BMW heeft wereldwijd de grootste reputatie

Vorig artikel Volgend artikel
BMW heeft wereldwijd de grootste reputatie

BMW is het merk dat wereldwijd de grootste reputatie meedraagt. Zo blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Reputation Institute bij meer dan 100.000 consumenten. Op de ranglijst blijft de Duitse autofabrikant het Japanse elektronicaconcern Sony en de Amerikaanse entertainmentgroep Walt Disney Company voor. De afgelopen 2 jaar voerde Google deze rangschikking aan, maar de internetgigant is nu teruggevallen tot plaats 6.

In de top 5 staan verder nog Daimler en Apple. Daarna volgen Google, Microsoft, Volkswagen, Canon en Lego. "De rangschikking toont aan dat er een duidelijk verband kan worden gelegd tussen reputatie en concurrentieel voordeel," merkt de consulent op. "In de huidige economie wordt de houding van het publiek voor 60% gedreven door hun perceptie over het bedrijf en slechts 40% over de visie op zijn producten."

"Het succes van deze bedrijven moet worden gezocht in het talent om een verhaal te presenteren dat over de hele wereld aanslaat," aldus het Reputation Institute, daarbij verwijzend naar de vaardigheid van Apple om zelfs na het verlies van topman Steve Jobs een hoge rangschikking vast te houden. 

Er wordt verder ook opgemerkt dat slechts 11% van de bedrijven uit de top 100 erin slaagt om in buitenland een betere reputatie op te bouwen dan op de thuismarkt, hoewel veel bedrijven tot 95% van hun omzet op de internationale markt realiseren.

"Reputatie is niet gemakkelijk te exporteren," benadrukt de consulent. "Reputatie is een emotionele band die geleidelijk aan is opgebouwd en verbonden is met de geschiedenis van het bedrijf. Het exporteren van die emotie is geen eenvoudige opdracht, maar vormt wel een recept voor succes op de wereldwijde markt." Via

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies