Hackers kunnen controle auto overnemen

Vorig artikel Volgend artikel
Hackers kunnen controle auto overnemen

Volgens de BBC moeten we niet meer zeuren als een eigenwijze passagier op de bijrijdersstoel ons bestookt met ongevraagde 'adviezen' tijdens het rijden, omdat het nog veel erger kan. Twee Amerikaanse beveiligingsexperts demonstreren namelijk hoe zij met een laptop in staat waren controle over een andere auto te bemachtigen, terwijl die bestuurd werd door de eigenaar. 

De twee mannen, Charlie Miller en Chris Valasek, gaven de BBC alvast een inkijkje in het onderzoek dat zij deden naar de mogelijkheid auto's te hacken, alvorens hierover een presentatie te geven op hackersconferentie Def Con. Het duo hoopt hiermee meer aandacht te genereren voor dit potentiële gevaar.

"We zien graag dat er een maatschappelijk debat ontstaat over dit onderwerp, en dat producenten luisteren en zich inspannen om de veiligheid van auto's te verbeteren", aldus Miller, beveiligingssontwikkelaar bij Twitter.

Miller en Valasek gebruikten kabels om de laptops te verbinden met de ECU's (boordcomputers) van een Ford Escape en Toyota Prius. Vervolgens schreven ze software waarmee ze vanaf de achterbank opdrachten met een hogere prioriteit konden versturen naar de boordcomputer die ze vervolgens uitvoerde. Op die manier was het o.a. mogelijk de remmen te activeren en de auto naar rechts of naar links te sturen. En dat allemaal terwijl de eigenaar gewoon achter het stuur zat.

Een woordvoerder van Toyota zegt tegen de BBC dat het bedrijf niet vindt dat er sprake is van 'hacking', omdat er sprake moet zijn van een fysieke verbinding tussen de auto en de hardware. "Zodra de laptop wordt ontkoppeld functioneert de auto weer zoals gewoonlijk. De aanwezigheid van een laptop die is gekoppeld aan de boordcomputer is direct zichtbaar", zo zegt hij.

Volgens Miller en Valasek is dat echter niet waar het om gaat. Eerder onderzoek toonde al aan dat het mogelijk is een auto op afstand te beïnvloeden, het duo wilde onderzoeken in welke mate je de controle over kunt nemen.

Ford verklaart dat deze specifieke aanval niet op afstand werd uitgevoerd en dat het om een agressieve en directe fysieke manipulatie van één voertuig gaat, die geen bedreiging vormt voor andere bestuurders.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies