Fresh Bridge vecht met #Stocktober tegen neppe stockfotografie

Fresh Bridge vecht met #Stocktober tegen neppe stockfotografie

Vorig artikel Volgend artikel

Stockfoto's. Flauwe meuk. Neppe shit. Als er iets niet authentiek is, dan zijn het wel stockfoto's en -video's. Die hebben dus niets te zoeken in een moderne contentstrategie, zeggen ze bij Fresh Bridge.

Het digitale marketingbureau is er zo op tegen, dat ze zelfs de hele maand oktober hebben uitgetrokken om slechte stockfoto's en -video's onder de vlag van #Stocktober ludiek te kakken te zetten.

Het is per definitie content die níet authentiek is, en daar prikt iedere doelgroep snel doorheen.
- Chris Derksen, Senior Client Lead Fresh Bridge
FreshBridge_Stocktober_051017_1

Als een merk een product of dienst wil aanbieden gaat het om het verhaal, de lifestyle en de emotie. Bij die beleving horen foto's en video's die de insights van een merk of het verhaal daarachter als uitgangspunt hebben. Stockmedia heeft dat nooit en is daarmee altijd een soort van compromis op kwaliteit en effectiviteit.

Roderick Cremers, oprichter en eigenaar van Fresh Bridge, gelooft er daarom niet in. "We zien merkwaarden als ‘echt’, ‘persoonlijk’ en ‘authentiek’ die vervolgens ondersteund worden door stockfoto’s of -video’s. Dat kan niet."

FreshBridge_Stocktober_051017_7
FreshBridge_Stocktober_051017_19
FreshBridge_Stocktober_051017_12

Als je iets nodig hebt, moet je het dus zelf (of met partners) maken. Dan zijn ze áltijd écht en sluiten ze goed aan bij het verhaal. Daarbij is het ook belangrijk om je te realiseren als merk dat je social content altijd concurreert met de berichten van familie en vrienden op de tijdlijn van je doelgroep. Niemand wilt tussen vakantiefoto’s en babykiekjes ineens een gesponsord bericht met een stockfoto tegenkomen.

Daarom dus Stocktober. Bij Fresh Bridge op kantoor heeft iedereen zich kostelijk vermaakt met het (na)maken van de meest onbedoeld hilarische stockfoto's. Cremers: "Om een statement te maken. Natuurlijk is er verschil in stockfotografie en zijn er ook mooi vormgegeven beelden te koop. Maar dat maakt ze nog niet authentiek."

FreshBridge_Stocktober_051017_20
FreshBridge_Stocktober_051017_21
FreshBridge_Stocktober_051017_9

Met de actie hoopt Fresh Bridge dat er wat meer nagedacht wordt over stockfotografie. Stockfoto's zijn niet effectief, en zowel merken als consumenten weten beter en zouden meer mogen verwachten.

Totdat iedereen wakker is geworden blijft het bij het bedrijf gewoon elk jaar Stocktober. Wil je nog meer zien? Dan kun je terecht op de Facebookpagina van Fresh Bridge.

[Afbeeldingen © Fresh Bridge]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies