Ford test met 3D-printen van auto-onderdelen op beperkte schaal

Ford test met 3D-printen van auto-onderdelen op beperkte schaal

Vorig artikel Volgend artikel

3D-printen is al een tijdje klaar om de productie van alles over te gaan nemen. Na het eerste mobiele 3D-geprinte huis komt het volgende 3D-print nieuws vanuit Ford. Die zijn bezig met het testen van de Stratasys Infinite Build 3D-printer, een apparaat zo groot als een huis dat in Dearborn is geplaatst. Die wordt door Ford gebruikt om nieuwe concepten te testen zonder lang te moeten wachten op resultaat.

Het is precies de reden dat 3D-printen zo efficiënt is om nieuwe dingen te testen: het printproces is weliswaar te langzaam om te gebruiken in massa-productie, maar om een eenmalig idee voor een nieuw component te testen is het de snelste methode.

Gewicht

Niet alleen maakt de Stratasys het mogelijk om snel nieuwe onderdelen te maken, het laat Ford ook testen wat de impact is van lichtere onderdelen. Met welk materiaal de 3D-printer precies print is niet duidelijk, maar Ford zegt wel dat bijvoorbeeld een spoiler voor een racewagen die geprint is met de machine maar de helft weegt van een 'normale' metalen spoiler.

Ford experimenteert ook met het maken van gepersonaliseerde onderdelen in een auto. Je zou straks eventueel een voor jou op maat gemaakte middenconsole kunnen krijgen die zowel lichtgewicht als aangepast is op je specifieke wensen. Ford is het eerste autobedrijf dat met Stratasys aan de slag is, maar deze methode van productie zal in de auto-industrie hoe langer hoe meer gebruikt worden, al was het maar omdat je met 3D printen constructies kunt maken die eerder gewoonweg niet mogelijk waren.

[Afbeelding © Ford]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies