Automotive09.04.2016

​Privacy en internet: ‘Pas op! Een rijdende internet verbinding’


Vele apparaten in ons dagelijks gebruik hebben internet. Op dit medium zijn diverse bedrijven actief om de gegevens van de gebruikers te achterhalen, een goede zaak om producten te verbeteren. Echter worden deze gegevens niet alleen daarvoor gebruikt. Vaak worden de gegevens verspreid via big-data bedrijven en worden er analyses voor bedrijven op los gelaten. Automerken kunnen veel zien, maar lang niet alles. De consument is vrijwel altijd bepalend of gegevens gedeeld worden aan merken. Maar helaas zijn er ook hackers in het spel op online gebied die de gegevens doorverkopen aan andere bedrijven. Naast deze gevaren op online gebied, worden auto’s steeds comfortabeler en fijner om in te rijden. Tegenwoordig lijkt het erop alsof comfort hoger telt dan de privacy van consumenten, een slechte vooruitgang. De privacy van de gebruiker staat tegenwoordig steeds meer op de tocht, zowel voor mobiele telefoons als voor internet in een moderne auto. Wees bewust van uw privacy op internet en ga hier op een juiste manier mee om. Niet alle gratis diensten zijn echt gratis.

Vele gratis diensten zoals Google, Facebook, WhatsApp en Twitter gebruiken de gegevens van de gebruikers als verdienmodel. De gegevens worden doorverkocht, big-data noemen we dit binnen de communicatie. ‘Fabrikanten hebben er wel voordeel bij, het verkoopt beter, en uiteindelijk gaat het denk ik ook allemaal naar de big-data. Dus dan weten ze straks nog meer over ons, in die zin heeft het merk er zeker wat aan.

De gegevens zijn van waarde voor het merk. Uiteindelijk heeft iedereen iets aan big-data, en voornamelijk bedrijven. Automerken hebben hier ook iets aan. Ze kunnen het gebruiken om de producten te verbeteren.’ aldus Jay Maree (2016) ICT’er bij Infotheek. In dat opzicht gebeuren er goede activiteiten met uw data. Maar ook hackers kunnen aan de slag met de data. Dat is uiteraard niet best, Jay Maree (2016) zegt hier het volgende over;

Auto’s kunnen zeker weten gehackt worden. De gevolgen zijn bizar. Ze kunnen bij een hack bijvoorbeeld ook de auto op afstand bedienen. Er zijn voorbeelden geweest dat de auto vanzelf ging remmen, levensgevaarlijk. Hackers kunnen je gegevens verkopen aan bijvoorbeeld andere bedrijven. Privacy is een groot ding hierbij. Kennis over een ander automerk of personen (doelgroepen) kan cruciaal zijn voor een huidig automerk. Straks weet een hacker wie je bent, waar je bent en wat je doet. Dat is geen goede gang van zaken, maar het gebeurt wel op diverse lagen. Op Facebook, websites en alle andere toepassingen op online gebied. Ze weten alles van je, geslacht, locatie en leeftijd. Die weten ze door je Facebook profiel bijvoorbeeld. Als je het hier ingevuld hebt, dan lezen trackers dit en wordt je leeftijd aangegeven bij het bedrijf die de gegevens ophaalt. Of het erger wordt, weet ik niet maar het wordt wel al gedaan. Dit kan straks misschien ook met auto’s. Als je IP adres bekend is weten ze straks waar je geweest bent. Dit gebeurt al vaak, bijvoorbeeld dat je smartphone verbinding maakt met een Volkswagen polo, dan kun je op je app allerlei gegevens uitlezen. In dit geval gaat er een verbinding vanuit jouw huis naar Volkswagen, en op die manier kan je al getraceerd worden. Dit gaat niet direct naar jouw telefoon maar eerst helemaal via de satelliet en de telefoonmasten, net als internet. In het gesprek kwam ook de virusscanner even ter sprake. Hoe zou het zijn als we straks een virusscanner nodig hebben om onze auto te beschermen. ‘Als het zover komt zijn we eigenlijk al veel te ver gegaan.’ aldus Jay Maree.

Comfort

Volgens cijfers van de ANWB was het in de maanden juli t/m september 2015 maar liefst 18% drukker op de Nederlandse snelwegen dan in de zelfde periode in 2014. Vooral in de spits was het opvallend druk te noemen. In het derde kwartaal van 2015 waren de files maar liefst 27% langer dan in dezelfde periode vorig jaar. Een grote stijging, waar steeds meer auto’s in steeds meer files komen te staan. Daarnaast bevestigen cijfer van het CBS dat de gereden kilometers per jaar niet drastisch verschillen met de afgelopen jaren. Dit betekend dat we langer in de auto zitten, maar niet meer kilometers rijden dan de afgelopen jaren. Veel file zorgt er mogelijk voor dat consumenten kiezen voor meer comfort in de auto. Automerken weten dit, en willen altijd meedoen met de nieuwste technologieën, en deze voor een goede prijs verkopen aan de consument. Door een verbinding in de auto ontstaan allerlei nieuwe ontwikkelingen, en wordt de auto simpelweg een stuk slimmer. De functies zijn eindeloos, en misschien is dit wel een voorbode voor het automatisch kunnen rijden. Uiteraard moet dit wel veilig genoeg zijn, net als de internet verbindingen in de auto. Reacties als ‘Pas op! Een rijdende internet verbinding’ willen we niet hebben. Uit een klein onderzoek van 25 personen blijkt dat de volgende comfort’s als ‘belangrijkst’ worden beschouwen in een nieuwe auto. Onze respondenten (totaal 25) hebben aangegeven dat zij ‘navigatie’ met 38,1% het belangrijkste comfort vinden. Gevolgd door ‘automatisch rijden’ met 27,27%. ‘Internet in de auto’ staat op de derde plaatst (21,43%), gevolgd door de hekkensluiters ‘brandstofgebruik digitaal’ (14,29%) en ‘alle gegevens van de auto in 1 applicatie’ (11,76%). Uiteraard is dit een zeer klein onderzoek, en kunnen wij hier verder geen uitspraak over doen. Deze uitkomsten kunnen als indicatie dienen voor een vervolg onderzoek naar de behoefte van consumenten in een nieuwe auto.

OnStar systeem

Een zeer modern systeem voor het mogelijk maken van internet toepassingen in nieuwe auto’s is het systeem OnStar. Dit systeem wordt tegenwoordig gebruikt door Opel, en zorgt voor meer comfort voor de gebruiker. Met het systeem wordt hulp op afstand door Opel mogelijk, kan de consument gegevens van de auto opvragen middels een app en heeft de consument een optie op een 4G internet verbinding in de auto. Prachtige innovatieve hulpmiddelen, maar deze nieuwe snufjes nemen ook een hoop gegevens met zich mee. De gegevens waar het om gaat bij de OnStar zijn onder andere technische gegevens van de auto (bandenspanning en onderhoudsbeurten), brandstof gegevens (brandstof verbruik en tankinhoud) en voertuigdiagnose. Volgens de website van de OnStar kunnen gebruikers dit zelf instellen. OnStar (2016) vermeld: ‘Zodra u zich voor OnStar heeft geregistreerd en geactiveerd, heeft u toegang tot alle OnStar Services. ‘1. Voor de veiligheid vragen sommige services uw PIN. Bijvoorbeeld voor het op afstand vergrendelen en ontgrendelen van de portieren of bij hulp bij diefstal. 2. Als u uw locatie niet met OnStar wilt delen, drukt u op de Privacy knop. OnStar zal dit verzoek alleen negeren bij een noodsituatie. 3.OnStar zal uw informatie nooit verkopen. Uw informatie wordt uitsluitend verstrekt aan OnStar en de daaraan verbonden of geassocieerde ondernemingen, retailers en bedrijven die namens OnStar werken (geselecteerde derde partijen).’ Hoelang blijven deze gegevens bij het automerk? We vragen het aan een verkoper van Opel Nefkens:

Opel gebruikt de gegevens alleen als de gebruiker contact opneemt met de centrale, of als de auto een noodsignaal uitzend. De consument wordt er in principe beter van, het is niet zo dat Opel de auto’s in de gaten houdt. Deze gegevens worden 90 dagen bewaard, en daarna worden ze weer gewist. Vele denken dat wij alles kunnen zien. Zo hadden wij laatst de politie op visite, met het verhaal dat als zij twee weken op vakantie zouden zijn, of wij dan de auto’s in de gaten konden houden. Dan konden wij opletten dat de auto niet zou bewegen, dat kan dus niet, Opel kan niet in de gaten houden of de auto op één plek blijft staan. Het zou wel een mooie beveiliging zijn als het zou kunnen, alleen dan krijg je dat Opel de auto constant in de gaten zou kunnen houden, en dat is iets wat we niet willen. De gebruiker heeft ook een privacy. Alleen als de consument zelf wil dat wij op afstand naar de auto kijken, kunnen wij dat doen.

Door een SOS & hulp knop in de auto, kan de gebruiker contact zoeken met de centrale van Opel. Het is bedoeld voor als jij ergens staat, en je moet bijvoorbeeld naar een ziekenhuis, dan kunnen zij op afstand het adres in je navigatie systeem zetten. Maar het gaat nog verder, ze kunnen nog veel meer. Ze kunnen de auto op slot doen op afstand, de auto terugvinden (location based information). Daarnaast kunnen ze bij een ongeluk direct contact opnemen met de auto. Op deze manier kan de centrale contact houden met de gebruiker en kijken of zij iets kunnen doen. Onderhoudsgegevens kunnen verder niet in de centrale uitgelezen worden. Alleen de gebruiker kan via een applicatie op zijn telefoon de gegevens zien. Het zijn veel dingen die op afstand geregeld kunnen worden met de telefoon tegenwoordig,” aldus Steven Marijnen (2016) Verkoper bij Opel Nefkens.

Een knap staaltje werk die nieuwe technologieën, maar hoe kunnen deze verbindingen in een auto eigenlijk gerealiseerd worden, het begon allemaal in Amerika. Wifi in de auto is een trend die in Amerika begon. De eerste testen werden 11 jaar geleden uitgevoerd (2005), en met succes. Alleen was de prijs om een auto met internet te laten rijden wel erg hoog. Tegenwoordig zijn de technologieën verder ontwikkeld en betaalbaar geworden. Zo heeft BMW al een aantal jaar een internet connectie in de auto, Nu.nl (10 juli 2013) meldt dat alle BMW modellen standaard worden voorzien van internet via de simkaart (3G verbinding). Het systeem genaamd ‘BMW online’ bevat onder meer het weerbericht, buienradar, reisgidsen, ANP-nieuws en e-mail.

Tegenwoordig is deze techniek nog altijd verwerkt in de huidige nieuwe auto’s, maar uiteraard wel verder geëvalueerd. We vroegen het aan de ICT’er Jay Maree: “Uiteindelijk kan dat op meerdere manieren. Ik ben geen auto expert, maar wat je vaak ziet is dat een auto verbinding maakt met een GPS systeem. Net als je telefoon maakt je auto contact met telefoonmasten. Om vanuit daar bijvoorbeeld internet krijgen. Of ze maken verbinding met de satelliet, en krijgen hier direct de gegevens van door. Ik denk ook dat er in veel gevallen gebruik wordt gemaakt van simkaarten in de auto. Die verbinden met de telefoonmasten. Maar wat je ook ziet is dat de auto zelf een internetverbinding kan opstarten en dat je bijvoorbeeld de telefoon met de auto kan verbinden.”

Wat kan ik doen?

Heeft u een auto met internet verbinding, of overweegt u deze aan te schaffen? Wees dan bewust van de gegevens die uw auto mogelijk achterlaat bij uw dealer. Bekijk de voorwaarden en probeer de auto zo veel mogelijk af te schermen met behulp van privacy toepassingen. De technologie op dit gebied is in ontwikkeling, en een scherpe regelgeving laat nog even op zich wachten. Onze auto’s worden steeds slimmer en comfortabeler. Probeer voor u zelf de overweging tussen comfort en privacy te maken. als u het hier over eens bent, geniet dan van uw nieuwe auto en geniet van de nieuwste technologieën. Uiteindelijk is met plezier en met optimale veiligheid rijden het aller belangrijkste.

Deze blogpost is geschreven door Sander van Ringelestijn, in opdracht van de HU.

Verder lezen over Internet

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Google doet er steeds meer aan om cookies van derden in zijn browser Chrome uit te roeien. Dat doet het omdat het meent dat de privacy van internetgebruikers hiermee niet voldoende beschermd wordt.

Online28.12.2023

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

CU2 wordt vaak weggezet als een beetje een kansloze, eerste vorm van social media maar dat is wat ons betreft totaal onterecht. CU2 was juist een heel goede manier om contact te leggen, maar ook om je eerste stappen te z...

Online25.12.2023

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Wanneer je de afgelopen jaren door steden en dorpen reed, dan zal het je ongetwijfeld wel een keer opgevallen zijn dat er op veel plekken gegraven werd onder trottoirs en wegen. Tientallen bouwbedrijven hebben zich, en n...

Online19.12.2023

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bij
Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Internetgebruik op basisscholen draagt lang niet altijd bij aan educatie, zo blijkt uit nieuwe gegevens. Anonieme cijfers vanuit de Myndr database bieden een inkijkje in het klassikale online gedrag van basisschoolgroepe...

Online15.12.2023

Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Sociale Media & Games zorgen voor veel afleiding

Verder lezen over Privacy

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?

In een brief aan het Amerikaanse ministerie van justitie claimt de Amerikaanse senator Ron Wyden dat buitenlandse overheidsfunctionarissen smartphone gebruikers bespieden via pushmeldingen die zij van apps op hun telefoo...

Mobile07.12.2023

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?