging in dit geval om een online art-competitie van 'Starcraft 2' waar het de bedoeling was om een 'war poster' te tekenen voor een van de legers uit die game. Ik had wel Starcraft gespeeld, maar was nooit echt verder gekomen dan de eerste 5 missies- dus je kan me niet echt fan noemen denk ik.

Toch wou ik meedoen aan de competitie, want ook al ben ik geen fan, ik hou wel van competities. Ik verdiepte me in de game en maakte uiteindelijk een poster voor de 'Terran Dominion'. Een prijs won mijn poster niet, maar hij werd door de jury bij Blizzard wel beloond met een 'honorable mention' en een prominent plekje op hun site.

Robin_Keijzer_StarCraft II Propaganda Art Contest

Ik voelde me vereerd, echt! Dus ik deelde het nieuws op mijn onlangs gestarte blog. En dat was het dan weer, op naar het volgende. Enkele weken later bekeek ik echter eens de statistieken en toen zag ik opeens de enorme stijging in bezoekers sinds ik de Starcraft poster had gemaakt...bizar. Toen opeens ik realiseerde me waarom Blizzard die wedstrijd hield. Fan-art trekt fans aan. De Starcraft wedstrijd had misschien wel duizend inzendingen gehad en de winnaar zou degene zijn die de meeste Facebook-stemmen kreeg, dus dit leverde de competitiesite ettelijke duizenden bezoekers op.

Feitelijk was het niets meer dan een enorm slimme marketing truc om mensen te trekken. En die aandacht die de competitie kreeg, ging voor een deel blijkbaar ook naar mij toe. Toen zag ik dus opeens wél een reden om af en toe eens fan art te maken, waar het eerder als een verspilling van mijn tijd aanvoelde. Want indirect genereert de fan art zo ook aandacht voor al je andere werk als artiest: fan art als een soort reclamebord. Maar eigenlijk denk ik dat het overgrote merendeel er niet zo over nadenkt; die maken fan art omdat ze het leuk vinden, of graag tekenen maar moeite hebben met onderwerpen verzinnen, want dat komt toch wel eens voor.

Streetfighter_Robin_Keijzer_56_S

Ben ik het dan gaan maken puur om zakelijke redenen? - dat is suf. Nee, los van de Starcraft competitie ben ik ook gewoon echt fan van de dingen die ik teken. En het 'reclamebord' is eigenlijk slechts een excuus om daar eindelijk eens aan toe geven. Fan art maken is namelijk gewoon leuk om te doen - ik zet een film aan en krabbel wat in mijn schetsboek op de bank; gek genoeg is dat voor mij bijna net zo ontspannend als een strandvakantie. Ook merk ik dat ik door het maken van fan art onderbewust mijn stijl train en verfijn. Want mijn tekenstijl komt uiteindelijk toch voort uit de stijlen van games en comics waar ik fan van ben.

De beste fan art onderwerpen zijn mijns inziens dan ook de zaken waar de artiest in kwestie de grootste fan van is. Voor mij zijn dat bijvoorbeeld Naruto, Berserk, Ghost in the Shell, Street Fighter en Darkstalkers. In mijn beleving is fan art vaak afgeleid ander artwork, meer dan dat het bijv. is gebaseerd op foto's of film beelden. En games bevatten doorgaans veel artwork, of zijn daar van afgeleid. Dus ik denk dat games zich prima lenen voor fan art, net zoals animatieseries en comics overigens.

En de omgedraaide wereld is nog beter natuurlijk: als mensen fan art maken van mijn werk, zoals bij Fairytale Fights. Het leukste wat ik gezien heb is dat iemand een taart had gemaakt van Fairytale! Ook heb ik regelmatig wat Fairytale fan-art op forums en art sites voorbij zien komen... ik zie dat trouwens wel echt als een enorm compliment. De onderstaande (van gebruiker Deathbysodacan op DeviantArt) vind ik wel erg gaaf:

chainsaw___manda__by_deathbysodacan-d3190fg

Oh, bijna vergeten: pas heb ik nog een Mega Man illustratie gemaakt voor een competitie; maar van deze game ben ik echt wel fan! De uitslag zal binnenkort bekend moeten zijn en dan kan ik het werk tonen op mijn blog. Dus hou het in de gaten... ( RECLAME! :}) Ondertussen zal ik gewoon doorgaan met fan art maken. Het is namelijk lang niet zo zinloos als ik aanvankelijk dacht en er is nog een overvloed aan aan leuke onderwerpen over...nu ik het er toch over heb, 'Link VS Ganon' lijkt me wel wat voor vanavond!

Robin Keijzer

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies